El Mercat de la Boqueria acull la presentació d'una campanya per promoure el consum d'espècies pesqueres de proximitat poc conegudes pel consumidor
16 de febrer de 2023
Avui s’ha presentat a l’espai Boqueria del Mercat una campanya per promoure el consum d’espècies pesqueres de proximitat poc conegudes i poc valorades pel consumidor pel consumidor. Són espècies com la maire, el besuc blanc, la boga, la canana, el capellà, la cinta, el congre, la galera, l’oblada, el peixet de plata, el sorell, les molles o bròtoles, les llisses, el pop blanc o el verat, que es pesquen, són assequibles, tenen excel·lents propietats nutricionals i no són prou conegudes pels consumidors.
A la presentació han participat el director general d’Afers Marítims i Pesca Sostenible, Sergi Tudela, i el president del Gremi de Peixaters, Alejandro Goñi que han fet una crida a la ciutadania, especialment al jovent, a conèixer, comprar, cuinar i menjar productes del mar. Ambdós han coincidit que cuinar aquestes espècies no només és un plaer gastronòmic, necessari per una dieta saludable, sinó que esdevé una experiència que ens retorna al nostre patrimoni, cultura i tradició marítima mediterrània.
L’acció coincideix amb altres accions amb els mateix objectiu com els sopars que estan organitzant el Museu Marítim de Barcelona i el Restaurant Norai.
Només coneixem un màxim de 5 espècies
Als ports de Catalunya, es desembarquen i comercialitzen cada any més de 200 espècies de peix i marisc diferents, però, d’acord amb enquestes realitzades, una persona consumidora mitjana coneix com a màxim 5 espècies, i reconeix que en general sempre compra els mateixos peixos.
L’any 2022, es va consumir a Catalunya un total de 67.457 milers de kg de peix fresc, i, d’aquests, el lluç i el salmó representen un 16% cada un, el bacallà i l’orada el 8% cada un, el seitó un 7% i un 6% el llobarro. És a dir, només 6 espècies representen més del 61% en volum del total consumit, i cal tenir en compte que són peixos principalment de fora de Catalunya.
En aquest sentit, el Departament d’Acció Climàtica ha subvencionat, en el marc del Fons Europeu Marítim i de la Pesca (FEMP), al Gremi de Peixaters el projecte La mar et dona molt més. La iniciativa, adreçada a promocionar espècies pesqueres de poc valor comercial desembarcades a Catalunya, ha comptat amb la col·laboració de l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentària (IRTA) i la Càtedra d’Oceans i Salut Humana de la Universitat de Girona.
El projecte ha consistit a avaluar 20 espècies de peixos i invertebrats marins per donar a conèixer a la ciutadania la seva biologia, l’àrea de distribució de l’espècie, la talla mínima de pesca legal al Mediterrani, la tendència del preu mitjà a llotja (€/kg) dels darrers 20 anys, l’evolució de les captures, l’estat de la població, la quantitat d’àcids grassos omega 3 que ens pot aportar a la nostra dieta i els possibles riscos o problemes que podria presentar.
Aquest treball es pot consultar en l’enllaç https://gremipeixaters.cat/especies-pesqueres-de-poc-valor-comercial.
Assequibles a totes les butxaques
Si fem la comparativa del preu mitjà a les llotges catalanes d’algunes d’aquestes espècies amb el preu del grup biològic al qual pertanyen, es veu clarament que les espècies que es volen promocionar tenen un preu molt avantatjós.
Per exemple, la canana a llotja està a 3,5 €/kg i el pop blanc a 4,98 €/kg, uns preus força més baixos que els 6,87 €/kg de mitjana del seu grup biològic, que inclou el pop, el calamar, la sèpia... D’igual manera, el verat, amb un preu a llotja de 3,24 €/kg, és molt més assequible que les espècies del grup de les tonyines i bonítols a un preu de 13,37 €/kg.
Amb aquesta iniciativa, no només es vol promoure el consum d’aquestes espècies més desconegudes sinó el consum de peix fresc en general davant la reducció continuada del seu consum (20% el darrer any i un 22% en els darrers 14 anys). A Catalunya, l’any 2021, el consum per càpita a les llars de productes pesquers en general (fresc, congelat, enllaunat...) va ser de 23,76 kg/any (22,72 a tot l’Estat) i el de peix i marisc fresc de 13,8 k/any (13,01 a tot l’Estat).
Al mateix temps, s’ha aprofitat la presentació de la campanya per reivindicar la rebaixa de l’IVA dels productes pesquers, que han quedat fora en la recent normativa estatal, cosa que pot fomentar una recuperació del consum de productes pesquers per part de la ciutadania.
Aquesta campanya contribueix també a la implementació de l’Estratègia marítima de Catalunya, en el sentit de reforçar el sector del peix com un dels puntals de l’Economia Blava del país.