Discurs del president d'Amics de La Rambla, Pau Bosch, en la presentació de l'Observatori Rambla
28 d'octubre de 2024
Amics de La Rambla va presentar el dilluns 28 d’octubre l’Observatori Rambla, una eina per conèixer millor La Rambla i plantejar-nos quina Rambla volem.
Aquest és el discurs del president d’Amics de La Rambla en el acte de presentació.
Voldria començar agraint a l’Ajuntament de Barcelona i a l’empresa Get your Guide per tot el suport que ens heu donat en aquest projecte, i a l’hotel 1898, per cedir-nos una vegada més aquest espai per aquest acte.
La Rambla és el passeig més conegut del país, i alhora és el cor de la ciutat, frontissa entre dos dels barris més densos i complexos de la ciutat: el Raval i el Gòtic, com veurem un entorn immediat amb més de 41.000 residents, que a més és l’eix entre el mar i la muntanya i entre l’Eixample i el Port més visitat i amb un ús més intensiu, i que per tant requereix més esforç i atenció.
“Tot el que passa a La Rambla, acaba passant a Barcelona”, som l’aparador i la imatge de la ciutat i per això, és necessari que la Rambla s’identifiqui amb la ciutat i aprofitar la seva centralitat per teixir un nou model de turisme urbà que respecti la sostenibilitat, la cultura i la informació com a motors de transformació.
Quan des d’Amics de la Rambla vam veure l’aposta de l’ajuntament per la Rambla reduint la duració de les obres de la reforma, vam decidir iniciar el projecte “La Rambla, un nou model de Turisme Urbà” amb l’objectiu de millorar la integració del passeig a la realitat urbana, econòmica i social, i convidar als barcelonins a conèixer i estimar més aquest símbol de la ciutat, a través de la col·laboració público privada, i van trobar des del primer moment el suport de l’Ajuntament i de l’empresa GetYourGuide.
No volem que la reforma de la Rambla es limiti a ser només una millora urbanística.
Volem que la Rambla sigui un espai valorat i desitjat pels barcelonins, millorar la seva oferta comercial, d’oci i restauració, i relacionar-la més amb la cultura.
Amb aquest objectiu d’atraure la Rambla als ciutadans, hem engegat diferents línies d’actuació per un període de 4 anys amb un mateix objectiu: enfortir la imatge del passeig.
Volem crear l’espai Territori Rambla, al mateix passeig, per interpretar i explicar el valor material i immaterial de la Rambla i promoure les activitats i experiències culturals, el disseny i la gastronomia.
La Rambla Inventa és un projecte que ens ha de permetre transformar l’oferta comercial, perquè sigui un altaveu de les energies creatives de la ciutat.
Per això, hem creat objectes de record que representen La Rambla, que siguin atractius pels barcelonins, jugant amb la nostàlgia i la vinculació sentimental amb el passeig, i també pels visitants, com un objecte arrelat al territori, alternant obres d’artistes reconeguts amb alumnes de les escoles de disseny de la Rambla de la Massana i ELISAVA.
Hem començat amb els 3 primers cartells i postals que vam presentar fa uns dies, d’una col·lecció de pòsters, dissenyats per artistes locals, que anirà creixent.
La Rambla Proposa, amb l’organització d’esdeveniments al llarg de l’any, fins i tot durant les obres de la reforma, per atraure un públic més local, amb iniciatives com el Tast a la Rambla, les festes del Roser, el festival de les Caterines, la vila del Llibre i el Nadal a la Rambla aquest desembre.
Re-descobreix la Rambla, estem organitzant més de 50 rutes culturals gratuïtes amb una visió diferent de La Rambla, on hi participen més de 1.200 persones, amb diferents temàtiques com La Rambla de les lletres, La Rambla dels anys 30, els Personatges Il·lustres, La Rambla més fosca, la Rambla en femení, L’univers literari, els comerços històrics, el bressol dels transports, l’història del Port i la copa Amèrica, o les jornades portes obertes d’edificis patrimonials de la Rambla.
L’Observatori Rambla té com a objectiu la creació d’estudis al voltant de La Rambla, per difondre el coneixement del carrer més icònic i visitat del país, amb l’objectiu de millorar la seva gestió.
Considerem que aquest ha de ser el punt de partida per repensar la Rambla des de tots els punts de vista, més enllà de la remodelació urbanística, en un marc de col·laboració publicoprivada amb una visió àmplia, enfocada a l'equilibri d'interessos i la recerca de l’interès comú, a través d'una presa de decisions informada, amb els estudis de fluxos de persones a través de les antenes que hem instal.lat que detecten els dispositius mòbils, la monitorització de l’activitat econòmics, o el fòrum Rambla, comparant-nos amb altres àrees de gran afluència al món i en contacte amb experts internacionals.
El turisme és una de les principals fonts indubtables de riquesa del país i la ciutat, però per generar més benestar, qualitat de vida i disminuir les externalitats negatives, necessitem conèixer millor aquesta realitat.
Alguns objectius de l’observatori poden ser en millorar la inversió en la destinació, per exemple:
Dimensionant les infraestructures, equipaments i serveis adequats als fluxos reals de les persones (en horaris, neteja, seguretat, mobilitat, transport públic, manteniment o sanitat)
Millorant l’espai públic
Amb una oferta de més qualitat
Siguent més atractius
Amb l’activitat turística, per exemple:
Atraient visitants d’interès
Allargant la seva estada
Incrementant la despesa per visitant
A través de l’activitat turística:
Millorant els ingressos fiscals
Atraient inversors
Incrementant el valor de la marca i amb això, augmentant el nivell de vida de la població local.
Canviar l’enfoc tradicional que teniem, de rebre més turistes (per vacances o negocis), que només pernoctaven i menjaven o assistien a un congrés, per enfocar a una gestió des del punt de vista de l’economia del visitant.
És a dir, atraure visitants o residents temporals que creen una cadena de valor vers la ciutat amb interdependències i interessos especials que tinguin un efecte positiu en la qualitat de vida, com per exemple els que tenen interès en la millora personal i professional (per estudis, formació o recerca), en relacions (d’amistat o familiars), en cultura (teatres, concerts i museus), en rebre serveis mèdics, en practicar esports, en la millora de la salut (dels centres mèdics), per negocis i innovació, en economia verda, blava.
En definitiva, basant-nos en aquestes dades de l’Observatori, podem passar de rebre visitants a escollir-los. Gestionar millor l’economia del visitant, generar beneficis a tota la cadena de valor amb interdependències amb la resta d’activitats de la ciutat.
Per tot això, posarem a disposició aquest coneixement tant al sector privat com al públic, per la presa de decisions i millorar la governança i ser més competitius i sostenibles.
Moltes gràcies