Amics de la Rambla

Amics de la Rambla

Les vendes milloren a Barcelona segons dades de l'ICOB

31 de gener de 2014

Durant l'últim trimestre del 2013, la meitat dels comerços de Barcelona (el 49,1% exactament) ha mantingut, o millorat en algun cas, la facturació respecte a l'any anterior; el trimestre passat aquest grup representava el 36,9%. L'altra meitat (50,9%) l'ha empitjorat, encara que el trimestre anterior aquest percentatge va ser del 63,1%. Aquest canvi suposa una millora respecte als trimestres anteriors, si be el conjunt dels resultats del trimestre no apareix encara positiu.

Així ho apunta l'Indicador Comerç de Barcelona (IcoB) creat per la Fundació Barcelona Comerç en col·laboració amb ESADE i que elabora sondejos trimestrals a una mostra d'uns 500 comerços dels principals eixos de la ciutat dels sectors d'alimentació, equipament personal, equipament de la llar, serveis professionals, oci i cultura. L'enquesta presentada avui correspon al quart trimestre de 2013 i es va realitzar al gener de 2104.

Segons el president de la Fundació Barcelona Comerç,Vicenç Gasca, "les vendes del quart trimestre han moderat el seu descens i l'actitud del comprador enfront de la despesa ha millorat una mica. Aquestes dades són un bon punt de partida per aquest any que comencem".

En aquesta línia es manifesta, també, el regidor de Comerç, Consum i Mercats de l’Ajuntament de Barcelona, Raimond Blasi, "el comerç de Barcelona mira amb confiança cap al futur". Per al catedràtic de Màrqueting d'ESADE i director de l'estudi, Josep-Francesc Valls, “s'ha moderat bastant la caiguda de la facturació aquest últim trimestre de l'any, com a conseqüència de l'efecte consumista nadalenc. De totes maneres, l'increment de les ofertes, els descomptes i les rebaixes al llarg de tot l'any redueixen els preus, i per tant, la rendibilitat dels negocis”

Es modera la caiguda

Malgrat que l'economia ha passat factura als comerços de Barcelona durant tot any les dades de facturació d'aquests últims mesos indiquen que s'ha moderat la caiguda de les vendes un 5,3%respecte al mateix període de 2010.

No obstant això, aquest repunt és encara molt moderat. Cal no oblidar, segons apunta l'informe, que durant el quart trimestre de 2013 els tiquets de caixa van disminuir un 3,1% i la facturació global va caure un 2,5%. Durant el trimestre anterior, aquesta evolució negativa va ser gairebé el doble, en concret, del 5,9% i del 5,3%, respectivament. En el primer trimestre de 2013, un 47,2% dels comerços afirmava haver reduït la seva facturació. Un percentatge que va augmentar en el segon període de l'any (51,85%) i en el tercer (63,1%).

Menys eufòria en les rebaixes

La possibilitat d'obtenir productes més econòmics al llarg de tot l'any condiciona cada vegada més el període oficial de rebaixes. Així, la facturació de la primera setmana oficial de gener de 2014 a Barcelona ha estat un 2,3% inferior que la de l'any passat.

Les promocions, descomptes i rebaixes constants creen en el client una percepció que els preus més econòmics es poden trobar en diferents canals i moments de l'any a través de setmanes promocionals, ofertes, outlets o internet. De fet, el percentatge de comerciants que han avançat les ofertes abans del pont de la Constitució ha estat del 42,6%, enfront del 14,4% de l'any anterior. Pel que es dedueix un menor interès general pel període oficial de rebaixes, encara que en sectors com el tèxtil segueix sent un important atractiu comercial.

El global de la despesa nadalenca de 2013, entès com el realitzat al desembre i la primera setmana de gener, ha significat una disminució del 2,4% en el sector no alimentari i un 0,3% en l'alimentari respecte a l'any anterior. No ha estat així, en canvi, durant les setmanes, estrictament nadalenques. En les dues últimes de l'any es va produir un increment del 2% respecte al mateix període de 2012.

L'evolució del Nadal de l'any passat va ser negativa. Això, sumat a la cada vegada més elevada estacionalitat de la despesa, seria la conseqüència, d'una banda, de l'estancament de les rendes i del nivell de desocupació actuals, i per un altre, l'eufòria consumista de les festes, de l'animació comercial i de la política comercial pròpia.

Actitud dels consumidors

Els compradors mantenen una pauta de consum molt semblant a la dels anys anteriors. Segons l'estudi, millora lleugerament la seva actitud davant la despesa i l'afluència als comerços (67,7% i 73,5%, respectivament), mentre que s'incrementen les compres més petites (68%), s'adquireixen productes cada vegada més llistats (60,8%) i es persegueixen les ofertes (66,5%).

La gestió dels pressupostos familiars suposen en temps de crisis compres més petites, però al mateix temps, facilita les compres dels comerços de proximitat i comporta una menys compra de productes alimentaris sobrants.

Primers indicadors de l'any que ve

De cara al futur immediat, el 27,1% dels comerços preveu una actitud del consumidor lleugerament més apagada per al pròxim trimestre. Encara que creuen que es mantindran les vendes i la satisfacció amb els establiments.

Quant als preus, el 39,5% creu que augmentaran i el 47,9% opina que es mantindran en la mateixa línia. Únicament el 8,4% respon que podrien disminuir durant el pròxim any.
Indicador Barcelona Comerç (IcoB)

Aquestes i altres dades es desprenen de l’Indicador Comerç de Barcelona (IcoB), una iniciativa de la Fundació Barcelona Comerç que agrupa 16 eixos comercials de la Ciutat - 10.000 establiments- amb ESADE, esdevenint actualment el panell d'anàlisi econòmica més complet i precís, amb dades reals i no estimatives de l'activitat del comerç barceloní.

LA RAMBLA DE BARCELONA
La Rambla és un dels indrets de Barcelona on bull més activitat, una ciutat dins d'una altra ciutat.
Carregant...
x
X