La Rambla al Barcelona Global Summit
22 de març de 2018
Barcelona Global va organitzar ahir el seu primer Summit amb la innovació en el turisme urbà com a fil conductor de l’acte.
La Rambla, les seves potencialitats i els projectes que ja estan en marxa per millorar l’experiència de la gent que la viu i la visita, va protagonitzar bona part de la intervenció d’Angel Díaz, president d’Advanced Leisure Services i vocal de la Junta d’Amics de La Rambla. Angel Díaz va remarcar la importància de la col·laboració público-privada per aconseguir un espai sostenible, “smart”, atractiu i hospitalari per visitants i residents.
El Barcelona Global Summit va analitzar els exemples de diferents ciutats que han viscut situacions semblants a la que ara hi ha a Barcelona i va presentar les solucions que Nova York, Miami, Ciutat del Cap i Amsterdam han aplicat per millorar la relació entre turistes i residents.
El Summit va presentar un decàleg de mesures que es poden aplicar a Barcelona:
1. Impuls de la col·laboració públic-privada i privada-privada. És el que ha fet Nova York per descentralitzar el turisme i crear noves àrees d’interès gràcies a la implicació del sector privat per aconseguir-ho. En aquest sentit és proposa fer del Paral·lel un nou centre d’atracció, amb posada al dia del pla “Fem Paral·lel”. També incentivar la “Gran Barcelona”, identificant 3 o 4 projectes de l’àrea metropolitana, com seria el cas de l’Hospitalet, per exemple o les platges de l’entorn de Barcelona. Finalment s’ha parlat d’aprofitar el replantejament que l’ajuntament està fent de la Rambla, per presentar propostes concretes, juntament a “Amics de la Rambla”.
2. Ús de la tecnologia per millorar l’experiència del visitant. Amsterdam informa en temps real de les cues que hi ha al museu Van Gogh, per exemple, proposant visitar altres llocs on no hi ha cues.
3. La mateixa tecnologia pot servir per millorar la convivència amb el resident, comunicant molt millor l’afectació que pot haver-hi a un barri per un esdeveniment, una fira o l’arribada de creueristes.
4. Sobre la problemàtica de l’habitatge, es proposa limitar el temps i l’ocupació dels habitatges d’ús turístic. Amsterdam obliga a que els propietaris només poden llogar-lo 60 dies a l’any (que l’any vinent seran 30) i limitat a 4 persones per habitatge.
5. Revisió de l’IBI que suporten els edificis complerts d’apartaments turístics per equiparar la seva fiscalitat a la major rendibilitat que l’ús turístic té en relació al residencial. L’augment d’aquest IBI recaptat és destinaria a habitatge social.
6. Crear una plataforma comuna on hi hagi tota la informació d’aquests habitatges i unificar les bases de dades incloent la fiscalitat i la informació a l’ajuntament del nombre de persones i temps d’estada.
7. La música com activitat de generació de valor afegit. Donada la gran programació musical de la ciutat, identificar Barcelona com una ciutat de música, però arribant a ser una veritable plataforma pel sector. Miami Beach és va reinventar a partir de crear la fira Art Basel Miami Beach.
8. Introduir un recàrrec a la Taxa Turística per dotar un fons de suport a la culturaque podria gestionar-se per un model públic-privat. Calculen que podrien recaptar-se uns sis milions d’euros que podrien servir per la idea de ciutat de la música.
9. Millorar la percepció del turisme per part del resident, amb una millor informació sobre els beneficis del turisme per a la ciutat i la creació del segell “Projecte finançat amb la Taxa Turística”. Pensen que la gent no sap què es fa amb els diners recaptats amb la taxa i cal explicar-ho als residents.
10. Augmentar la responsabilitat social del sector creant una certificació dirigida a visualitzar les bones pràctiques laborals dels establiments turístics, que acreditaria la igualtat salarial entre homes i dones per la mateixa ocupació i la igualtat salarial entre personal propi i personal externalitzat. Ciutat del Cap ha mostrat l’exemple més clar en aquest sentit, al revertir tots els ingressos del sector MICE en els residents, en forma de creació de llocs de treball, incentivar estudis universitaris, ajut a les dones per crear empreses, etc. “El turisme és or” diuen.