Amics de la Rambla

Amics de la Rambla

Amics de la Rambla posa en marxa l'Observatori Rambla per ajudar a repensar el seu model urbà i definir el seu futur

28 d'octubre de 2024

El projecte Observatori Rambla presentat avui forma part del projecte 'La Rambla, un nou model de Turisme Urbà', que inclou una sèrie d'actuacions entre el 2023 i el 2027 orientades a recuperar el passeig per a la ciutadania

Amics de la Rambla creu que la remodelació de la Rambla impulsada pel Consistori s'ha d'aprofitar per enfortir la imatge del passeig i fer que els barcelonins la (re)descobreixin

Entre altres dades de l'Observatori, s'ha destacat que a la Rambla hi viuen més de 800 persones i estan ubicades més de 320 empreses, que facturen més de 450 milions d'euros i donen feina a més de 2.800 persones.

Aquesta iniciativa neix com una col·laboració entre Amics de la Rambla i l'Ajuntament de Barcelona, i incorpora GetYourGuide com a soci estratègic.

Avui s'ha presentat l'Observatori Rambla a l'Hotel 1898, una iniciativa de l'associació Amics de la Rambla que compta amb el suport de l'Ajuntament de Barcelona i que ha incorporat GetYourGuide, companyia líder en la reserva d'experiències de viatge, com  a soci estratègic.

La Rambla, el passeig més emblemàtic, conegut i visitat de Barcelona, està en un moment estratègic, ja que la seva remodelació urbana és un projecte que dona resposta a una reivindicació històrica d'Amics de la Rambla. L'última intervenció notable al passeig va tenir lloc l'any 1969, amb la instal·lació del paviment actual. La remodelació actual culminarà el 2027.

Davant la singularitat que representa la remodelació, des d'Amics de la Rambla, associació creada l'any 1960 i la primera associació de la ciutat a rebre el certificat de sostenibilitat Biosphere l'any 2018, es va considerar que aquest moment és una oportunitat única per revisar el model econòmic, social i d'interès de la Rambla i el seu entorn, per tal de donar-la a conèixer entre els ciutadans de Barcelona i l' àrea metropolitana.

Per això, i amb la ferma convicció que el sector privat i la societat civil s'han d'involucrar activament en moments que són transcendentals per a la ciutat, es va posar en marxa l'any 2022, i en col·laboració amb l'Ajuntament de Barcelona, el Projecte 'La Rambla, un nou model de Turisme Urbà', l'objectiu principal del qual és que la Rambla recuperi el seu atractiu per al públic local, i consolidi el seu encant per als visitants com el carrer més interessant i icònic de la ciutat.

En aquest context, l ' Observatori presentat avui per Amics de la Rambla és un punt de recollida i anàlisi de dades i informació que han d' esdevenir coneixement compartit sobre la realitat de la Rambla i el seu entorn.

Pau Bosch, president d'Amics de la Rambla, ha destacat durant l'acte: "Una prioritat d'Amics de la Rambla és que el passeig recuperi el ciutadà de Barcelona. No volem que la reforma de la Rambla es limiti a ser només una millora urbanística. Volem que la Rambla sigui un espai valorat i desitjat pels barcelonins, millorar la seva oferta comercial, d’oci i restauració i relacionar-la més amb la cultura. Gràcies a l’Observatori, posarem a disposició aquest coneixement tant al sector privat com al públic, per la presa de decisions, per millorar la governança i ser més competitius i sostenibles. Basant-nos en aquestes dades, podem passar de rebre visitants a escollir-los. Gestionar millor l’economia del visitant, generar beneficis a tota la cadena de valor amb interdependències amb la resta d’activitats de la ciutat.”

Per la seva banda, Ángel Díaz, vicepresident d'Amics de la Rambla i responsable de l'Observatori Rambla, ha comentat: "Entenem que la remodelació de la Rambla és una oportunitat històrica per repensar i reorientar el seu model, i creiem que aquest esforç hem de fer-ho conjuntament des del públic i el privat, per la qual cosa estem posant en marxa diverses línies de treball que tenen com a objectiu aportar idees i accions que permetin entendre millor la realitat de la Rambla a l'hora de prendre decisions".

Ivan Pera, comissionat pel Pacte per Ciutat Vella de l'Ajuntament de Barcelona ha valorat el treball de l'Observatori de la Rambla com a instrument i proposta d'abordatge per a la reforma de la Rambla, i ha reivindicat la seva sinergia amb altres observatoris, i amb el Ciutat Vella Lab, "un espai de nova creació emmarcat en el treball del Pacte per Ciutat Vella i que ha de permetre mantenir el focus sobre Ciutat vella i sobre la Rambla després de la reforma". Pera també ha indicat: "Necessitem informació útil com la que ens pot aportar l'Observatori Rambla i també necessitem crear espais per treballar en el que volem i no volem a la Rambla. Volem reconquerir per a la ciutadania barcelonina, i que torni a ser el centre de la ciutat". El comissionat també ha apuntat el nou Pla d'usos, el futur Consell assessor de Rambla i Ciutat i els debats del Pacte per Ciutat vella com els espais de diàleg i propostes per transformar la Rambla.

Finalment, Toni Bennasar, Regional Manager de GetYourGuide a Espanya i Portugal: "L'Observatori Rambla és el millor exemple de com la col·laboració publicoprivada, a través de les dades i el coneixement, pot ajudar a consolidar un turisme que sigui sostenible i generi un impacte positiu en les comunitats locals. Des de GetYourGuide, de la mà de l'Ajuntament de Barcelona i Amics de la Rambla, treballem perquè el turisme, gestionat de forma responsable, contribueixi a millorar els barris, i que tant els visitants com els residents puguin gaudir per igual dels atractius de la ciutat".

Noves mirades de la Rambla per definir el seu futur

Per a la posada en marxa de l'Observatori, Amics de la Rambla ha arribat a un acord amb l'empresa inAtlas, del grup Informa, una plataforma de geolocalització d'informació que compta amb dades del Registre Mercantil, el Cadastre, el Cens, portals immobiliaris i estimacions pròpies sobre la distribució dels turistes a nivell de secció censal de tot Espanya a partir de dades de l'INE,  o de mobilitat de persones a partir de diverses fonts i plataformes tecnològiques. Amics, a més, ha col·locat 5 sensors  al llarg de tota la Rambla, que li permeten fer un seguiment del flux de persones que transiten diàriament pel passeig.

En la presentació d'avui s'han destacat, entre altres dades, que a la Rambla hi viuen més de 800 persones. D'aquests, un 48% tenen la nacionalitat espanyola. Entre els estrangers (el 52% restant), un 40% són de països europeus, el 28% provenen d'Àsia, el 22% del continent americà i un 10% d'Àfrica. Pel que fa a altres dades demogràfiques, un 46% són menors de 35 anys, un 41% tenen educació universitària, i la despesa mitjana de les llars és de 24.500 €, amb una renda mitjana de les llars de 28.200 €.

En relació amb l'activitat econòmica, hi ha registrades més de 320 activitats empresarials, un 16% de les quals estan liderades per autònoms, amb un 32% adscrites a l'activitat comercial i un 22% a l'hostaleria. Les empreses presents a la Rambla facturen més de 450 milions d'euros  a l'any i donen feina a més de 2.800 persones. A la Rambla dels 15 minuts hi ha més de 16.000 empreses, que facturen gairebé 13.000 milions d'euros i empren més de 88.000 persones.

Un altre dels aspectes rellevants de l'Observatori és l 'anàlisi de l'afluència de turistes. A partir de les dades d'inAtlas-Informa, s'estima que l'any 2023 un 76% dels turistes allotjats a la Rambla van ser estrangers, superant el 69% de la mitjana de Barcelona. D'aquests, un 75% es van allotjar en hotels i pensions, també superior al 71% de la ciutat, amb una despesa mitjana per turista de 1.041 €, superior també a la mitjana de la ciutat, 896 €.

GetYourGuide ha aportat dades a l'Observatori sobre la contractació de visites i experiències turístiques a  la Rambla i a la ciutat de Barcelona en el que portem d'any per part dels principals mercats emissors, inclòs Espanya. Aquestes dades reflecteixen que el preu mitjà de les reserves és de 29 €, que un 30% de les reserves   a la Rambla es fan el mateix dia i un 37% entre 1 i 7 dies abans, que un 54% són reserves per a atraccions i un 18% per a espectacles i esdeveniments, i que gairebé el 50% de les reserves procedeixen dels mercats francès, italià, estatunidenc i alemany.

LA RAMBLA DE BARCELONA
La Rambla és un dels indrets de Barcelona on bull més activitat, una ciutat dins d'una altra ciutat.
Carregant...
x
X