Amics de la Rambla

Amics de la Rambla

Març 2015. Resum de premsa sobre La Rambla

1 d'abril de 2015

Dimarts, 3 de març de 2015
El Periódico

¿Qué pensaría Lorca de la degradación de la Rambla?
Entre todos
Eva Romero

"La calle donde viven juntas a la vez las cuatro estaciones del año, la única calle de la Tierra que yo desearía que no se acabara nunca, rica en sonidos, abundante de brisas, hermosa de encuentros". Actualmente, en esa calle se respira el mal gusto. Es la Rambla de Barcelona. El fragmento íntegro de Federico García Lorca (1935) se puede leer a la entrada de la Biblioteca Gòtic-Andreu Nin. El poeta, agradecido con las floristas que le llevaban ramos tras sus funciones teatrales, ¿qué pensaría de la combinación actual de tanta vulgaridad? Como andaluz, le gustarían las tiendas de jamón ibérico. Pero, como escritor, ¿estaría contento de que estas abran cuando cierran librerías? 

http://www.elperiodico.com/es/cartas/entre-todos/que-pensaria-lorca-degradacion-rambla/122327.shtml

Dimarts, 3 de març de 2015
La Vanguardia

El Palau de la Virreina remodelará su planta baja y mejorará sus accesos

Mejorará el acceso gracias a la recuperación del pasaje interior y los arcos cegados de la plaza de Sant Galdric

La planta baja del Palau de la Virreina será remodelada a partir del próximo otoño con el objetivo de mejorar la relación con su entorno urbano y para mejorar el acceso a sus diferentes espacios, según ha anunciado este lunes en rueda de prensa el teniente de alcalde de Cultura, Jaume Ciurana.
Con un presupuesto de 552.000 euros, está previsto que las obras, que se licitarán en unos días, comporten la recuperación del pasaje interior de la Virreina como "elemento principal de acceso" y que se abran los arcos cegados de la plaza de Sant Galdric. Asimismo, se trabajará en la mejora de la imagen de las fachadas principales.

La intervención en los actuales espacios de recepción y del 'Tiquet Rambles' -la oficina que vende entradas para espectáculos y actividades en la ciudad- se plantea como una mejora de las instalaciones ya existentes de electricidad, informática o iluminación, y también se llevará a cabo un proyecto de interiorismo para renovar la imagen y la operatividad del lugar.

En las salas que dan a la Rambla, los trabajos se realizarán para mejorar sus condiciones "climáticas" ante el hecho de que hay que tener en cuenta criterios de conservación de obras de arte y, además, se dotarán con sistemas informáticos y de voz ante "las actuales exigencias de los nuevos formatos del arte y la divulgación".

El director del centro, Llucià Homs, se ha mostrado ilusionado con el proyecto y ha avanzado que la Virreina ganará espacios en un momento en el que apuesta por "estar presente en el debate social". En este punto, ha indicado que se trata de que la Virreina contribuya "a través de la imagen a entender el mundo del siglo XXI", y que, además, se consolide como un espacio "con perfil propio, complementario con otros ya existentes en Barcelona".

http://www.lavanguardia.com/cultura/20150302/54428673452/el-palau-de-la-virreina-remodelara-su-planta-baja-y-mejorara-sus-accesos.html#ixzz3TJGiGkQr

Dimarts, 3 de març de 2015
BTVnotícies.cat

La remodelació de la planta baixa de La Virreina permetrà guanyar-hi espai expositiu

El Palau de la Virreina disposarà de quatre sales per a exposicions amb accés directe des de la Rambla. El projecte de remodelació de la planta baixa de l'edifici inclou reformes en el passadís interior i en els espais que donen a la plaça de Sant Galdric. El projecte es licitarà properament i les obres s'haurien d'enllestir la propera tardor.

“La Virreina obrirà un front a la Rambla”, ha destacat el regidor de Cultura, Jaume Ciurana, que ha assenyalat que les obres permetran augmentar l’espai expositiu de La Virreina Centre de la Imatge i millorar tant les façanes principals com l’interior de l’edifici.

El projecte de reforma de la planta baixa tindrà un cost aproximat de 5,5 milions d’euros i inclou canvis en l’oficina de venda d’entrades (Tiquet Rambles), un redisseny de l’interiorisme i l’obertura dels arcs cegats a la plaça de Sant Galdric.

Es faran, a més, millores en les instal·lacions d’electricitat, informàtica i d’il·luminació i en la climatització de les sales expositives, que disposaran de nous sistemes de veu i dades. El director del centre, Llucià Homs, s’ha mostrat il·lusionat amb el projecte i ha avançat que La Virreina “guanyarà espais” en un moment en què aposta per “ser present en el debat social”.

http://www.btv.cat/btvnoticies/2015/03/02/remodelacio-virreina-rambl/

Dijous, 5 de març de 2015
teinteresa.es

Las Ramblas de Barcelona toman las áreas de descanso y contactos de los congresistas

Las Ramblas de Barcelona han sido este año la inspiración para las diez áreas de descanso y contactos de negocios que se reparten por el recinto Gran Via de Fira de Barcelona en L'Hospitalet de Llobregat durante el Mobile World Congress (MWC).

Es el primer año que hay un tema común para estas zonas, y cada una se centra en una parte o monumento del conocido paseo de la capital catalana: la Rambla de las Flores, la Rambla de los Artistas, la Rambla del Mar, Canaletas, el mercado de la Boqueria, el Liceu, la plaza Reial, Miró, el Puerto y Colón.

Cada una tiene una decoración propia acorde son su nombre, y algunas cuentan con especifidades curiosas: en la Rambla de las Flores los congresistas pueden cargar su móvil con energía solar, y en la Rambla de los Artistas hay un mural de 25 metros de longitud que diversos artistas van llenando de 'graffiti' durante los cuatro días del congreso inspirados por los eventos de cada jornada.
http://www.teinteresa.es/catalunya/barcelona/Ramblas-Barcelona-descanso-contactos-congresistas_0_1314469248.html

Dijous, 5 de març de 2015
BTVnotícies.cat

La font de Canaletes i les estàtues de la Rambla, als espais de treball en xarxa del Mobile

Les estàtues de la Rambla i la font de Canaletes també tenen un lloc al Mobile World Congress. El saló ha fet un homenatge al passeig per celebrar els 10 anys de presència a la ciutat i ha transformat vuit àrees de treball en petites rambles. Els congressistes poden fer una cervesa al Mercat de la Boqueria o escoltar òpera a l'espai ambientat en el Liceu.

“Walk down la Rambla”
Tal com ho fa el músic Quimi Portet a ‘La Rambla‘, els cartells dels venedors ambulants de refrescos del Mobile World Congress conviden els visitants a “walk down la Rambla”, és a dir, a caminar pel passeig sense abandonar les zones de “networking” o de treball.
Estan situades al primer pis del saló, just al passadís que connecta els diferents pavellons de la fira, i és difícil no entrar-hi. Són espais exteriors lluminosos pensats i dissenyats per relaxar-se però també s’han convertit en els indrets més adients per tancar negocis.
Coincidint amb la presència d’una dècada a la capital catalana, l’organització del saló ha decidit fer unhomenatge a Barcelona i ha ambientat aquests espais seguint l’estètica d’alguns racons de la Rambla. Un dels aspectes més curiosos del disseny és que a les parets de vidre, a més del nom de l’espai, també hi ha la pronúncia entre claudàtors, tal com estableix l’alfabet fonètic. D’aquesta manera, els congressistes vinguts d’arreu del món poden saber com es pronuncien [li'sɛw] o [kənə'lɛtes] en català.
Tenint en compte que una de les icones del passeig són les estàtues humanes, l’organització ha deciditcontractar-ne durant els dies que dura el congrés. El vaquer Luis Alberto, un dels clàssics de la Rambla, es mostrava satisfet amb aquest canvi d’ubicació perquè li permet “sortir una mica de la rutina”.
Tampoc no podia faltar-hi la font de Canaletes, que apareix representada diverses vegades amb una estàtua de cartró. En un escrit al vidre es reprodueix, en anglès, la llegenda sobre la font que diu que “qui beu de Canaletes, torna a la ciutat”.
Els congressistes poden fer una cervesa a la Boqueria, estirats en una gandula i escoltant música de guitarra, o bé tenen l’opció d’escoltar òpera al Liceu. També hi ha un espai dedicat al pintor Joan Miró, on es pot fer un beure o menjar a l’ombra de les obres del pintor català, i s’han decorat espais emulant la plaça Reial, el port, la rambla de Mar o els floristes i pintors de la Rambla.
A més de l’estètica, s’hi poden trobar altres similituds com el preu de les begudes, que és tant elevat com a la Rambla.

http://www.btv.cat/btvnoticies/2015/03/04/rambla-estatues-canaletes-mobile-world-congress/

Dilluns, 9 de març de 2015
La Vanguardia

La diáspora del mobiliario de las tiendas emblemáticas de Barcelona

El Ayuntamiento requiere a Musical Emporium el retorno de objetos históricos de la tienda, que vaciaron a petición del propietario | Un singular archivador de partituras estaría ya en manos de un coleccionista belga | El Indio dona parte de la decoración al museo de la ciudad

El mobiliario de las tiendas emblemáticas que ya han cerrado a causa de la LAU empieza su particular diáspora. La suspensión de las licencias de obra en 389 comercios singulares de Barcelona, vigente durante un año y a punto de caducar, no ha impedido que algunos locales ya hayan iniciado una transformación irreversible. Es el caso, por ejemplo, de la tienda de instrumentos musicales y partituras Musical Emporium, situada en la Rambla de Canaletas. El propietario del inmueble exigió por burofax al titular del negocio que devolviera el local totalmente vacío. Y Lluís Castelló –nieto del fundador y ya octagenario– y sus tres empleados emprendieron el desmantelamiento reclamado. El 15 de enero perdieron el empleo los cuatro y este viernes 6 de marzo han entregado las llaves. Punto y final a 114 años ejerciendo de oasis para melodías y melómanos.

"El mostrador lo vino a buscar un señor de los Encants Vells… ¡Gratis, claro! ¡Y aún gracias que no tuvimos que alquilar un camión!", protesta un empleado de la tienda y hombre de confianza de Castelló, minutos antes de la entrega y de evidente mal humor. "Ya está, déjalo estar, ya no se puede hacer nada, el local está vacío del todo y ya no existe el Musical Emporium", zanja. Desde hace unos días circula el rumor entre el sector comercial y de patrimonio que un coleccionista belga habría comprado –a la tienda o a intermediarios– uno de los singulares archivadores de partituras y que la magnífica puerta de cristal –con un grabado de musas modernistas también ha hallado enseguida un comprador.

Cuando el Ayuntamiento de Barcelona tuvo noticia del vaciado, requirió por carta a propietario e inquilino el retorno de los bienes muebles del local, al considerarlos patrimonio histórico de la ciudad. "El Distrito de Ciutat Vella ha instado a un proceso de restitución para que devuelvan aquellos elementos que estén catalogados", confirma una portavoz municipal. La solicitud, sin embargo, choca con dos obstáculos de inicio: la difícil localización de los elementos vendidos y la escasa concreción del Catálogo de patrimonio y del propio consistorio sobre qué debe conservarse, cómo y dónde. De momento el municipio tampoco aclara si el expediente puede derivar en sanción en caso de no poder efectuarse el retorno. "¡Ya lo veremos, si se nos puede multar!", asevera el empleado de la tienda, que asegura que han presentado alegaciones a través de un abogado. "Fuimos con la carta a la sede del Distrito y no supieron decirnos dónde constan los muebles que deben conservarse", señala.

Las sillas de Áncora y Delfín, en FAMA

Las trabajadas sillas que decoraban la librería Áncora y Delfín, un establecimiento de referencia de la avenida Diagonal -fundada en 1956- que cerró en febrero de 2012, podían comprarse este fin de semana en uno de los estands de la selecta Fira d'Art Modern i Antic (FAMA) de Barcelona, dedicada a las antigüedades y el arte. De madera y con un artístico trabajo policromado en el respaldo, se exhibían junto a un pequeño texto explicativo de su origen. El precio de venta para el juego completo de nueve sillas era de 6.000 euros.

"Uno de los elementos emblemáticos de la librería era el diseño de la tipografía corporativa, realizada en los años 50 por el interiorista alemán Erwin Bechtold y que se acabó aplicando a todo el material de papelería de la tienda así como en la rotulación de la entrada", explica el texto. El rótulo fue donado por los propietarios de la librería al Disseny Hub Barcelona.

Donación de El Indio al MUHBA

No todo son malas noticias, no obstante. Uno de los comercios que ha tenido que cerrar por la LAU, la tienda de textiles El Indio, ha donado parte de su decoración del Museu d'Història de Barcelona (MUHBA). "Estamos muy agradecidos de que el propietario del negocio nos haya cedido varios elementos muy bonitos y representativos", alaba Josep Bracons, jefe de colecciones del museo. Entre los objetos entregados hay un muestrario de ropa de abrigo, un ventilador de los años 20, rótulos, unas placas metálicas Art Déco y un medallón con una figura femenina que servía para anunciar ofertas en el escaparate. "No podemos competir con los anticuarios… Si alguien ofrece un dinero al comerciante, que lo está pasando mal por tener que desmantelar su negocio, es lógico que acepte", justifica Bracons.

A finales de año el propio jefe de colecciones recorrió en persona varias tiendas históricas que estaban a punto de cerrar, para ofrecerles la posibilidad de donar las piezas más singulares al fondo del museo. "En varias ocasiones, al entrar me crucé con gente sacando los muebles en una carretilla", comenta. "No queremos entrar en qué tiendas han accedido y cuáles no, lo importante es la generosidad de los que han decidido cedernos estos objetos, que hemos integrado a la colección contemporánea", indica Joan Roca, director del MUHBA. El museo recibe un goteo constante de donaciones a través de la iniciativa 'Laboratori MUHBA. Col·leccionem la ciutat', desde piezas muy valiosas hasta objetos cotidianos representativos de la historia reciente de la ciudad.
Fichas sin hacer y un frontal a tribunales

"Una parte de los muebles de las tiendas que cierran va al extranjero y otra parte a los Encants", coincide Josep Maria Roig, propietario de la pastelería La Colmena y secretario de la Associació d'Establiments Emblemàtics de Barcelona, que reúne a los principales comercios históricos de la capital. "¡Pero si el Ayuntamiento no especifica qué hay que conservar, que no pida responsabilidades al tendero!", dispara, enojado. "Que yo sepa, ningún comerciante ha recibido especificación alguna sobre qué debe conservar, si puede moverlo, etcétera", añade. "Está a punto de cumplirse un año de la medida de gobierno que suspendía las licencias de obras y no se ha hecho casi nada, ni las fichas de cada comercio –donde debía detallarse qué es patrimonio– ni la definición de tienda emblemática… Lo empujarán al próximo mandato y levantarán la suspensión, ya lo verás", se queja.

Fuentes municipales reconocen que la suspensión expira este viernes 14 de marzo, pero aseguran que "aún no se ha tomado ninguna decisión". Hace unos días, otras fuentes políticas barcelonesas apostaban por una inminente prórroga de la suspensión.

La entidad está enfrascada en la lucha por conservar el frontal modernista de la filatelia y numismática Monge, en Portaferrissa, que será desmontada y reubicada para crear un gran acceso a las galerías comerciales que ocuparán los bajos y el primer piso del edificio. Este local –junto a la chocolatería Fargas, colindante– y una cestería de Sarrià, ahonda Roig, son los dos únicos casos en los que el consistorio ha accedido a levantar la suspensión. La asociación de comerciantes ha solicitado esta semana a la Conselleria de Cultura de la Generalitat "la incoación con carácter de urgencia de un expediente de declaración de Bien Cultural de Interés Nacional", para impedir el desmontaje. También ha llevado el caso a los tribunales, pero muy probablemente el juicio se celebrará cuando la metamorfosis de la finca ya se haya consumado.

Otra tienda mítica de Ciutat Vella, la librería Sant Jordi de la calle Ferran, destaca también la falta de concisión sobre el patrimonio comercial. "Cada cierto tiempo entra alguien a la librería y nos dice que nos quiere comprar los muebles –unas preciosas librerías amarillas de madera con remates y grabados geométricos, florales y de animales–, nos ha pasado siempre pero quizá últimamente con más frecuencia", responde Josep Morales, responsable de la tienda, que teme por su continuidad por la presión de la propiedad. "Es normal que estas ventas se produzcan, porque al no haber un plan municipal, la decisión recae básicamente en el comerciante", sostiene. Señala, además, que no es un fenómeno nacido tras la aplicación de la LAU: "Los muebles de una perfumería que había frente al Liceu, cerrada hace unos meses, también fueron a parar al extranjero". A Francia, concretamente.
"Aunque, para ser sincero, no le veo mucha gracia a conservar los muebles sin la atmósfera del comercio al que pertenecían", rebate. "¿Te imaginas que dejan mis estanterías pero las llenan de tangas del Barça o de gafas de sol para turistas?", cuestiona. "Además, si estuvieran catalogadas no sería justo que tuviera que regalárselas al propietario al marcharme", añade. Touché. El debate es complejo.

Además, no todo el mobiliario tiene la misma salida comercial. "Que la tienda fuera famosa no significa que los muebles fueran de calidad o con un trabajo artístico relevante… Aunque pueden tener valor sentimental para alguien que se encapriche de ellos, claro", analiza Miquel Llopis, buen conocedor del mercado desde su tienda de antigüedades en los Encants Vells. "Valiosos de verdad no quedan muchos", agrega. También participa en las subastas de primera hora, dónde irían a parar con mayor probabilidad los lotes procedentes de tiendas vaciadas. "No me suena ningún lote emblemático reciente, el último fueron los muebles de la Casita Blanca en 2011", señala. "Es posible que hayan llegado piezas sueltas o que no se haya explicitado en la subasta de qué comercio procedían", opina Armand Colás, presidente de la Junta de Vendedores del mercado.
El cierre de la tienda histórica no es el único momento de riesgo para el patrimonio móvil del interior. "Tras el traspaso, muchos nuevos inquilinos conservan el mobiliario pero al cabo de unos meses hacen cambios o suprimen cosas para acomodarse mejor al local", señalan Josep Bracons. Otro veterano comerciante, que prefiere no aparecer con su nombre en este artículo porque está negociando la permanencia de su tienda, advierte de la difícil preservación de la distribución interior de las tiendas antiguas. "A los nuevos arrendatarios no les gusta la partición tradicional, con zona comercial y trastienda separadas por el mostrador y las estanterías de productos", indica. "Lo que se lleva ahora es destinar todo el espacio al público, para exponer más artículos y que compren más", argumenta. "Esta configuración, que en cierto modo también es un patrimonio comercial, se perderá casi seguro porque no se lleva", lamenta.

http://www.lavanguardia.com/local/barcelona/20150309/54428802596/mobiliario-tiendas-emblematicas-barcelona.html#ixzz3TtNiExpULeer

Dilluns, 9 de març de 2015
BTVnotícies.cat

L’Ajuntament facilitarà el material als pintors de la Rambla per unificar-los estèticament

Els 62 pintors que treballaran a la Rambla faran servir tots el mateix material unificat que, per primera vegada, serà facilitat per l'Ajuntament. És només una de les mesures de la nova normativa que es començarà a aplicar en les properes setmanes quan els artistes rebin el nou material.

Els pintors, caricaturistes i dibuixants de la Rambla estrenen normativa. Han calgut més de dos anys de feina i moltes reunions, entre l’Administració i els representants dels artistes, per acabar definint les noves regles per poder fer aquesta activitat a la Rambla. És una activitat que està regulada des de l’any 2000 tot i que alguns dels artistes fa més anys que treballen a la zona. Nova distribució, nou material i l’obligatorietat d’estar al dia amb la fiscalitat, són alguns dels temes que inclou aquesta reglamentació. Unes regles de joc noves que no han agradat a tothom.

http://www.btv.cat/btvnoticies/2015/03/09/pintors-rambla-estrenaran-equipament-unificat/

Dimecres 11 de març de 2015
El Periódico

La crisi dels horaris fractura la patronal del comerç barceloní

El macroeix Barna Centre deixarà d’alinear-se amb les botigues de barri en pro de la liberalització

La plataforma que defensa la promoció de la ciutat internacionalment guanya adhesions

Ningú vol parlar de divorcis ni enfrontaments, perquè tots comparteixen el comerç barceloní com a motor econòmic, font de riquesa i cohesió urbana. Però la crisi dels horaris comercials, que va obrir dos bàndols, en defensa i en contra de la liberalització, ha sigut la guinda per a una fractura ideològica que se saldarà amb la imminent sortida del comerç del centre (un miler d’establiments sota el paraigua de Barna Centre) de la Fundació Barcelona Comerç. Altres eixos podrien seguir-lo. Més enllà d’obrir o no els diumenges, els separa una visió més tradicional i conservadora del comerç (vertebrada en la fundació), davant de la més liberal de l’associació Barcelona Oberta, que creu que la capital catalana ha de treure partit de les oportunitats que dóna el turisme i promocionar-se amb decisió com a destí de compres.

Fins ara, Barcelona Comerç aglutina eixos de barri que van de Sants a Sant Andreu, i incloïa des dels seus inicis Barna Centre. Les veus en favor de l’ampliació horària primer van ser tímides i després es van convertir en un clam des dels eixos més turístics, de la Rambla a la Diagonal, fins que una desena d’entitats comercials es va constituir com a Barcelona Oberta fa uns mesos. El comerç del centre, Barna Centre, liderat per Javier Cottet i ferm defensor per la seva atracció turística de l’obertura en festius, es va sumar a la causa. Igual que la Rambla. Però malgrat els nombrosos punts que comparteixen amb els dos col·lectius –«en moltes coses estem d’acord amb la Fundació», assumeix Cottet –, en altres qüestions clau les discrepàncies són tan evidents que, per coherència, s’imposa un divorci amistós.

En una metàfora futbolística, seria com ser del Barça i el Reial Madrid a la vegada. La discussió en algun moment està assegurada. Cottet, en el seu discurs durant l’entrega de premis de Barna Centre, dilluns passat, va emfatitzar que «el turisme és un aliat de la ciutat, no un enemic», i també que el comerç «necessita el client i el veí, el visitant de fora que vol conèixer el centre i del barceloní, al qual s’ha de fer fàcil arribar al centre». Però la seva visió estratègica, «atraure inversió internacional i promoure la nacional», s’allunya de les posicions més immobilistes en alguns temes del petit comerç de barri.

DISPARITAT / Després de setmanes de rumors, en el curs de la gala s’especulava sobre la baixa de Barna Centre en la fundació. Cosa que Cottet no va poder negar a aquest diari, i que el mateix president de Barcelona Comerç, Vicenç Gasca, ja tenia assumit. «Entenc que hi ha alguns interessos que sóndiferents i que cada un té dret a defensar una posició», va dir Gasca, que va lamentar no poder arribar a un acord en el tema horari. També els comerciants de la Rambla es plantegen la mateixa sortida, per centrar les seves demandes d’obertura en festius sense contradiccions. Al mig, Cor Eixample (quasi 200 botigues associades a la dreta de l’Eixample) s’ha integrat també en Barcelona Oberta i n’aplaudeixen el caràcter renovador. No obstant, explica Marisa Aparicio, segueixen alineats amb Barna Centre per compartir altres projectes en pro del comerç de barri. La seva postura de moment és intentar acostar els interessos i posicions. De fet la seva zona no pretén obrir els dies festius, però sí que defensen que la ruta turística tregui partit del potencial. La resta de nuclis comercials, fins a gairebé la trentena, estan en un costat o l’altre. I un parell de zones turístiques estudien una pròxima incorporació al nou grup.

La treva no és fàcil perquè Barcelona Oberta segueix lluitant perquè, amb el suport d’algun grup de l’oposició, pugui plantejar-se un últim intent per obrir les botigues els diumenges fins a les 20.00 hores i no fins a les 18.00, com s’ha pactat de moment, els mesos d’estiu d’aquest any a les zones turístiques. En el bàndol tradicional, hi ha por que la mesura atregui compradors barcelonins, en detriment de les seves vendes als barris entre setmana. El president del col·lectiu, Gabriel Jené, creu que és qüestió d’«adaptar-se a nous entorns i d’oportunitat de captació de la demanda», en un context de consum canviant.

L’alcalde Xavier Trias va reiterar ahir a aquest diari que no prendrà cap decisió sobre la qüestió que impliqui «perjudicis» a alguna de les parts. Va tornar a deixar la pilota al camp dels comerciants, en cas que s’arribés a un acord. En el seu discurs, això sí, va advocar per buscar «cohesió i entesa entre el gran potencial econòmic i turístic» i «la vida de molts barcelonins». «Sense activitat econòmica no hi ha benestar social», va rematar.

Cottet va defensar a ultrança que l’obertura completa en diumenges d’estiu atrauria només el turista, però Gasca ho posa en dubte i no accepta esgarrapar més hores.

Dimecres 11 de març de 2015
El País

Carta blanca per al diner negre

Barcelona atrau turistes, però també empresaris i grups criminals que la trien per blanquejar

L’escriptor Roberto Saviano estava assegut a la sala de premsa de l’Ajuntament de Barcelona, amb qui era llavors l’alcalde, Jordi Hereu. Dirigint-se al grup de periodistes que l’escoltava, va explicar la història següent: “Raffaele Amato va ser engarjolat per la policia espanyola a Barcelona el 2005, quan estava jugant al blackjack, en un local a prop d’aquí. La part divertida és que, quan vaig venir fa un any a presentar el meu llibre, el meu escorta em va dir: ‘No surtis a la Rambla, perquè en un d’aquests locals et trobaràs el Raffaelle Amato’”. Això va passar el 2009. Amato va ser detingut altra vegada poc després a Marbella.

Gairebé sis anys després, un altre públic, a l’auditori del Conservatori del Liceu, va escoltar el capítol següent de la mateixa sèrie criminal. Qui parlava era Carlos Quílez, l’excap d’anàlisi de l’Oficina Antifrau de Catalunya, en una taula rodona de la BCNegra. Quílez va alertar de la perillositat del moment que viu Barcelona, on els mafiosos “s’intenten abraçar a estaments institucionals, que és quan es crea la veritable màfia, un Estat dins l’Estat”. Quílez no feia gaire que havia estat també a la Rambla, en un bar molt cèntric. Consumia una beguda quan un home es va apropar a saludar-lo. Va trigar uns segons a reconèixer-lo: era Malchas Tetruashvili, detingut el 2006 en l’operació més gran que s’ha fet mai contra la màfia russa a Espanya, l’Operació Vespa. Tetruashivili era suposadament el responsable del blanqueig de l’organització criminal. Quílez va marxar del bar.

És la Rambla un niu de criminals que emmascaren els seus negocis amb restaurants? Ho és Barcelona en general? “Darrere de moltes tasques basques de la Rambla hi ha capital rus, tot i que no es pot afirmar sense cap mena de dubte la il·licitud de l’origen dels diners amb els quals es van obrir”, afirma un fiscal anticorrupció expert en crim organitzat, que demana l’anonimat precisament per les amenaces de les màfies.

El 2006, amb l’Operació Vespa, es va comprovar que Tetruashvili tenia 16 restaurants, bona part d’ells a la Rambla. Una realitat que no ha canviat amb els anys. Les inversions immobiliàries, la restauració, els hotels... “Les xarxes d’exsoviètics estan molt professionalitzades en el blanqueig”, assegura l’inspector en cap de l’àrea central en la lluita contra el crim organitzat dels Mossos, Toni Rodríguez. Ni pel fiscal ni per Rodríguez hi ha dubtes que els diners del crim organitzat corren per Barcelona. Però és molt complicat passar de la convicció a la materialització. “El principal problema és determinar que els diners vénen d’una activitat criminal, que s’ha comès ja sigui a l’Índia, Àfrica o Turquia”, raona Rodríguez. I afegeix: “Com demanes a Rússia determinada informació de Tetruashvili?”.

Una de les característiques principals del crim organitzat és que és transnacional. A Barcelona, trobem tres grans grups: els xinesos, els exsoviètics i els italians. “Els primers que donen senyals són els italians, que ens comencen a sortir en investigacions sobre drogues als noranta”, explica l’inspector Antonio Jiménez, ja retirat, que estava especialitzat en la lluita contra el crim organitzat, i que va dur a terme alguna de les operacions més importants contra aquesta mena de mafiosos.
L’interès per Barcelona, la seva àrea metropolitana i la costa va ser progressiu. “Al 97 i 98 comencen a arribar russos, georgians, ucraïnesos, armenis...”, explica el fiscal. Molts d’ells primer compren mansions a la zona alta de la ciutat, on passen períodes curts, sobretot estivals, fins que s’acaben establint definitivament.

En aquell moment, a més, troben una ciutat on els delinqüents que preocupaven i ocupaven els policies eren sobretot els atracadors i lladres. L’elit policial estava dedicada a això. “Fins a principis d’aquest segle no es consoliden les grans estructures policials contra el crim organitzat”, explica el professor de Sociologia de la Universitat de Barcelona, expert en organitzacions i seguretat ciutadana, Diego Torrente. Una realitat que admet l’inspector Jiménez, que va ser pioner en aquesta lluita.

En l’actualitat l’estructura judicial per lluitar contra aquestes trames continua sent molt escassa, amb tres fiscals especialitzats a tot Espanya, i sense jutjats específics. “On un dia estan fent casaments i divorcis, l’endemà arribes amb una causa gegantina, demanant més de 15 intervencions telefòniques, i amb els col·lapses”, afegeix l’inspector de Mossos, Toni Rodríguez.
Rodríguez recorda els primers anys de les màfies com una època d’ostentació. Ja era principis dels anys 2000. Llavors no era estrany veure Lamborghinis al passeig de Gràcia o concentracions de Ferraris a Platja d’Aro. “Però mai els vam agafar diners”, assegura Jiménez.
Ara la clau és passar desapercebut, una cosa fàcil d’aconseguir en una ciutat com Barcelona, amb més de set milions de turistes a l’any. “Però qui coneix l’entorn criminal pot entrar en algun dels hotels de luxe de la ciutat i reconèixer grans representants del crim organitzat”, lamenta el fiscal Anticorrupció.

Però no és l’única condició que fa que la ciutat sigui llaminera. “Una característica del seu atractiu és l’enorme activitat immobiliària” que tenia i encara té, explica Torrente, per a qui el crim organitzat s’ha d’entendre com una “activitat econòmica”, i, per tant, allò que la fa interessant per a una “una empresa lícita, la fa atractiva també per a una empresa il·lícita”. Però si pensem només en la part il·legal, Barcelona juga un paper fonamental com a porta d’entrada a dos mercats de la droga: l’espanyol i l’europeu.

“En algunes intervencions telefòniques els hem sentit dir “això és un chollo”, afegeix el fiscal Anticorrupció. I està convençut que es referien també a les condicions de les presons, i, en un sentit més ampli, del Codi Penal. Tot això sense tenir en compte les qüestions més materials i evidents, com poden ser el clima i la gastronomia.

El port encarna en aquest context la joia de la corona. Des de les seves terminals entren i surten mercaderies legals i il·legals. Un dels cops policials més dramàtics que s’hi va viure va ser la detenció, el 2010, de José Mestre, l’amo de la Tercat, una de les terminals del port i persona de l’alta societat catalana, que havia estat premiat per l’expresident Montilla com el millor empresari de l’any. Mestre ha estat condemnat a 12 anys de presó per haver entrat 186 quilos de cocaïna al port. Els policies, quan van entrar a escorcollar la seva enorme mansió, al carrer Espasa, que va posar a la venda per 30 milions, van quedar impressionats, entre altres coses, per les fotos de Mestre amb el rei Joan Carles.

L’operació la va portar el Cos Nacional de Policia, des de Madrid. “Difícilment s’hauria pogut dur des d’aquí”, admet l’inspector Jiménez, que no parla directament que hi hagués una delació, sinó de la possibilitat que amb una persona connectada a totes les esferes socials, econòmiques i polítiques s’acabés filtrant alguna informació. Al port encara el troben a faltar. I és difícil arrencar una paraula en contra de Mestre als estibadors. “Ens comprava maquinària, estava preocupat perquè tot anés bé”, asseguren fonts dels estibadors.

L’any passat el port va moure 1,7 milions de contenidors. D’aquests, se’n van inspeccionar 5.700. “És impossible mirar-ho tot”, admet un portaveu de la Guàrdia Civil que té competències dins del recinte. Com a lloc d’entrada de matèries lícites, és també centre de matèries il·lícites. Però Rodríguez apunta a un element més: “La brutal eclosió dels creuers, on hi ha l’estereotip de persones d’elevat nivell adquisitiu”, explica. La Policia Nacional va desarticular una xarxa que utilitzava dones jubilades, a qui feien passar com a creueristes, per transportar droga. A la cabina els van trobar 27 quilos de cocaïna.

L’últim episodi que ha posat en alerta les autoritats ha estat la construcció de la nova marina de luxe a la Marina del Port Vell, on segons l’Oficina Antifrau es podria haver donat blanqueig de capitals d’origen rus, a través de paradisos fiscals, i un possible tracte de favor de l’Ajuntament a l’empresa que va aconseguir el projecte, tot i que aquesta última part va quedar arxivada.
Els veïns de la ciutat viuen aquesta realitat amb autèntica militància. A la Barceloneta es van aixecar en peu de guerra contra la Marina, els responsables de la qual es van acabar apropant al barri. Per Nadal van oferir responsabilitzar-se de la recollida de joguines i ajudes alimentàries. “Aquest any a la Barceloneta els Reis ja no són els pares, ni els veïns, els Reis són la màfia”, va recollir en la seva web l’associació de veïns l’Òstia. “Tot i que, per ara, el que més ens preocupa és el mòbing als veïns”, explica una de les representants de l’entitat, Pepa Picas, que denuncia pressió a finques senceres per aixecar hotels.

L’obsessió de la Charo Martínez és una altra: les xarxes de xinesos a l’Eixample. “Primer van ser les perruqueries amb final feliç, i ara són els centres de massatges”, explica per telèfon. Ha estudiat que des d’Urquinaona fins al passeig de Sant Joan hi ha cinc centres de massatges, on hi passa alguna cosa. “Em va dir un intendent de Mossos que això era només una percepció veïnal, així que me’n vaig anar a la porta del centre de massatges”, explica. Martínez s’hi va passar la tarda. “Els homes s’hi estan tres quarts d’hores i en sortir jo els preguntava què tal. Una de les respostes més bones va ser: ‘Ui, de conya, i amb el que cobren i com ho fan, vindria cada dia”, recorda. També visita els pisos encoberts que funcionen com bordells, sobretot als principals d’algunes finques de l’Eixample. Quan comprova que es tracta d’un puticlub, ho denuncia.
“Els xinesos mouen molts diners. Han fet una compra massiva de bars i basars. Molts d’aquests establiments són perfectament legals. Però d’altres no. Com destriar-ne l’origen? També sabem que tenen una cobertura paral·lela del sistema legal”, explica l’inspector de Mossos, Toni Rodríguez. Tot i que, per ara, la fiscalia no ha detectat aquí el que es coneix com triades (les organitzacions criminals).

En aquest context, quina és la permeabilitat amb la classe política? Del total de les investigacions de Mossos el 2013, van trobar corrupció en un 13%, de funcionaris i a nivell només tècnic. Per ara, els casos de polítics afectats han estat molt pocs i notoris, com el de l’exalcalde de Lloret de Mar, Xavier Crespo, imputat per les seves relacions amb el rus Andrei Petrov. Tot així, el fiscal Anticorrupció demana que no ens confiem: “Quan tens molt poder econòmic tens molta facilitat per parlar amb polítics i empresaris”.

Trobar una xifra del volum que pot moure el crim organitzat a Barcelona és impossible. No existeix. “En el blanqueig es diuen autèntiques barbaritats, com la xifra que pot suposar l’1,5% del PIB mundial. Aquesta xifra no s’ha comprovat, és una veritat per repetició. Si la vas a buscar, l’informe de les Nacions Unides et dóna la xifra amb tanta cautela que quasi no l’uses”, explica el professor de Dret Penal i Criminologia de la Universitat Pompeu Fabra, Íñigo Ortiz. Al seu parer, en el crim organitzat el gran problema no és que el diner arribi a Barcelona, “és que es cometin els delictes al lloc d’origen”.

Afirma que Barcelona és tan paradís per al blanqueig com qualsevol altra capital, plena d’oportunitats. “La city de Londres és una claveguera del blanqueig, per exemple. El que és un error és pensar que és una qüestió de legislació. Espanya és en qualsevol cas un destí interessant per a molta gent, amb independència de si el seu diner prové d’activitats delictives o no: ho demostra que és un dels països amb més turistes del món”, afegeix.

Però podrien fer alguna cosa més els polítics? L’Ajuntament de Barcelona ha declinat pronunciar-se. Fonts de la Fiscalia asseguren que s’haurien de vigilar algunes llicències que s’atorguen. “Si hi ha una zona en declivi, i a l’Ajuntament li arriba una proposta de dinamització, segurament ho propiciarà. Però no ens ha d’interessar només que aportin capital”, reflexiona Rodríguez. “O és que determinats notaris no poden ensumar d’on vénen els diners?”, es pregunta. “És d’esperar que els representants d’organitzacions criminals vulguin obtenir avantatges competitius, però tampoc s’han identificat grans penetracions”, diu el professor Torrente. Ortiz va més enllà: “Hi ha d’haver verificació de l’origen del diner, però això té els seus riscos. Al meu ric local no li exigeixo cap explicació, i a l’estranger sí?”. “Mai pregunto d’on surten els diners”, va resumir en una entrevista a Vanity Fair, el 8 de gener, l’alcalde de Barcelona, Xavier Trias.

http://cat.elpais.com/cat/2015/03/11/cultura/1426113075_999602.html

Dimecres 11 de març de 2015
Negocios.com

Gap abre su primera tienda urbana en España de la mano de El Corte Inglés

La tienda de Gap se sitúa en La Rambla, haciendo esquina con la Plaza de Cataluña y su tamaño es de 400 metros cuadrados.

Gap aterriza en España con su primera tienda de ciudad. La firma estadounidense ha cruzado el Atlántico para instalarse enfrente del Mediterráneo. La marca norteamericana abre su córner en el corazón de Barcelona, en plena plaza de Cataluña, y la franquicia forma parte de El Corte Inglés. 
El gigante textil español permitirá a Gap sacar rentabilidad de “las fortalezas de un gran socio local y su experiencia en el sector de la moda y del retail”. El grupo norteamericano destaca que “El Corte Inglés será nuestro socio para apoyar nuestra expansión en ciudades en toda España. Tenemos muchas ganas de ofrecer el estilo informal americano de Gap en Barcelona a partir de este mes de marzo”.

La tienda de Gap se sitúa en La Rambla, haciendo esquina con la Plaza de Cataluña y su tamaño es de 400 metros cuadrados. La marca estadounidense abre en estos momentos para aprovechar la temporada primavera-verano, ofreciendo colecciones para los sectores de mujer, hombre, niños y bebés. 

¿Tenía Gap alguna otra tienda en España? ¿Dónde pretende abrir más establecimientos?
Con el córner de Barcelona, Gap inaugura su primer establecimiento urbano en España, pero más allá de las ciudades, la firma estadounidense tenía nada más que una tienda en el aeropuerto de Málaga. En cuanto a las previsiones de la marca, cabe destacar que tiene previsto abrir en los aeropuertos de Ibiza y Tenerife.

¿En cuántos países ejerce Gap su actividad? ¿Cuántas tiendas tiene en todo el mundo?
Gap tiene 3.200 tiendas propias y 400 franquicias repartidas por 90 países, y el grupo cuenta con 150.000 empleados. Toda esta red le proporcionó el pasado año una facturación de 16.400 millones de euros. 

http://www.negocios.com/noticias/gap-abre-primera-tienda-urbana-espana-11032015-1831

Dimecres 11 de març de 2015
BTVnotícies.cat

La marca californiana Gap obre la primera botiga a Barcelona

Els amants de la firma nord-americana Gap ja podran trobar en un establiment una peça de roba d'aquesta marca a la ciutat. Aquest dimecres se n'ha inaugurat una botiga de 400 metres quadrats dins de l'edifici que té El Corte Inglés a la plaça de Catalunya, cantonada amb la Rambla. Gap és la tercera empresa tèxtil més important del món i té presència en 90 països.

undada el 1969 a Sant Francisco i amb 3.200 botigues repartides arreu del món, Gap encara no havia expandit el seu univers per la capital catalana i havia trepitjat poc el territori espanyol. Al gener va obrir una botiga a l’aeroport de Màlaga i aquest dijous ha inaugurat el primer comerç de ciutat a Barcelona, al número 26 de la plaça de Catalunya, cantonada amb la Rambla, a l’antiga seu del Banc Central.
A la festa inaugural s’han pogut veure cares conegudes com l’actor Marc Clotet o la nedadora Gemma Mengual, que ha estat nomenadaambaixadora de Gap a Barcelona.

La marca ha presentat la moda de primavera-estiu per a home, dona i nens en un espai de 400 metres quadrats a la quarta planta de l’edifici d’El Corte Inglés de la Rambla. Precisament, la moda per a infants és un dels punts forts de la marca i un terç de la botiga està destinat a aquesta oferta.
Gap és la tercera empresa de moda tèxtil del món, per darrere de l’espanyola Inditex i la sueca H&M, i treballa ara en plans d’expansió a França, Itàlia i l’Europa de l’Est.

http://www.btv.cat/btvnoticies/2015/03/11/gap-obre-botiga-barcelona-corte-ingles/

Diumenge, 15 de març de 2015
BTVnotícies.cat

Preocupació municipal per la proliferació de llauners

El tinent d'alcalde de Seguretat i Mobilitat, Joaquim Forn, diu que cal trobar una solució per posar fi a la venda ambulant de llaunes de beguda als carrers de la ciutat, que augmenta especialment de cara a l'estiu. La Guàrdia Urbana destinarà des d'ara 60 agents a perseguir els llauners. L'any passat les denúncies van créixer un 30%.

Davant l’augment de la venda il·legal al carrer, que perjudica especialment els comerços legals de la ciutat, Forn alerta que cal una solució urgent. “En un mes ens ho tornarem a trobar i hem de cercar fórmules”, ha declarat en una entrevista amb l’agència Europa Press.
Per eradicar l’activitat dels llauners, les noves estratègies se centren a localitzar els punts de distribució de les llaunes, a on els venedors ambulants van a buscar-les. En molts casos aquests punts són habitatges particulars, cosa que dificulta les operacions contra aquest negoci il·legal, perquè per irrompre-hi cal una ordre judicial difícil d’obtenir per un tema de venda de llaunes.
Encara que la venda ambulant de begudes sigui un tema que cal solucionar, Forn destaca que “la Guàrdia Urbana està en un bon moment”, ja que gràcies a la seva tasca s’han reduït -per exemple- més d’un 30% els furts al metro en els darrers quatre anys. L’alcaldable socialista, Jaume Collboni, discrepa d’aquest bon balanç policial i critica que, tot i que “l’equip de Trias quan estava a l’oposició va prometre l’eradicació dels llauners”, en tot un mandat ha estat incapaç de fer-ho.

http://www.btv.cat/btvnoticies/2015/03/15/venda-ambulant-cervesa-llauna-ilegal/

Dilluns, 16 de març de 2015
Moda.es

Double Agent abre en La Rambla de Barcelona y supera las 50 tiendas en el mundo

Double Agent sigue creciendo, y lo hace apostando por ubicaciones emblemáticas para abrir nuevas tiendas. La compañía, propiedad del empresario Julián Imaz y dirigida por Oscar Imaz, acaba de poner en marcha un establecimiento en el número 72 de La Rambla de Barcelona, uno de los emplazamientos más turísticos de la ciudad. La compañía, que con esta apertura ya supera las cincuenta tiendas en el mundo, prevé la puesta en marcha de treinta tiendas más en 2015, tal y como han explicado fuentes de la empresa a Modaes.es.
 
La cadena de moda joven cerró 2014 con una cifra de negocio cercana a los 30 millones de euros, tras elevar un 30% sus ventas en 2013. La compañía prevé continuar creciendo este año y superar los 45 millones de euros a cierre del ejercicio, según la enseña.
 
Una Kombi de Volkswagen y una cola de adolescentes esperaban a las puertas de la nueva tienda que Double Agent abrió el pasado viernes en La Rambla de Barcelona. “Esperamos congregar al mismo número de personas que en la inauguración de Paseo de Gracia (una de las más sonadas de la marca)”, explican fuentes de la compañía.
 
Con esta tienda, que cuenta con una superficie comercial de 200 metros cuadrados, Double Agent se instala en uno de los emplazamientos más turísticos de Barcelona. “Por delante de la tienda pasarán al año cerca de 85 millones de personas –aseguran desde Double Agent-; la posibilidad de venta es altísima y la ventana internacional que supone nos beneficiará en el mercado exterior”.
 
Con esta apertura, Double Agent, que compite en el mercado español con otras cadenas como la italiana Brandy Melville, ha tejido una red de cincuenta tiendas en todo el mundo, incluyendo las principales ciudades españolas y otras como Roma, Milán o Los Ángeles.
 
Los planes de la cadena para 2015 son abrir, al menos, treinta nuevas tiendas en todos los mercados en los que tiene presencia. El foco de crecimiento de Double Agent será Italia, donde ya cuenta con dos establecimientos en Roma y uno en Milán.
 
La compañía prevé abrir sus primeras tiendas en ciudades como Florencia, Bolonia, Verona, Venecia o Turín, además de poner en marcha nuevos puntos de venta en Milán, en la céntrica vía Corso Buenos Aires. Este punto de venta abrirá finalmente sus puertas el próximo 17 de abril.
 
Double Agent también apostará por Reino Unido, donde se encuentra negociando la apertura de una tienda en Carnaby Street, en Londres, y por Francia, donde la cadena abrirá su primera tienda en 2015 en París, y el mercado estadounidense. 
 
En los últimos meses de 2014, el grupo llevó a cabo una reorganización de su estructura societaria.  Hasta ahora, Shana y Double Agent estaban integradas en el grupo Comdifil, que también incluía Comdipunt, la filial de producción del grupo. Ahora, Comdifil desaparece para dar paso a Shana Group y a Double Agent Brands, dos sociedades completamente independientes, tal y como adelantó Modaes.es

http://www.modaes.es/empresa/20150316/double-agent-abre-en-la-rambla-de-barcelona-y-supera-las-50-tiendas-en-el-mundo.html

Dimarts, 17 de març de 2015
El Periódico

La Rambla eliminarà gairebé la meitat de les parades de pintors l’1 d’abril

El municipi acota més l’espai per als artistes i els imposa torns més rígids i mobiliari comú

L’adjudicació de les noves llicències, a través de concurs públic, causa irritació en el col·lectiu

El pròxim 1 d’abril entrarà en vigor la nova ordenació per als pintors de la Rambla, que té com a principal novetat que reduirà el nombre de parades autoritzades. Es passarà de les 50 actuals, 25 a cada vorera, a 31, totes al costat Besòs. El canvi, anunciat fa anys, ha patit uns quants endarreriments per les reticències mostrades pels afectats, un col·lectiu bastant dividit i que se sent cada vegada més ofegat. «Volen que acabem marxant, com ha passat amb les estàtues», apunten alguns dels pintors.

Després de l’arribada de l’equip de Convergència i Unió al govern local l’estiu del 2011, una de les seves prioritats al districte de Ciutat Vella va ser intervenir en una degradada Rambla amb l’objectiu de «posar-hi ordre» i «tornar-la als ciutadans». Per fer-ho tenia un pla: el Pla Cor, en què s’està treballant des de fa gairebé quatre anys a través de l’òrgan de participació Rambla Viva. Una de les primeres accions del pla portades a terme va ser el trasllat de les estàtues al tram final del passeig, als peus de Colom, on les que segueixen allà es poden comptar avui amb els dits d’una mà. Abans de la mudança ja van denunciar què passaria si els enviaven tan avall. «Els que tenien alternativa se n’han anat», lamenten.

El segon torn és el dels pintors. Segons el municipi, el canvi obeeix a dos objectius primordials: millorar la qualitat d’aquesta activitat, mitjançant un procediment «transparent de concurs públic», i afavorir la fluïdesa de pas en aquell tram de la Rambla, davant de la plaça del Teatre, «un dels més estrets i amb una saturació d’ús important», segons fonts municipals.
Amb la reducció de places –de 50 a 31– i amb la seva reordenació en un sol costat de la vorera el municipi confia que passejar pel lloc serà més fàcil.

JUTJAR L’ART / Els pintors ho veuen bastant diferent. La majoria no entén com ha funcionat el concurs. «¿Com es puntua de l’1 al 10 una obra d’art?», es pregunten els pintors del passeig. Molts critiquen que la selecció es fes a través de la presentació d’un currículum en comptes de fer-ho a través d’un examen presencial en què els artistes demostressin les seves capacitats al carrer, on treballen, i denuncien que l’antiguitat a la Rambla no puntués. El municipi ha defensat sempre el rigor artístic del procés de selecció al·legant que s’havia fet en col·laboració amb la prestigiosa Escola Massana, però el professorat del centre que hi va participar prefereix no manifestar-se sobre l’assumpte.

L’11 de juliol passat, el Partit Popular va presentar una proposició en la comissió de Presidència en què sol·licitava al districte de Ciutat Vella que deixés sense efecte els criteris de reordenació recentment aprovats, proposició que va tirar endavant amb el suport de PSC, ICV i UpB. Malgrat aquesta aprovació, dies més tard, el 31 de juliol, els pintors van rebre la notificació que l’1 de setembre començava el procés de selecció, per al qual havien de presentar un currículum. Els artistes senten que no els han escoltat i que les noves normes pretenen tenir-los cada vegada més controlats. El sistema de dos torns –31 punts i 62 llicències– els pren la flexibilitat que fins ara tenien. A pesar que ja funcionaven amb dos torns –en 50 punts en comptes d’en 31–, si hi havia punts buits, que n’hi havia, els pintors doblaven torns, pràctica que a partir d’ara serà penada.
Una altra de les novetats que introdueix la nova regulació és l’homogeneïtzació del mobiliari que a partir del mes que ve podran utilitzar els artistes. Tots tindran un para-sol, un expositor, un màxim de 20 obres exposades, una cadira i una taula iguals, que posarà l’ajuntament.

Dimarts, 17 de març de 2015
El Periódico

ENRIC PEREDA. HA PERDUT LA SEVA PARADA DESPRÉS DE 15 ANYS A LA RAMBLA
Reivindico la figura del ninotaire

El 31 de març Enric Pereda, caricaturista barceloní de 58 anys, els últims 15 treballant davant del Teatre Principal, recollirà els seus llapis i marxarà. Va quedar el 71è classificat en el procés de selecció i només hi havia 62 llicències en joc, així que no hi haurà cadira per a ell. «Dels que n’hem quedat fora, sóc dels pocs que segueixen venint. Per dignitat», apunta desil·lusionat.
El caricaturista va ser un dels pocs artistes del passeig que defensaven la reubicació que entrarà en marxa el dia 1 i el procés de selecció. Poc es podia imaginar que ell en quedaria fora. «Ho vaig saber el 20 de novembre, data assenyalada. Estava convalescent després d’una operació i m’ho va dir una excompanya, també pintora i que també n’ha quedat fora», lamenta l’home, que va aconseguir la seva plaça l’any 2000, «quan sí que hi va haver un examen», precisa. Llavors els artistes van haver de demostrar les seves habilitats amb el pinzell, el llapis o l’esprai davant d’un jurat. En aquesta ocasió, ha anat per currículum i mèrits. «La gent va presentar unes obres que òbviament no podria pintar aquí al carrer en una hora, que és com treballem. Potser jo vaig pecar d’honest. Vaig entregar les caricatures que pinto aquí. Però sembla que el jurat no ha valorat això», es desfoga Pereda, que encara no ha pensat en un pla b. «Estic en llista d’espera, però en tinc vuit al davant. No entraré», prossegueix.
Pereda és un dels caricaturistes a qui els agrada mantenir viu l’esperit crític de la Rambla. «¿Per què creus que tinc aquest cartell d’El ninotaire?», pregunta l’home. «S’estan carregant la memòria històrica. ¿Qui d’aquí sap que a quatre passes d’on som van tenir lloc els fets del Cu-Cut! ?», es qüestiona l’artista. Com que va coincidir amb la mort de Peret, va presentar al concurs una caricatura del cantant. De la guitarra en queia una llàgrima, explica orgullós. «Reivindico el paper del ninotaire , del d’ara i de l’històric», prossegueix el caricaturista, que abans d’arribar a la Rambla el 2000 havia treballat a la premsa i en arts gràfiques.
El dia de l’atemptat contra Charlie Hebdo va fer un dibuix en homenatge i el va penjar al seu cavallet. «Els turistes s’acostaven i el comentàvem. El millor d’aquests anys ha sigut la relació amb el públic», assenyala l’artista, que assegura que el pitjor de tot va ser haver d’adaptar-se al carrer: «Això és la selva, i mira, ara tocarà tornar-se a reinventar».

Dimarts, 17 de març de 2015
El Periódico

GAGO. CONSERVA EL SEU LLOC DESPRÉS DEL CONCURS

La Rambla abans era una festa

Gago va néixer a Armènia fa 50 anys, però té nacionalitat espanyola. Treballa a la Rambla des d’en fa 15 i està a Espanya des d’en fa 20. Al ser preguntat sobre si ha tingut sort en el concurs somriu: «¿Si no hi entrava jo, qui hi havia d’entrar?» Ha quedat en el lloc 23è, així que la seva cadira no corre perill. A pesar de la sort que ha tingut, considera, com molts dels seus companys, que hauria sigut millor un examen: «Hauria sigut molt més just» .
Gago va arribar a Espanya l’abril del 1994 i el juny del mateix any inaugurava la seva primera exposició. «Va ser a Calella, els meus primers anys a Catalunya vaig viure a Malgrat», apunta l’home, que ha participat en exposicions a París, a Londres i als Estats Units. A la seva parada a la Rambla dibuixa sobretot estampes típiques de Barcelona. De la Rambla, de l’Eixample, del Gòtic…
Acrílics sobre tela. «Coses petites, records de Barcelona és el que més es ven. Obres petites, que són més barates», explica Gago, que va passar tres mesos pintant a Saint-Tropez. Però allà tot era molt car. Massa. A Barcelona, treballant, abans es podia viure millor, explica l’home, a qui la poca flexibilitat de les noves normes li sembla, com a molts d’altres, exagerada. «Amb els dos torns, només podem treballar 15 dies al mes, si un plou i un altre fa vent, et queden només 12 dies. Pagant autònoms, és difícil viure treballant tan sols 12 dies al mes», explica l’home, que va estudiar art a Armènia i a Moscou. «Tinc 50 anys i pinto des dels tres. He pintat a mig món», assegura Gago.

La regularització

Gago descriu la Rambla «d’abans» com una festa. «Amb artistes a banda i banda». Explica que el fet que hi hagués molts més artistes no era cap problema, al contrari, això feia que els vianants els veiessin i s’aturessin. Que hi hagués vida; explica el pintor, que dubta que li surti a compte treballar ara només 12 dies al mes. «Tinc dos fills a la universitat i una hipoteca, i les vendes han baixat entre un 15% i un 20% amb la crisi», afirma l’home, que no creu que estigui a la Rambla més d’un any més.

La part positiva que li troba al canvi, com tots els que ja ho veien així, és la regularització; l’obligació de fer-se autònom per poder treballar.

Dimecres, 18 de març de 2015
El Periódico

El Ayuntamiento de Barcelona reparte folletos a los aficionados del City para evitar actos incívicos

El díptico contiene un listado de siete normas básicas de respeto ciudadano

El Ayuntamiento de Barcelona ha elaborado unos folletos informativos para los aficionados del Manchester City que visiten la ciudad. El díptico pretende informar a los visitantes ingleses que acudirán este miércoles a la capital catalana con motivo del partido de Champions League entre el City y el Barça sobre las normas básicas de civismo.

En concreto, son siete puntos que detallan actividades que no son "respetuosas" con los ciudadanos, y recuerda que el comportamiento de la gente en el "ámbito público debe ser respetuoso con los demás". El díptico, en inglés, se distribuirá en las zonas en las que se prevé más afluencia de aficionados, básicamente el centro de Barcelona.

La Associació d'Amics, Veïns i Comerciants de la Rambla i la Plaça Catalunya ha distribuido a los establecimientos de la Rambla y alrededores donde tradicionalmente se concentran los aficionados al fútbol que visitan la ciudad para este tipo de eventos este folleto. De esta manera, la asociación espera que se minimicen "las actitudes incívicas".

Estos son los siete puntos que detalla el folleto:

1. No usar la calle de lavabo.
2. No hacer ruido.
3. No compres bebida a los vendedores ambulantes.
4. Cuida el mobiliario urbano.
5. Usa las papeleras.
6. Viste de forma apropiada.
7. No pintes las paredes.

http://www.elperiodico.com/es/noticias/barcelona/ayuntamiento-barcelona-reparte-folletos-civismo-aficionados-ingleses-manchester-city-4025940

Dimecres, 18 de març de 2015
La Vanguardia

El Cobi de Gaudí

La mascota olímpica de Javier Mariscal se esconde en el 'trencadís' de una de las chimeneas que coronan el Palau Güell, en la calle Nou de la Rambla

El Palau Güell, en la calle Nou de la Rambla, es una de las joyas arquitectónicas que Antoni Gaudí dejó a Barcelona. Propiedad de la Diputación, recibe miles de visitantes al año que admiran la que fue lujosa residencia de una de las familias más ricas de la ciudad. La visita incluye el terrado, y es ahí, entre el trencadís que adorna las chimeneas, que un agudo observador puede descubrir la silueta de Cobi, la mascota olímpica del 92. No hay duda, es él, y la pregunta surge inevitablemente: ¿es que fue en realidad Gaudí, y no Javier Mariscal, el padre del popular perro? La respuesta, a partir del siguiente párrafo.

No, Mariscal no copió su Cobi del autor dela Sagrada Família.Tampoco es una casualidad. La clave del misterio hay que buscarla durante la restauración del edificio. El Palau Güell fue construido entre 1886 y 1890 como residencia de la familia Güell-López, que dejó de habitarlo en 1935. En 1944 fue cedido ala Diputación de Barcelona y en 1984 la UNESCO lo declaró patrimonio de la humanidad.

Desde entonces, el Palau fue sometido a una meticulosa rehabilitación. En una de las fases del trabajo se repararon las 20 chimeneas del tejado, revestidas con cerámica, vidrio y piedra  mediante la técnica del trencadís. Todas son policromadas, salvo la que Gaudí revistió con fragmentos de vajilla blanca de la fábrica Pickman de Sevilla. Cuando se restauró, en 1992, la chimenea había perdido parte de su revestimiento original, que fue repuesto con fragmentos de otra vajilla de la misma marca.

Fue entonces cuando alguien pensó que había que dejar un testimonio de que aquella chimenea se restauró en 1992, y qué mejor forma que con una silueta de la cabeza de Cobi y, debajo, el símbolo de los Juegos de Barcelona diseñado por Josep Maria Trias. Y ahí permanece desde entonces, ante la ignorancia de la gran mayoría de los visitantes. Tan solo unos cuantos iniciados saben cómo encontrarlo en la chimenea que fue bautizada como olímpica.

http://www.lavanguardia.com/local/barcelona/20150318/54428229882/cobi-gaudi.html#ixzz3UjRAFSH6

Dissabte, 21 de març de 2015
Ara

“Ens han ofert tenir parada a la Boqueria i no al mig de la Rambla ”

La presidenta de l'associació d'antics ocellaires de la Rambla, Mònica Trias, alerta en una entrevista a l'ARA que, si se'ls fa fora, l'espai lliure no l'ocuparà "la bona gent"

Està disposada a arribar on sigui per no haver de deixar el que és, assegura, “l’amor” de la seva vida: la Rambla. Mònica Trias va heretar del seu pare la passió per una forma de vida que ell mateix li advertia que és dura i que no està feta per a tothom. És la quarta generació de la família que regenta una de les antigues parades d’animals a la Rambla de Barcelona. A ella, però, li ha tocat viure una època convulsa: la de la reconversió dels ocellaires en venedors d’artesania, menjar, objectes de regal... Des de finals del 2010 -ja a les acaballes de l’últim govern socialista-, a més, les parades viuen amb l’espasa de Dàmocles al damunt. L’Ajuntament té clar que les vol eliminar.
Per començar, una pregunta directa: l’any que ve seràs a la Rambla?
I tant. He sentit a dir moltes vegades que marxarem, però jo de la Rambla me n’aniré quan vulgui, no me’n traurà un polític. A nosaltres ens van obligar a deixar de ser ocellaires i vam batallar fins al final per impedir-ho i ara, fins i tot, un jutge ens ha donat la raó, però continuem amenaçats. Això, en el fons, és una guerra entre els interessos dels establiments del lateral i la gent que donem vida a la part central. Els del lateral no volen que els tapem la façana, però que no oblidin que, quan ells van venir, ja hi érem.
Però quin sentit tenen les noves parades si ja no venen animals?
És que nosaltres no vam demanar deixar de vendre animals. Va ser un pas obligat i ens hem adaptat a l’entorn, com tots els comerciants i, per això, venem moltes coses pensant en els turistes, però també en els barcelonins. Tot plegat ha sigut per culpa dels polítics, perquè a mi el senyor Trias em va reconèixer que s’havien equivocat canviant la llei de protecció d’animals [l’ordenança que impedeix que els ocellaires mantinguin l’activitat]. Tots hi van votar a favor guiats pel bonisme i sense pensar en el cas concret de la Rambla. CiU, a l’oposició, ens defensava i ara, tot i la bona relació que tinc amb la regidora del districte, Mercè Homs, estic decebuda amb el que està passant.
Com està la negociació?
No hi he volgut entrar. Ens han demanat que proposem emplaçaments alternatius. Sé que s’ha ofert, per exemple, deixar la Rambla i tenir parada a la Boqueria, però no m’interessa i hi veig una falta de respecte cap a la professionalitat perquè no tothom es pot dedicar a l’alimentació. A mi no se’m compra ni amb diners ni amb ubicació: la meva vida té sentit a la Rambla. Assumim que les noves parades són molt lletges. Estem disposats a parlar tant de la forma com del producte que venem, però jugar a l’extermini és lleig.
Però ja esteu sentenciats. Si parlen de vosaltres és per dir que marxareu...
Això ja ho veurem. Hi ha unes eleccions pel mig. No sé per què els polítics prioritzen els interessos dels laterals als de la part central de la Rambla.
L’objectiu, diuen, és oxigenar la Rambla, que sigui agradable passejar-hi.
Sí, ells parlen d’alliberar espai, però això té sentit si es fa a tots els trams: si es treuen, per exemple, tres terrasses, tres floristes, tres ocellaires... Això em semblaria una manera d’actuar coherent, però aniquilar un sol col·lectiu no és just. Qui diu que prefereix que no hi siguem no coneix la Rambla: aquí l’espai lliure no l’acostuma a ocupar la bona gent. Val més que estigui plena de persones que cuidem el territori que de trilers, venedors de ninotets...
El 2010 en una entrevista a l’ARA deies que sense vosaltres la Rambla perdria humanitat. ¿En queda?
A la part central, sí. Som ramblers. El que jo defenso és que la Rambla ha de ser un bulevardcanalla on hi càpiga tothom. I fer-ho possible seria tan senzill com fer-la tota per a vianants i, així, la gent ja podria passejar davant de les botigues del lateral.
Amics de la Rambla diu que és inevitable que se us expulsi.
Sí, però el president d’aquesta associació [Joan Oliveras Bagués] diu que no té sentit mantenir-nos i ell ha canviat la joieria per un hotel. La diferència és que a mi m’han obligat a canviar i ell ho ha escollit.
Com se salva la Rambla?
Si volem que hi vingui el barceloní, donem-li un comerç diferenciador.

http://www.ara.cat/suplements/arabcn/han-ofert-parada-Boqueria-Rambla_0_1324667619.html

Dissabte, 21 de març de 2015
El País

¿Intocables o expropiados?

Los 32 comercios más protegidos de Barcelona reciben con orgullo pero también con desconfianza su condición de emblemáticos

El Ayuntamiento de Barcelona los considera tan emblemáticos que no pueden vender sus muebles ni cambiar una baldosa sin permiso. Son 32, bautizados por la prensa como "los intocables". Ellos están orgullosos de verse en la cúspide, pero al mismo tiempo reniegan de un plan del que se han enterado por la prensa, que no les garantiza el futuro y que se parece mucho a una expropiación encubierta por la que no reciben ni un duro.

Para Pol Obach, 29 años y bisnieto del fundador de Barrets Obach, la centenaria sombrerería de la calle del Call, estar en la lista "es un honor". Sin embargo, ser vecinos del alcalde Xavier Trias no ha sido garantía de buena comunicación: Pol se enteró "por el Comarques de TV-3" de que ahora forman parte de la elite comercial de la ciudad.

La primera sorpresa es que desde el Ayuntamiento nadie se ha puesto en contacto con nosotros. El año pasado nos dijeron que estábamos catalogados y que harían una lista pero no nos han dicho qué ventajas o qué inconvenientes tiene. Por ejemplo, nos hemos enterado por la prensa de que este mostrador pasa a ser una de esas cosas intocables y si el negocio no fuera bien y tuviéramos que cerrar se tendría que quedar aquí", explica, señalando a una mesa larga y estrecha con aspecto de reliquia. La paradoja es que creen que otra mesa menos aparatosa, y que compraron hace seis o siete años, parece tener el mismo carácter sagrado "aunque no tiene más valor que cualquier otra mesa", se sorprende.

La falta de información es una queja extendida. "No tenemos noticias del Ayuntamiento. Que yo sepa, nunca he hablado con nadie que haya venido a hacer un inventario. Y supongo que lo habría sabido porque soy la gerente", ironiza Yolanda Guasch Boileau. La Editorial Boileau edita libros y partituras de música clásica desde 1906 en sus talleres del número 285 de la calle de Provença. En 1939 se extendieron al número 287 y ahí está la tienda intocable.

"Es la única que queda del estilo Gatpac [Grupo de Arquitectos Técnicos Catalanes para el Progreso de la Arquitectura Contemporánea], un grupo que se formó en contraposición al modernismo. Era un poco como la Bauhaus en Alemania, pero catalán", explica la gerente.

Entre sus clientes estaba Musical Emporium, una tienda de instrumentos de la Rambla de Canaletas que estaba en la lista inicial de comercios emblemáticos pero se vio abocada al cierre el 1 de enero por la Ley de Arrendamientos Urbanos (LAU). Los propietarios vendieron antes los muebles y ahora el Ayuntamiento exige que los restablezcan. Yolanda Guasch puntualiza que Editorial Boileau no tiene intención de vender su precioso mobiliario, pero cree que no hay nada que se lo impida legalmente. "Yo diría que hasta que no salga una normativa, que la aprueben y que te lo comuniquen, no hay nada que esté prohibido. Pero, por desgracia, así funcionan las cosas: sacan la noticia antes de que la gente afectada se entere", se lamenta. "A mí no me sabe mal estar en la lista porque es una forma de que esto se pueda proteger y como ciudadana de Barcelona pienso que está muy bien, pero hay que hacer las cosas bien: que se informe, que si realmente tú dejas de ser propietario de algo tengas una serie de ventajas. Que a partir de ahora se encarguen de reparar el mobiliario. Creo que es lo mínimo", añade.

Algo parecido piensan en la centenaria Farmàcia Ferrer, en Roger de Llúria. "Es una buena noticia. Proteger está muy bien. El problema es que con este mobiliario se frena un poco la venta porque hoy en día en las farmacias la gente quiere tocar", dice la encargada, que reclama "ayuda de las instituciones".

Albert Civit, gerente de Hàbitat Urbà del Ayuntamiento de Barcelona, admite que los comercios no han sido hasta ahora informados directamente uno a uno del plan especial pero puntualiza que sus gremios sí han participado en las discusiones y que a partir de ahora todos los afectados serán contactados y tendrán dos meses para plantear sus quejas o propuestas.

El Ayuntamiento subraya también que los comercios pueden ya ahora pedir ayudas a la rehabilitación por un 50% de la inversión. Pero Albert Civit parece admitir elementos de expropiación en el plan: "Cuando catalogas un bien, estás asumiendo que se trata de un bien comunitario y si lo quieres vender tienes que preguntar a la Administración. Hay quien puede entender eso como una carga. Pero esos son los peajes que se han de pagar cuando la colectividad considera que se ha de mantener alguna cosa".

El gerente de Hàbitat Urbà enfatiza que, cuando hace un año se anunció la primera lista de comercios emblemáticos -integrada entonces por 389 y reducida ahora a 228- quedó muy claro que a todos esos comercios se les suspendía de forma provisional la licencia de actividad.Por eso, Civit defiende la decisión de obligar a los dueños de Musical Emporium a reponer los muebles que vendieron antes de abandonar su local. "Cuando hacemos una suspensión de licencias quiere decir que nadie toque nada. Y estos señores se han saltado la suspensión de licencias. Cuando se haya vuelto a la legalidad, negociaremos con el señor del Emporium qué hacemos con los muebles. Y alguna solución tendremos que encontrar. Aquí no se trata de estrangular a nadie. Lo que no podemos es dejar que la gente se salte las licencias unilateralmente", precisa.

Algunos comerciantes confirman que sabían que no podían vender nada. “A nosotros nos llegó una carta diciendo que no podíamos tocar la tienda, que no podíamos hacer ninguna obra sin comunicárselo a ellos”, explica el propietario de la Herboristería Llobet, en el 159 de la Travessera de Gràcia. A él le gusta estar en la lista: “La publicidad siempre es buena, pero tampoco me hace mucha falta porque yo tengo mucha faena. A mí me va bien y tengo un continuum de gente”, asegura, mientras los clientes parecen darle la razón: al poco de irse uno, llega otro.
Aaron Castillo, el joven director del mítico restaurante Els Quatre Gats, en la calle Montsió, está entusiasmado por estar en la lista. “Para nosotros es una cosa buenísima, buenísima, porque siempre hemos querido estar implicados con Barcelona y eso nos da también marca Catalunya”, comenta. Los orígenes de Els Quatre Gats, donde comieron y bebieron Santiago Rusiñol, Ramon Casas y Pablo Picasso, se remontan a 1897. Pero el local, con una gestión tan bohemia como su clientela, cerró seis años después. Reabrió en 1978 de la mano del Grupo Ferré, pero de aquella época apenas se conserva una mesa con un mosaico modernista.

¿Tiene sentido proteger un mobiliario de hace apenas 40 años? Seguramente tanto, o tan poco, como proteger el suelo instalado en 1982 en la Cereria Subirà, en un local de 1847 que sobrevive al tiempo y a una expropiación municipal en la Baixada de la Llibreteria, a tiro de piedra de la plaza de Sant Jaume. Pilar Subirà, nieta del fundador, cree que es absurdo.

Su voz es especialmente crítica hacia los planes municipales: “Lo que se reivindicaba es que se protegiera la actividad y, al final, lo que ha pasado después de tanto tiempo y tantas discusiones, es que se ha protegido el mobiliario, no se ha protegido la actividad y lo que ha hecho el Ayuntamiento, cuyas intenciones no son nada claras, es no complacer a nadie”. “Estos días he estado pensando mucho”, reflexiona. “Esto es como imaginar que tu bisabuelo tenía un piso en el Eixample y se había gastado un dinero comprando muebles y un día viene un señor de parte del Ayuntamiento, hace una catalogación del mobiliario y dice que a partir de ahora está protegido. ¿Qué quiere decir? ¿A partir de ahora el Ayuntamiento se va a cuidar de pintarlo, de arreglarlo, de mantenerlo? No, te has de cuidar tú. ¿Cuándo me vaya, me lo puedo llevar? No, porque está protegido. ¿Lo han expropiado? No, lo protegen. ¿De qué lo protegen? Esos muebles los compró mi bisabuelo, ¿por qué se los he de dejar al propietario del local? O sea, no protegen la actividad, no hacen una ley que impida que puedan subir el alquiler un 100% o un 500%, como ha ocurrido. No dan ningún apoyo a que la actividad del Casc Antic siga siendo variada, incluso están poniendo trabas a la carga y descarga y a elementos imprescindibles para el desarrollo de la actividad. O sea, que a mí no me benefician en nada, encima me expropian los muebles, no me ayudarán a mantenerlos y el propietario del local te puede echar porque tiene un ruso que le paga mucho más pero tú no te puedes llevar los muebles. Y el propietario tampoco los puede tocar. Es decir, si quieres ganar un dinero o cambiar a otra actividad, estás hipotecado entre comillas porque no puedes tocar estas estanterías”, se queja.

“No es nuestro caso”, precisa, “porque, aunque el Ayuntamiento franquista expropió todo el edificio para ampliar el museo de Historia de la Ciudad, hemos tenido la ventaja de ser inquilinos del Ayuntamiento”, que el año pasado renovó el alquiler por 10 años.

El Ayuntamiento se ampara en la ley para rechazar esas críticas. “Nosotros aceptamos un dictamen jurídico de tres despachos de abogados escogidos por los gremios. Lo único que les pedimos es que las conclusiones de esos juristas fueran comunes”, se defiende Albert Civit.
“Estos señores se han sentado cada semana desde hace cuatro meses, también con representantes de ellos, y han llegado a la conclusión de que la actividad no se puede preservar a través de un instrumento urbanístico”, añade. “O sea”, sintetiza, “no se puede preservar a través del plan especial porque eso estaría en contra de la Directiva de Servicios de la Comunidad Europea, que favorece la libre actividad comercial y por lo tanto eso restaría debilidad jurídica al documento y nos lo tumbaría algún juez cuando estuviera definitivamente aprobado”. Y precisa que, “en cambio, sí podíamos optar por otro procedimiento: la catalogación de bienes culturales de interés local”. Pero nada de todo esto estará en vigor hasta dentro de un año, bajo el consistorio que salga de las elecciones de mayo próximo...

http://ccaa.elpais.com/ccaa/2015/03/21/catalunya/1426968365_516369.html

Dilluns, 23 de març de 2015
La Vanguardia

Adiós a los trileros, hola a los silbatos voladores

Los delitos en Ciutat Vella han bajado un 25%, según el Ayuntamiento, pero los lateros y otros vendedores ambulantes ilegales aún son una verdadera plaga Sólo existe una Rambla, pero en realidad hay casi tantas como barceloneses.

A la Rambla de Canaletes, de los Estudis, de las Flors, de los Caputxins y de Santa Mònica habrá que añadir pronto otra. La Rambla de los silbatos voladores. Cada noche, a pesar de la presión de la Guardia Urbana, decenas de vendedores ambulantes -de nacionalidad pakistaní, la mayoría- se echan a la calle para lanzar al aire estos productos, que algunos también denominan paracaídas luminosos. Tengan el nombre que tengan, se trata de una venta y de un producto ilegal. "Això no és una joguina", decía una reciente campaña municipal.

Pero pasa el tiempo y estos artefactos siguen pespunteando la oscuridad en la plaza de la Catedral, en Santa Maria del Mar, en las fuentes mágicas de Montjuïc y en cualquier lugar con turistas. Y, sobre todo, en la Rambla, que ha logrado decir adiós por fin a los trileros, pero que no puede librarse de los lateros y de estos otros vendedores. Sus productos no cumplen ni una de las normas del código de consumo de Catalunya y de la legislación comunitaria. Los juguetes que se comercializan en el territorio de la UE deben llevar el sello de la CE y el nombre del fabricante, el número de registro de la marca comercial y su dirección. Además, deben indicar la edad mínima del usuario y en caso de que sean peligrosos para los menores de tres años han de incluir una advertencia para los padres.

Nada de eso llevan los silbatos. Algunos vendedores afirman que "proceden de Europa, no de Asia" y "son seguros". Los venden a dos euros (aunque a algunos turistas les han llegado a pedir cinco para iniciar a continuación un regateo más propio de un zoco que de la principal arteria de la ciudad). Es un misterio, la verdad. saber quién los compra. Este periódico siguió durante horas a varios vendedores, arriba y abajo en la Rambla, y no presenció ni una sola operación. Pero, a pesar de su aparente falta de tirón comercial, los paracaidistas no se desmoralizan. Algunos lanzan su mercancía sin desfallecer y la recogen con arte antes de que toque el suelo. Otros aterrizan sobre la cabeza de desprevenidos transeúntes. Este no es el más grave de los problemas de la Rambla, pero llama la atención que un objeto tan humilde centrase parte de los debates del último pleno de Ciutat Vella. Mercè Homs, la concejal del distrito, se congratuló por la colaboración ciudadana que ha permitido arrinconar o desmantelar lo que calificó de "rutas del alcohol" y por la definitiva desaparición de los trileros, durante tantos años "una pesadilla para el Ayuntamiento". Los delitos se redujeron más de un 25% durante el 2014 en el distrito (un 30% en el barrio del Raval) y, según las estadísticas municipales, pasaron de los 54.091 del 2013 a los 40.281 del año pasado.

La concejal alabó la vigilancia uniformada y de paisano, así como las patrullas conjuntas de guardias urbanos y mossos. También reconoció que, a pesar de todo, aún había mucho trabajo que hacer con los lateros... "Y con los silbatos voladores", le interrumpió Elisabeth Jiménez, la concejal del PP, que poco después provocó las risas de la coalición de Unitat per Barcelona, al citar a Loquillo y decir: "No vine aquí para hacer amigos, pero sabes que siempre puedes contar conmigo".

El miércoles, noche de Champions en Barcelona, fue un día flojo. Sólo cuatro paracaidistas actuaban en la Rambla. Dos de ellos, a escasos metros uno del otro, a la altura del Liceu, casi más pendientes de la aparición de la policía que de posibles compradores. Es como el juego del ratón y el gato. A las 21.25 horas, aparecieron dos agentes uniformados de la policía municipal y no sólo se esfumaron los vendedores ambulantes, también cuatro jóvenes prostitutas nigerianas que a esas horas ya buscaban clientes. Fueron tan poco discretas que, aunque hasta un momento antes habían estado separadas, se reunieron detrás de la marquesina del ascensor del metro. Uno de los agentes se giró y les hizo un significativo gesto con las manos, como diciendo "al menos, escondeos de una en una". El jueves, los vendedores eran seis.

 http://registrousuarios.lavanguardia.com/premium/54428355581/index.html#ixzz3VCFWig8f 

Dissabte, 21 de març de 2015
BTVnotícies.cat

L’Ajuntament obliga 110 finques de la Rambla a eliminar en tres setmanes elements de la façana

La retolació del restaurant Cosmos, la marquesina de l'Hotel Cuatro Naciones o els aparells d'aire condicionat dels balcons de la Rambla hauran de desaparèixer. El consistori ha impulsat una inspecció de les finques del passeig i ha enviat avisos per incompliment de la normativa de paisatge urbà a 110 edificis. Tenen temps fins al 15 d'abril per iniciar els tràmits

La imatge original del restaurant Cosmos (Rambla, 34), inaugurat el 1968, podria tenir data de caducitat. Segons un informe tècnic municipal han d’eliminar la marquesina, els rètols amb el nom del restaurant, els tendals, així com els fulls que anuncien el menú des dels vidres de l’establiment perquèno s’adapten a la normativa. La reacció dels propietaris ha estat molt crítica. “Si retirem els tendals i la marquesina, com taparem els clients quan plou o fa sol? I com ens anunciarem si eliminem el cartell del local i tenim la façana de vidre?”, es pregunta el responsable del local, Cristóbal Cubero. “Si ens atenem al que diuen ells, gairebé hem de plegar”, afirma Avelino Ferrer, soci de l’establiment. A més, segons la normativa també s’hauria d’eliminar un fanal del carrer dels Escudellers que penja de la paret lateral del local i que, segons els responsables del bar restaurant, és municipal i per tant és “cosa seva”.

La primera setmana de març l’Ajuntament va enviar una circular a totes les finques de la Rambla -tant comerços com comunitats de veïns- per indicar que havien d’adaptar la façana a la normativa de paisatge urbà de la ciutat. Segons el consistori l’objectiu del pla és “garantir el dret ciutadà a un paisatge endreçat”, tenint en compte que “la Rambla és el nostre aparador”. La missava -acompanyada d’una fitxa individualitzada amb els elements que incompleix cada finca- fixa el 15 d’abril com a termini perquè es comencin a fer les reformes. A més, informa sobre la disponibilitat d’ajuts econòmics extraordinaris i ofereix una adreça de contacte per aclarir els dubtes.
Cubero (Cosmos) està d’acord a donar una bona imatge de la Rambla però critica que aquest tipus de reformes tenen un cost molt elevat i diu que el termini donat és molt just. Fonts municipals expliquen que les cartes que s’han enviat són “avisos” que no impliquen cap “expedient sinó un avís per corregir els elements que no estan correctes” i que la data fixada és el límit a partir del qual “han d’haver començat a arreglar el problema”. Si les comunitats no ho fan llavors l’Ajuntament iniciarà “els tràmits administratius pertinents”.

La majoria de finques del passeig hauran de fer retocs: retirar els tendals de les façanes, els aparells d’aire condicionat, les caixes de connexió o també els focus. A més, els rètols de les botigues de planta baixa s’hauran d’adaptar a les mides fixades i no podran sobresortir.

L’Associació d’Amics i Comerciants de la Rambla ha rebut moltes consultes al voltant de la circular. El gerent de l’entitat, Xavi Masip, veu amb bons ulls la iniciativa per “endreçar la Rambla”, tenint en compte que és una de les vies més visitades de la ciutat, però reclama “que sigui una intervenció global que afecti tota la ciutat”. A més, ha detallat que hi ha una comissió que farà un seguiment de les inspeccions i que, en alguns casos, tot i que hi hagi elements fora de normativa, “potser alguns es consideraran patrimonials i no caldrà retirar-los”.

Elements amb els dies comptats

L’Hotel Cuatro Naciones, conegut per ser el més antic de Barcelona, és un dels molts establiments que haurà de fer reformes. Javier Saiz, l’administrador, explica que han “d’eliminar la marquesina i els focus”, però adverteix que abans volen parlar amb el consistori per trobar una solució. Aquest divendres tenen prevista una reunió amb l’Ajuntament per avaluar la proposta, tal com faran altres afectats.

L’Hotel Montecarlo haurà de retirar els tendals, posar els marcs de les finestres de marqueteria -tal com eren originàriament- i retirar la doble finestra dels vidres “perquè des de fora hi hagi més sensació de profunditat”, han explicat a BTV fonts de l’establiment.

En el cas del restaurant Moka hauran d’eliminar els focus de llum exteriors i la sirena i també hauran d’afegir un pilar per recordar l’edifici històric. La propietària del local, Anna Matamala, entén que “s’hagi de posar ordre” però no veu bé que l’obliguin a instal·lar una columna davant del restaurant. Denuncia queque això “implicaria la modificació de totes les sortides i entrades d’emergència” i recorda que l’edifici es va reformar seguint la normativa.

La pelleteria Prieto haurà de reformar els aparadors al complet. La norma els obliga a situar els vidres del local 25 centímetres més endins d’on són ara i també els proposa modificar el rètol.

Un altre comerç força afectat és la botiga de roba D’Avui, situada al pde la Boqueria, que haurà de treure l’aparador lateral

http://www.btv.cat/btvnoticies/2015/03/25/rambla-paisatge-urba-normativa/

Dijous, 26 de març de 2015
El Periódico

El 80% de los edificios de la Rambla incumplen la norma

El distrito da hasta el 15 de abril para que las fincas respondan con un plan de mejora

La concejala Homs se emplaza al próximo mandato para afrontar la nueva urbanización

El 80% de las fincas de la Rambla incumplen la normativa de paisaje urbano. Esto supone que 110 edificios del céntrico paseo vulneran la ley en mayor o menor medida. En algunos casos son cuestiones menores, como la colocación de jardineras en los balcones en dirección a la calle (con el riesgo de desprendimiento que supone), pero otros son graves, como instalaciones de aire acondicionado en la fachada. El distrito de Ciutat Vella ha decidido actuar y ha enviado una carta a los afectados para que subsanen esos fallos.

Esto se supo ayer en la celebración de la sesión plenaria de participación del Pla Cor, una herramienta del equipo de gobierno de Xavier Trias para analizar primero la situación de la controvertida vía, siempre en boca de todos por la difícil convivencia entre vecinos y visitantes y por la sobreocupación del espacio público y, luego, para encarar el plan de usos (ya en vigor) y el plan especial de ordenación de la Rambla, que está en exposición pública.

POR CORREO ELECTRÓNICO / Es justamente en este segundo plan en el que se enmarca esa vigilancia del paisaje urbano. La concejala de Ciutat Vella, Mercè Homs, reveló que ha enviado una carta a los afectados en la que les da tiempo hasta el 15 de abril para que presenten un plan de mejora o por lo menos informen de cómo subsanarán esa vulneración de la normativa. Quieren, añadió la directora del Pla Cor, Mònica Mateos, que por lo menos los dueños de los inmuebles y de los establecimientos comerciales o de restauración afectados se pongan en contacto con el ayuntamiento por el correo electrónico que consta en la carta y compartan qué medidas tomarán.
De lo que se trata, relató la concejala Homs, es de sentirse «orgullosos» de la Rambla e ir avanzando en una ordenación que los vecinos y afectados también anhelan. No obstante, la treintena de representantes que acudieron a la sesión no participaron ni preguntaron nada. En esta legislatura no ha dado tiempo de aprobar definitivamente el plan de ordenación, que lleva aparejada la reurbanización de «la Rambla de las cinco Ramblas», para «reconquistar» esta vía por la que pasan 100 millones de personas al año. Homs se emplazó al próximo mandato para decidir qué hacer al tiempo que hacía un llamamiento al consenso.

http://www.elperiodico.com/es/noticias/barcelona/los-edificios-rambla-incumplen-norma-4051172

Divendres, 27 de març de 2015
La Vanguardia

Barcelona obliga a corregir las fachadas de 110 fincas de la Rambla

El Ayuntamiento insta a los propietarios a cumplir las normas de paisaje urbano, por ejemplo retirando los aires acondicionados

El Ayuntamiento de Barcelona ha instado a los propietarios de 110 fincas con fachada a la Rambla a corregir elementos en fachada que no cumplen las normas de paisaje urbano y les ha avisado de que si no lo hacen antes del 15 de abril iniciará el procedimiento para multarles, según informa en un comunicado.

Los más habituales son la presencia de focos en las fachadas, rótulos en plantas bajas que superan las medidas máximas y alarmas sobre las fachadas, aunque también se han detectado aparatos de aire acondicionado sobre las fachadas o en vacíos arquitectónicos, plafones situados en las fachadas y manchas cromáticas. El consistorio ha analizado también los edificios instituciones que hay en la Rambla y hará intervenciones en catorce de ellos para que se adapten a la normativa.
La medida se enmarca en la puesta en marcha de la segunda fase del Plan de Inspección de la Rambla (PIR), después de que el Instituto Municipal de Paisaje Urbano (IMPU) ha desarrollado un trabajo de campo para detectar todos aquellos elementos no normativos. El ayuntamiento ha indicado a los propietarios exactamente aquellos elementos de las fachadas o del exterior de sus establecimientos que no cumplen la normativa de paisaje urbano y les ha instado a que corrijan estos incumplimientos.

En el comunicado, el consistorio puntualiza que se trata de un aviso previo dirigido a las comunidades de propietarios de edificios con fachada a la Rambla a y los titulares de los comercios, que va acompañado de una ficha detallada para que los propietarios puedan subsanar exactamente lo que está fuera de la normativa. El ayuntamiento les da un plazo para comenzar a realizar las correcciones de manera voluntaria hasta el 15 de abril, antes de iniciar procedimientos sancionadores. También se les ofrece asesoramiento y la posibilidad de obtener ayudas públicas para corregir las situaciones no normativas.

http://www.lavanguardia.com/vida/20150327/54429288201/el-ayuntamiento-obliga-a-corregir-las-fachadas-de-110-fincas-de-la-rambla.html#ixzz3Vr2NGNgL

Divendres, 27 de març de 2015
El Mundo

Boadas, oasis clásico en Barcelona

"Es un lugar donde siempre se quiere volver y, a veces, si por lo que sea has retrasado demasiado ese retorno, cuando traspasas el umbral te invade la satisfacción doble de que todo continua como siempre: el local y tú mismo. ¿Se puede pedir algo más?". La frase, o mejor dicho, tan honroso alegato, la escribió Manuel Vázquez Montalbán. Se refería a Boadas: coctelería de renombre, refugio de artistas, de bohemios, de periodistas y escritores. Refugio de todo el que quiera cobijarse a buen recaudo frente a un cóctel. Por donde no pasan los años, ni las crisis, ni los cambios.

Ubicada en el mismo centro de Barcelona, tras abandonar la Rambla para penetrar el Raval, se erige con disimulo y sin llamar la atención.Tras los vidrios ambarinos que la custodian se extiende el pequeño salón: la madera oscura, los viejos cuadros, la tenue luz que se filtra por las puertas, los taburetes circulares circundando el local. Todo huele a clásico, a época de ensueño. Boadas es la Barcelona embotellada de 1933. La célebre coctelería fue fundada aquél año por el cubano Miguel Boadas, quien aprendió sus maneras de barman y el glamour de los cócteles durante sus jóvenes años en La Habana. Allí habían desembarcado sus padres, catalanes de Lloret, buscando suerte como tantos otros al otro lado del Atlántico. Trabajó en El Floridita, la llamada Cuna del Daiquiri, donde Hemingway acudió a consagrar -como no- sus borracheras. De allí trajo Boadas el aroma de los 20, la bebida con encanto mezclada y agitada con la atmósfera del jazz.

"Había pedido una ginebra azul con tónica para él y martini seco para ella, trayéndolos de regreso con hábil movimiento pendular de las manos y sin derramar una gota. Lo que en Boadas y a tales horas no carecía de mérito[...]". Lo narraba Coy, personaje de ficción en La Carta Esférica, la novela de Arturo Pérez-Reverte. Pero otros cócteles captan ahora mi atención. Es el Rossi, el clásico de la casa que mezcla vermut rojo, triple seco, ginebra y dubonnet. Los trajeados barmans que lo preparan, Fernando Alcántara y Adán Márquez, se deslizan ágiles a lo largo de la barra: mezclan, agitan, sirven, se mueven con ritmo y compás. Como decía el intelectual Christopher Hitchens en referencia al escritor y bebedorKingsley Amis, "son lo que los irlandeses llamarían tu hombre en lo relativo a la bebida".

"Esta es la mejor escuela para alguien que quiera dedicarse a la coctelería", cuenta Adal mientras agita la coctelera en sus manos. "No tiene precio". Lo mismo debió pensar Montalbán, quien escogió el local para celebrar entre brindis la muerte del dictador. La puerta se abre y aparece una nueva pareja de clientes. Cuando lleguen a la barra ya habrán olvidado el bullicio incesante de la rambla, seducidos por el pequeño oasis del huidizo local.

"¿Que de dónde venimos? Venimos de Miguel Boadas, eso está claro", sentencia firme el veterano barman José Antonio Femenía, bajo la atenta mirada de un retrato de Maria Dolors Boadas, propietaria e hija del fundador. "Es gracioso porque estamos en el mismísimo centro de Barcelona y a pesar de ello, muchas veces la gente que no conoce el local entra, y al ver que llevamos smoking y pajarita, se sorprende", asegura José Antonio en referencia a lo inusual de un local tan antiguo junto al punto neurálgico de la ciudad. "Pese a que no estamos inundados por el turismo, tampoco renegamos de él. Cuando voy a Londres o Nueva York, el turista soy yo. Bienvenido sea."
La puerte se vuelve a abrir y otra pareja entra en Boadas. A la largo barra, la pareja de barmans, acompasados como un tango y ataviados con smoking, se vuelven a mover. La carta no existe, recuerda José Antonio, y asegura que esa es tanto la mejor ventaja como la mayor debilidad. En cualquier caso, otro hecho distintivo del lugar. Un local que logra mantenerse al margen de la desaparición de otros históricos. Un local que desafía a la especulación inmobiliaria. Como un último bastión de otra época y otro siglo. Decía el crítico Marcos Ordóñez que, en su juventud, siempre aparecía alguien que aseguraba haber descubierto un lugar secreto. Se referían a Boadas. Y con "secreto", en realidad,a que lo conocía todo el mundo menos la persona que aseguraba haberlo descubierto.

Eso es Boadas. Un secreto (o no) en el mismo núcleo de la ciudad. Un vestigio de mucho y un presente de todo."Barcelona era una fiesta", habría escrito Ernest Hemingway, de haberlo vivido. Y por suerte aún lo es. Pasen y beban.

http://www.elmundo.es/cataluna/2015/03/27/5515bb69e2704e9f7d8b4575.html

Dissabte, 28 de març de 2015
La Vanguardia

La Rambla reduce a sus caricaturistas, que ven luces y sombras en la medida

La presencia de los típicos pintores y caricaturistas que hacen las delicias de los turistas con sus dibujos y retratos en la Rambla de Barcelona se verá reducida a la mitad a partir del próximo 1 de abril por orden del Ayuntamiento, que quiere aligerar la saturación de las actividades en este popular paseo barcelonés.

Actualmente, unos setenta dibujantes tienen permiso para hacer retratos en la Rambla, pero el Ayuntamiento ha limitado este número a 31 diarios, por lo que se establecerán dos turnos alternos para que un total de 62 artistas puedan seguir retratando al carboncillo, a la tinta o acuarela a los turistas.

La medida dejará a algunos fuera y tendrán que apuntarse a una lista de espera.
"Hemos intentado luchar, hablar con el Ayuntamiento y el distrito, pero no nos han escuchado". Así de contundente se ha mostrado un pintor de la Rambla, que ha preferido mantener su anonimato, ante la nueva ordenación que reduce y limita los puesto de pintores en el tradicional paseo.
El caricaturista, que tiene su parada delante del Teatro Principal, ha denunciado que "la Rambla era divertida con las estatuas humanas, y ahora cada dos por tres los turistas me preguntan por ellas, con los músicos, los títeres, pero el Ayuntamiento quiere convertir la calle en un negocio".

Los responsables municipales han justificado el cambio explicando que "el Plan Especial de Ordenación de la Rambla es un proyecto de transformaciones para poner orden en la calle debido a la saturación de actividades en este espacio reducido y al hecho de que pasan millones de personas por la Rambla".

El cambio de la nueva ordenación, que solo otorga licencias para 62 pintores, que les obliga a ir en días alternos y los agrupa a todos en el lado de la Plaza del Teatro, no ha dejado indiferente a ningún pintor de la Rambla y dentro del sector existen visiones contrapuestas.

Para determinar qué pintores podrían ejercer, el ayuntamiento inició un proceso de selección el pasado septiembre en el que los pintores tenían que presentar un currículo y algunas de sus obras.
Pero este procedimiento no gustó a todos y "se han producido muchas falsificaciones, se presentaron obras que no es posible hacer en los 10 minutos de que dispones en la Rambla", ha criticado Enric Pereda, que lleva 15 años haciendo caricaturas en el paseo.

Pereda es uno de los que ha quedado fuera de la selección, aunque ha defendido en declaraciones a Efe que "hacía falta una regulación del espacio porque durante los años se han producido abusos por parte de los pintores".
El caricaturista ha criticado que, pese a la necesidad de la medida, "el Ayuntamiento no lo ha hecho bien".

Nuria, que lleva 18 años trabajando en el paseo y ha sido seleccionada, ha dicho a Efe que "el procedimiento de selección ha sido muy extraño porque ha quedado fuera gente que igual no tenía un currículo espectacular, pero tenia lo más importante: la experiencia y el saber trabajar".

La nueva normativa también obliga a los pintores seleccionados a trabajar a todos en el lado de la Plaza del Teatro. "Me parece raro -ha indicado Nuria- que nos hayan puesto a todos en el mismo lado, primero porque es el que tiene menos luz y luego porque antes los más importante era que no estuviésemos apelotonados y ahora lo estaremos".

Otra de las medidas que cuestionan los dibujantes es la división en dos turnos alternos de los pintores, que solo pueden ir día si y el siguiente no.
Antoni, que lleva 21 años como retratista en la Rambla y ha sido seleccionado, ha denunciado a Efe que "si el día que te toca llueve, no puedes venir a trabajar y pierdes los ingresos".
"Los retratos son mi su única fuente de ingresos y lo que intento es recuperar el dinero en verano y malvivir el resto", ha explicado Antoni y se ha cuestionado cómo vivirá ahora si pierde un día de ingresos.

La nueva normativa del Ayuntamiento no sólo cambiará la situación de los pintores, también afectará a los quioscos, las terrazas, los soportes telefónicos, el mobiliario urbano en zonas de paso entre la Rambla y calles que confluyen con ella, los elementos cercanos a las entradas de metro y ferrocarriles y los puesto de floristería.

http://www.lavanguardia.com/vida/20150328/54429307059/la-rambla-reduce-a-sus-caricaturistas-que-ven-luces-y-sombras-en-la-medida.html#ixzz3Vr3QshEH

Dissabte, 28 de març de 2015
El País

Un Raval con un mercado para el barrio y dignidad para las prostitutas

Los vecinos de Ciutat Vella critican que Trias quiera echar a las trabajadoras sexuales y dejar la Boqueria solo para turistas

Los vecinos de Ciutat Vella han protagonizado esta mañana dos actos reivindicativos en el corazón del barrio barcelonés de El Raval en el que han reclamado, por un lado, que cese la presión ejercida por el Consistorio contra las prostitutas de la calle Robadors y, por otro, reivindican un mercado de la Boqueria que destine sus paradas a abastecer a los vecinos de la zona y no a los turistas.

A las 12.00 de la mañana comenzaba las primera de las concentraciones. El colectivo Putas Indignadas acompañado por otras asociaciones del barrio y por las Xarxa Veïnal Ciutat Vella se han plantado delante del número 25 de la calle Robadors. Un edificio en el que vivían y trabajaban varias prostitutas y que fue comprado el pasado diciembre por el Ayuntamiento, que ha tapiado recientemente varios de los inmuebles.

Dos vecinos se han caracterizado como el alcalde Xavier Trias, y como la edil de Ciutat Vella, Mercè Homs. Los personajes afirmaban que querían que el Raval fuera “un lugar para turistas en el que no sólo sobran las prostitutas, también sobran los vecinos”.

Montse Neira, portavoz de la Asamblea de Activistas Pro-Derechos sobre el Trabajo Sexual de Cataluña, constituida ayer, se ha mostrado muy reivindicativa después de considerar que el Ayuntamiento quiere echarlas del barrio: “No tenemos los mismos recursos pero lucharemos contra la violencia de las instituciones por nuestro trabajo y nuestras familias”.

Una de las representantes del colectivo Putas Indignadas, Paula Ezquerra, ha declarado la guerra al Consistorio: “Acaba de comenzar la lucha, somos las putas de la calle, las de la clase baja, y no vamos a parar hasta que se nos devuelvan nuestras casas, nuestro espacio y nuestra dignidad”. Janet, otras de las portavoces del grupo, remarcó: “Si trabajo con mi sexualidad no quiero ser criminalizada porque cuando llevo mi dinero al banco nadie hace ningún tipo de ascos”.

Varios colectivos de vecinos, como la Asamblea del Raval o la Xarxa Veïnal Ciutat Vella, han apoyado las reivindicaciones de las prostitutas y han denunciado la supuesta especulación inmobiliaria que se está haciendo en el barrio. Acto seguido y reivindicando “un barrio para los vecinos” han iniciado una marcha hasta el cercano mercado de la Boqueria.

Los convocantes han asegurado que “han perdido la Rambla como paseo popular y ahora perdemos el mercado municipal de la Boqueria como servicio público que tiene la función de abastecer los barrios más próximos de la ciudad”. Los vecinos han denunciado que el Ayuntamiento vende el mercado como un “atractivo turístico” y aseguran que se está convirtiendo en un área de pequeños restaurantes “donde los vecinos no tienen cabida”.

La marcha ha proseguido dentro del mercado, donde algunos de los tenderos han expresado su diversidad de opiniones con los manifestantes. Alguna pescadería y otras paradas que han “resistido” a la conversión del mercado han sido condecoradas con una especie de diploma diseñado por los vecinos.

Los vecinos de Ciutat Vella han alertado que las reivindicaciones continuarán durante la precampaña y campaña electoral de las municipales del mes de mayo bajo el grito: “Trias te quedan dos días”.

http://ccaa.elpais.com/ccaa/2015/03/28/catalunya/1427546569_055607.html

Dimarts, 31 de març de 2015
BTVnotícies.cat

Mazoni presenta els temes de ’31 dies component’ a l’Arts Santa Mònica

Curiosa experiència la que ha viscut Jaume Plà, Mazoni aquest mes de març a l'Arts Santa Mònica. El bisbalenc ha estat tot un mes tancat al centre amb l'objectiu de compondre nous temes. L'aventura es diu '31 dies component' i ha estat una acció paral·lela a l'exposició 'Popcètric, 50 anys de pop català'. Mazoni havia tocat alguns dels temes per a un públic reduït durant el mes de març, però el resultat final el va presentar, sencer, ahir a l'Auditori de l'Arts Santa Mònica.

http://www.btv.cat/btvnoticies/2015/04/01/mazoni-presenta-els-temes-de-31-dies-component-a-larts-santa-monica/

Dimecres, 1 d'abril de 2015
El País

“Aquí no hay artistas, hay vendedores de feria”

Los pintores de La Rambla critican la nueva norma que reduce a 62 los dibujantes con permiso para trabajar

El Ayuntamiento eliminará las antiguas pajarerías de la Rambla

Mejorar la calidad artística y renovar la imagen de la Rambla. Estas son las dos ideas que han llevado al Ayuntamiento de Barcelona a diseñar una norma que entra en vigor hoy sobre las ventas de dibujos y pinturas que se comercializan justo enfrente al Teatre Principal. Los mismos dibujantes y pintores reclamaban una intervención, porque, cuentan, el “oportunismo de algunos” estaba ocultando la esencia de su actividad: el arte. Lo que comenzó como una reforma consensuada entre políticos y artistas, acabó en un proceso de participación con antipático resultado.

“El Ayuntamiento insistió durante dos años con el cuento de la calidad. Parecía que se concursara una plaza en el Museo del Prado. Pero lo que se ve ahora es igual de malo a lo que había antes”, opina un artesano sobre el concurso de licencias que el Consistorio llevó a cabo a finasl del año pasado. “Calidad cero. Aquí no hay artistas, hay vendedores de feria que rebuscan como pueden para ganar más dinero por pieza vendida”, agrega.

El Consistorio, a través de un concurso público para evaluar la calidad artística del aspirante, rebajó las licencias a 62. Hasta ayer vendían y dibujaban 68 personas, por lo que seis han tenido que abandonar su puesto.

“Fue un concurso deshonesto. Debimos llevar obra ya realizada y no dibujar en el momento. Mucha gente mintió. Algunos presentaron cosas que no venden en su puesto, otros llevaron cosas arregladas por ordenador y otros se inventaron exposiciones en su currículo”, cuenta Juan Manuel, caricaturista que ha logrado plaza. “Que se enteren que han dejado algo lamentable. Lo que se ve aquí da vergüenza”, añade este dibujante, que hace más de 30 años pasa sus tardes en La Rambla.
Los aspirantes debían tener experiencia en dibujo o pintura, trayectoria en la vía pública y línea artística destacada y tuvieron que presentar obra propia. Todo ello tenía una puntuación y quienes sumaron menos de 15 puntos, quedaron fuera.

“Yo fui transparente y sincero. Quizá ese haya sido mi error. Ojalá se hubiese evaluado con más honestidad y seriedad”, señala Enric, uno de los caricaturistas de antaño que hasta ayer trabajó en la Rambla, pero que se llevó la amarga sorpresa de quedar descalificado en el puesto 71. Hay una lista de espera para los que no han entrado. Enric tiene nueve personas por delante, y juzga “difícil” que pueda recuperar su sitio al final de la Rambla. “Intento convertir esto en algo que me sirva. Un fracaso es la mitad de un futuro de éxito”, añade esperanzado.

“Aquí se gana mucho dinero y algunos sabían que corrían riesgo de ser perder el puesto. Contrataron abogados para que el Ayuntamiento no los barriera. Presionaron desde lo legal, hasta que el Consistorio se cansó y realizó este turbio concurso, distinto al pensado en un principio”, concluye otro dibujante, que subraya el cambio de actitud que el Consistorio ha demostrado a medida que avanzaba el proceso de selección.

La Rambla dispone a partir de hoy de 31 espacios para vender cuadros y confeccionar caricaturas, situados todos en el lado Besós, a diferencia de ayer, que había 50 plazas distribuidas a ambos lados del paseo. Habrá dos turnos de trabajo al día, entre las 10 de la mañana y las 2 de la madrugada. Como novedad, el Ayuntamiento entregará mobiliario a los artistas: expositor, sombrilla, taburete y silla. Todo uniformado.

http://ccaa.elpais.com/ccaa/2015/03/31/catalunya/1427829504_199462.html

LA RAMBLA DE BARCELONA
La Rambla és un dels indrets de Barcelona on bull més activitat, una ciutat dins d'una altra ciutat.
Carregant...
x
X