Conferència sobre l'Antàrtida a la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona
· On? Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona
· Quan? 27 de febrer de 2025
· Dies? Dijous
· Hora? De 18:00h a 19:00h
· Adreça: La Rambla, 115
· Organitza: Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona
El dijous, 27 de febrer, la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona acollirà la conferència “La Antártida y el Océano Austral frente al Cambio Climático” a càrrec de l’acadèmica Carlota Escutia Dotti.
L'Antàrtida i l'Oceà Austral són peces clau en la regulació del clima global, funcionant com un termòstat planetari i un motor fonamental de la circulació oceànica. No obstant això, encara hi ha grans incerteses sobre com l'escalfament global està afectant la pèrdua de massa de l'Antàrtida.
Una de les qüestions crítiques és si la capa de gel de l'Antàrtida Oriental coneguda com "el gegant adormit del nivell del mar"—s'acosta a un punt de inflexió irreversible a causa de canvis en el transport de calor a l'Oceà Austral.
En aquesta conferència, explorarem com els registres sedimentaris marins, acumulats al llarg dels últims 55 milions d'anys, documenten la resposta de l'Antàrtida i els seus corrents oceànics a períodes d'escalfament passats. Aquests arxius naturals, extrets mitjançant perforacions en els fons oceànics, ens permeten entendre els processos que avui acceleren el desglaç i amenacen l'estabilitat de la criòsfera.
A partir d'aquesta evidència del passat, discutirem què ens revelen aquests registres sobre el futur de l'Antàrtida en el context de l'actual escalfament global i com les seves transformacions poden afectar les societats humanes mitjançant l'augment del nivell del mar i l'alteració dels patrons climàtics globals.
Sessió pública amb aforament limitat a la capacitat de la sala.
Mapa de Localització
La Rambla, 115, 08002, Barcelona (41.38412, 2.170648)