Amics de la Rambla

Amics de la Rambla

Novembre 2014. Resum de premsa sobre La Rambla

28 de novembre de 2014

Divendres, 30 d'octubre de 2014
Alimarket online

Un grupo de restauración catalán remoza sus conceptos

La renovación generacional en un grupo familiar con sede en Barcelona, ha conllevado la renovación de la mayor parte de sus conceptos y la apertura, ayer, de un restaurante, completamente
reformado, en la calle Ferrán, número 15. Se trata del 'Tapatxi', concepto singular de servicio a mesa gestionado por GAFT Holding, que recientemente fichó a José María Carrillo Cardona, exdirectivo de Ingredients: Cafè y de Dunkin Española. Con Carrillo al frente de la dirección de operaciones, el chef ejecutivo Juan Andrés Castro elaborando la oferta de los restaurantes, y Estrella Sallieti como interiorista de cabecera, GAFT Holding prepara ahora dos aperturas que completaría un parque de 13 restaurantes en una diversidad de conceptos. La compañía, anteriormente conocida como Grupo Accionarial MT, ha sido dirigida por Malchas Tetruashvili hasta el presente año. El empresario de origen georgiano ha cedido el mando a su hija Sheila Tetruashvili, artífice de esta reestructuración.

El 'Tapatxi', anteriormente perteneciente a la enseña propia 'Mikel Etxea', mantiene la línea de su antecesor en la procedencia de la cocina, si bien, como las otras 10 unidades del grupo, prácticamente todas en la Rambla o sus inmediaciones, ha realizado una profunda renovación. En concreto, los establecimientos que el grupo opera son el 'Café Cataluña', en Plaza de Cataluña, 7; 'Pita Inn', en Rambla, 21; 'Pita House', en Rambla, 56; 'Boquería 98', en Rambla, 98; 'Caruso', en Rambla, 96; 'Sukaldari', en Rambla, 97; 'Eivissa', en Rambla, 50; 'Colón', en Rambla, 20, y el
más novedoso concepto de todos, 'Kubik', en Rambla, 45. Este último establecimiento se ha organizado como un show cooking en el que los propios clientes interactuan con los cocineros, que se encuentran en un cuadrilátero central, con las mesas en derredor. La ambientación del local, que incluye decoración de Sallieti, igual que el 'Boquería 98' (en la imagen), el 'Caruso', y el propio 'Tapatxi', también consta de música para favorecer la animación de la experiencia. La terraza, por otra parte, es un diseño de Maritza Avendaño, directora de marketing de GAFT Holding, que también ha creado el espacio de terraza del 'Pita House'. Precisamente el 'Kubik' estrenó el pasado día 31 de octubre la primera web de esta nueva etapa. Poco a poco, el resto de conceptos irán estrenando sus nuevas webs, en las que habrá enlaces a los otros restaurantes.

Calidad y diseño

La formación del personal y la calidad en la materia prima serán algunas de las bases del renovado grupo, promovidas por Carrillo y Castro, junto a los interiores de Estrella Sallieti, conocida por haber diseñado algunos espacios en el 'Mandarín Oriental' (5EGL-120 habitaciones), entre otros trabajos de relevancia. La nueva apuesta de GAFT Holding ha sido la primera de la iniciativa promovida por la plataforma Amics de la Rambla, una asociacion en la que vecinos y empresarios abogan por renovar la imagen de la populosa vía barcelonesa.

Diumenge, 2 de novembre de 2014
La Vanguardia

Alfred Rexach
Qué fue de...
Nazario: Caravaggio en la plaza Reial

De haber nacido en otra época y en otro lugar podría haber sido el Caravaggio o quizás el marqués de Sade, pero lo cierto es que Nazario Luque, sevillano de nacimiento injertado en Barcelona, donde sigue viviendo en la emblemática plaza Reial, escribía y dibujaba cómics tremebundos y obscenos, desde los cuales asaltaba los tópicos y represiones del puritanismo y de la corrección política, mientras apadrinaba el movimiento underground barcelonés, que después él mismo dio por fallecido. Ahora pinta delicadas acuarelas y bodegones de luz transparente y belleza sutil.

A pesar del paso del tiempo, Nazario (Castilleja del Campo, 1944) persiste en su irredenta actitud individualista y libertaria, redacta las memorias de su agitada vida pensando que quizá encontrará las mismas o parecidas dificultades para editarlas que tuvo para dar salida a algunas de sus obras más extravagantes, como El Víbora, Las pirañas incorruptas o Anarcoma, pinta delicadas acuarelas donde no escasean los falos vegetales que contrastan con los rotundos penes en erección y en erupción de sus comienzos y prepara sendas muestras de sus dos obras más ambiciosas, concebidas sobre recreaciones de la Turandot de Puccini y la Salomé de Oscar Wilde.

Artista inclasificable, rupturista y transgresor, dibujante, guionista de sus propias historietas, fotógrafo y pintor, Nazario, homosexual y artísticamente revolucionario como Caravaggio, implacable, sadomasoquista y subversivo como el marqués de Sade, nunca ha dejado de provocar irritación, apenas disimulada, de unos años a esta parte, por los numerosos reconocimientos públicos que se le han tributado. "La Barcelona de hoy ya no es aquella ciudad donde dos hombres que paseaban cogidos de la mano o abrazados por la Rambla podían ser perseguidos y acosados y esto es gracias al trabajo y la obra de personas como Nazario", dijo, más o menos, el alcalde de Barcelona, Xavier Trias, presidiendo el acto solemne en el Saló de Cent donde un Nazario quizás algo incómodo y desde luego triste por la muerte, tan cercana, de su compañero, el escultor Alejandro Molina, recibía el título de Ramblista de Honor, concedido por la Associació d'Amics de la Rambla.

Antes, la extensa obra de Nazario (El Víbora, La piraña divina, Alí Babá y los cuarenta maricones, Anarcoma, el detective travesti, híbrido de Lauren Bacall y Humphrey Bogart, o Historia del guerrero del antifaz, desmitificación del héroe de la historieta franquista, representante de las virtudes cristianas de la raza blanca, al que Nazario dibuja con la verga pequeña y fláccida), así como su creación pictórica, recibieron ya el premio Pablo Ruiz Picasso de la Junta de Andalucía, el Gran Premio del Salón Internacional del Cómic de Barcelona, el premio a la creación de vestuario por sus diseños de Braguetes, otorgado por la Crítica Teatral de Barcelona, o la Medalla de Oro al Mérito en las Bellas Artes. El museo reina Sofía de Madrid y el de Arte Contemporáneo de Sevilla tienen obra suya, aunque en Catalunya y especialmente en Barcelona, donde vive desde 1972 en un piso con estudio en la plaza Reial, "no han mostrado el menor interés" alegando falta de dinero para adquirir un riquísimo fondo documental -fotos, diapositivas, carteles y otros materiales- por el que el Reina Sofía se interesa desde hace años. 

Hoy, tras el reciente fallecimiento de su pareja, el escultor Alejandro Molina, Nazario pelea con la burocracia que el sistema exige a las "viudas respetables" y se apresta a concurrir a la inauguración de sendas exposiciones, en Getxo (Gipuzkoa) -Nazario y las santas inquisiciones- y en la Universidad de Sevilla, con sus recreaciones de Turandot y Salomé. La vida sigue para este andaluz maestro de escuela, que un día se instaló en Barcelona para ser artista y vivir sin represiones.

http://www.lavanguardia.com/gente/quien/20141102/54418819803/nazario-caravaggio-plaza-reial.html#ixzz3I5T8Q5aS 

Dilluns, 3 de novembre de 2014
BTVnotícies.cat

La venda de records a la Rambla, un conflicte encara obert entre floristes i consistori

Els floristes tenen prohibit des de fa un any vendre objectes de record, però no totes les parades ho compleixen. En els darrers mesos, la Guàrdia Urbana ha obert actes a unes cinc floristeries per tenir productes que esquiven la normativa. Els comerciants denuncien un criteri poc clar de l'Ajuntament i el consistori respon que les parades només tenen llicència per vendre flors i plantes.

“Estem fotuts”, explica José Moya, responsable de The Moya Shop. Ara fa un any, l’Ajuntament va començar a sancionar amb multes de 750 euros les parades de floristes que venien “souvenirs” no autoritzats per l’ordenança. Des de llavors, la majoria dels comerciants es queixen que els costa tirar endavant. En alguns casos, les vendes han baixat entre un 40 i un 50%, una desacceleració que s’uneix al pagament de la multa. Ana Balastegui, propietària de Flors Ana, explica que assumir la sanció -que finalment va se de 900 €- li ha “suposat un sacrifici enorme”, afegit a la reducció de les vendes. “Ara estic facturant el mínim, per pagar les despeses de la botiga i poc més”, afirma Balastegui, que demana poder tornar a vendre els pins i clauers.

La llista de greuges que denuncien els floristes és llarga. Critiquen que, a pocs metres de les seves parades, els quioscos venen tot tipus d’articles de regal i begudes sense cap restricció. Un sentiment d’impotència que augmenta quan expliquen que ells, en canvi, no tenen l’exclusivitat en la venda de les flors, que es poden adquirir en supermercats i basars.

Noves sancions

Des de l’octubre de 2013, el consistori ha obert 20 actes d’inspecció en parades de floristes “per la venda d’articles no autoritzats” en l’ordenança, i unes cinc s’han obert en el darrer mes. En aquest cas, els objectes de la discòrdia han estat imants amb la imatge de Barcelona acompanyats de flor seca, que es venien al costat de les flors i altres magnets com petites tasses amb cactus
Aquests productes es van començar a comercialitzar al juliol i els comerciants indiquen que no havien rebut cap alerta del consistori, sinó directament la sanció. El gerent de The Moya Shop, José Moya, ha explicat a BTV que, abans de posar a la venda els articles, sempre es fa una consulta prèvia a Mercats però “moltes vegades ni ells mateixos ens ho saben dir. I és clar, això és un problema perquè no sabem realment fins on podem arribar”. Per això, diversos comerciants critiquen que se senten “acorralats” per la forma d’operar de l’Ajuntament i denuncien que hi ha errors del consistori a l’hora de delimitar la venda de “souvenirs” a la Rambla. “Tot el que fem ho fem amb cura, preguntem, demanem opinió i en aquest cas, sense resposta ni res, directament una inspecció“, critica el president de l’Associació de Floristes de la Rambla, José Moya.

El consistori respon que aquestes parades de la Rambla “són parades de flors i tenen llicència per vendre flors i plantes“. Ara bé, les que vulguin vendre més productes es poden acollir a “una ampliació de l’activitat que els permetria vendre el marxandatge de la marca Rambla de les Flors”, prevista i recollida en l’ordenança de mercats.

Els “souvenirs” de La Massana, sense èxit

No obstant això, de les 17 parades de flors que hi ha a la Rambla, només una, Flors Carme, va optar per vendre els records proposats per l’Ajuntament. Vuit mesos després, la propietària Carme Romero ha explicat a BTV que els articles dissenyats pels alumnes de La Massana “no tenen la sortida que s’havia previst” perquè només s’hi ha acollit una sola parada i, de moment, no preveu fer una nova comanda.

Actualment, només hi ha dues parades al passeig que venguin exclusivament flors i plantes. Un és el cas de Flors Carolina, una parada que data de 1888, i té al capdavant la quarta generació de comerciants. El discurs de Carolina Pallés, una de les venedores, és radical. Considera que s’hauria de prohibir la venda de qualsevol tipus de record a les parades i critica la manca de valentia de l’Ajuntament i l’associació Amics de la Rambla. “Aquesta és la rambla de les Floristes que descrivia Sagarra -una obra de teatre escrita l’any 1935- i si la perdem, perdem patrimoni”, afirma Pallés, que lamenta que “com que s’apropen les eleccions municipals, ningú no mourà fitxa

http://www.btv.cat/btvnoticies/2014/11/03/continua-obert-conflicte-floristes-ajuntament-rambla/

Dijous, 6 de novembre de 2014
EFE

El Palau Güell abre una exposición de muebles modernistas y exhibe obras de Gaudí

El Palau Güell de Barcelona, obra del arquitecto Antoni Gaudí, acoge a partir de hoy una exposición permanente de muebles que decoraron el edificio originalmente, y que se han adquirido o han sido cedidas en los últimos años, junto a otras piezas destacadas de los principales diseñadores modernistas.
La exposición "Palau Güell. Mirades al Mobiliari" presentará también de forma temporal, hasta el 11 de enero de 2015, dos muebles diseñados por Gaudí para el Palau Güell y que son propiedad de la familia Güell de Sentmenat, una "chaise-longue" y una silla de las denominadas "de gatos y ratones", que apenas han sido mostradas al público con anterioridad.
El comisario de la exposición, Josep Casamartina, ha señalado hoy que se trata de una exposición pequeña, porque muchos de los muebles que decoraron el edificio se han perdido o forman parte de colecciones particulares, pero que resulta "esencial para acabar el plan museológico" del Palau Güell, elaborado por él mismo.
El Palau Güell fue construido entre 1886 y 1890 y Antoni Gaudí tuvo que encontrar acomodo en él para diversos elementos decorativos y muebles que procedían del Palau Fonollar, donde residieron anteriormente el industrial Eusebi Güell y su familia.
Los Güell dejaron de utilizar este palacio situado junto a la Rambla de Barcelona hacia 1930, y los diferentes miembros de la familia se repartieron el mobiliario, por lo que, cuando el edificio fue cedido a la Diputación de Barcelona en 1945, estaba prácticamente vacío.
Tras se adquiridos en los años 50 y 60 del pasado siglo muebles construidos por destacados artistas modernistas, en 1992 la Diputación de Barcelona empezó a trabajar en la recuperación de los elementos decorativos originales del Palau, y se pudieron conseguir algunas piezas importantes, como la mesa de comedor elaborada por Francesc Vidal, que se colocó en su emplazamiento original.
Ahora, se ha decidido presentar estos muebles en cuatro salas y dos ámbitos diferenciados, uno de ellos denominado "La decoración de los Güell" que muestra cómo era la decoración del Palau entre 1890 y 1927 a partir de imágenes de la época y de mobiliario original, piezas que la Diputación ha podido recuperar mediante adquisiciones, donaciones y cesiones de otras entidades y particulares.
De este modo, se presentan por primera vez al público la mesa de despacho de Eusebi Güell, la escultura Modèstia de Josep Llimona, un canapé de caoba que podría haber sido diseñado por Gaudí o por su discípulo Francesc Berenguer, sillas de diferentes modelos y dos fieles reproducciones de la silla de "gatos y ratones" ideada por el arquitecto modernista.
El ámbito de "Los decoradores del Modernismo" incluye sillas, butacas, un sofá con vitrina, un secreter o un biombo que decoraban viviendas de familias burguesas de la Barcelona modernista, y que llevan las firmas de Gaspar Homar, Francesc Vidal, Alexandre de Riquer y Joan Busquets.
La exposición temporal se limita a dos muebles diseñados por Antoni Gaudí para el edificio y que se han mostrado en pocas ocasiones, ya que pertenecen a la colección particular de la familia Güell y se encuentran fuera del circuito de las exposiciones.
Se trata de una "chaise-longue" fabricada en hierro forjado y que, según Josep Casamartina, "es una pieza esencial en la historia del diseño mundial", ya que no hay precedentes de un mueble parecido, y una silla original de "gatos y ratones", denominada así por la reproducción de cabezas de estos animales en la misma.
Gaudí, además de diseñar estos dos muebles y un tocador que estaba situado en la habitación de Isabel Güell, dirigió la decoración interior del Palau Güell y diseñó algunos muebles integrados en la propia arquitectura del edificio, como los bancos encastados del salón central y de la sala de la tribuna, y el banco-barandilla de la escalera de acceso a la planta noble.

Divendres, 7 de novembre de 2014
El Periódico

BCN ordena el cese de la actividad del Teatre Principal como sala de fiestas por problemas de ruido

El Ayuntamiento de Barcelona ha ordenado el cese de la actividad del Teatre Principal como sala de fiestas y cafetería. El cese, según ha informado el consistorio a través de un comunicado, está motivado por los resultados que han dado las medicions sonométricas realizadas a raíz de quejas vecinales pormolestias acústicas. El Principal no podrá abrir las actividades cesadas hasta que no realice las mejoras técnicas necesarias.
La orden de cese, que los titulares de la actividad han acatado este mismo viernes, fue emitida jueves día 6 de noviembre y se refiere exclusivamente a la utilización de la maquinaria que produce ruido, a la sala de fiestas Latino, y a la cafetería con DJ.
Por este motivo, a partir de este viernes el Teatre Principal, situado a la Rambla 27-29, solo se desarrollará la actividad de teatro, con horario de funciones de 21.00 horas hasta las 23.00 horas.

http://www.elperiodico.com/es/noticias/barcelona/bcn-ordena-cese-actividad-teatre-pirncipal-como-sala-fiestas-por-porblemas-ruido-3670235

Dimarts, 11 de novembre de 2014
BTVnotícies.cat

Fabián Ezequiel López, 10 anys fent d’estàtua humana a la Rambla

El Fabián Ezequiel ja fa 10 anys que es guanya la vida com a estàtua humana a la Rambla. En aquest temps, ha passat moments difícils, però ara està convençut que quan se'n vagi d'aquest passeig, seguirà dedicant-se a aquest ofici allà on vagi.

El Fabián Ezequiel López és professor de ioga i la primera vegada que va venir a Barcelona va ser convidat pel Fòrum 2004 per donar unes xerrades sobre religions orientals. Quan es va  traslladar a viure a la ciutat pensava que podria exercir la seva feina, però finalment es va acabar dedicant a l’estatisme, a fer d’estàtua humana a la Rambla. Ara, és conscient que algun dia haurà de marxar del passeig, però ja ha pensat en feines similars com fer d’estàtua en festes o bé dissenyar vestuaris o màscares.

http://www.btv.cat/btvnoticies/2014/11/10/fabian-ezequiel-lopez-10-anys-fent-destatua-humana-a-la-rambla/

Dissabte, 15 de novembre de 2014
La Vanguardia

La Boqueria gana en sabor

Sus bares de siempre crecen y nuevos locales de los porches amplían la oferta de degustación del mercado

Hubo un tiempo en que solo los carros de la compra salían a rebosar del mercado de la Boqueria. Pero cada vez son más quienes acuden simplemente (o además) a saciar in situ el estómago. Y hasta los cinco sentidos de vez... rodeados del adictivo ajetreo de ese gran zoco, del paisaje de productos, el espiral de aromas humeantes y el festival de texturas llegadas desde el kilómetro cero hasta la otra punta del mundo. La oferta para comer a pie de mercado se ha multiplicado en los últimos años, espoleada por los ríos de turistas que no solo quieren ver, sino probar. Y las versiones para llevarse la Boqueria a la boca crecen sin tregua: de la sobredosis de zumo de fruterías y las paperinas de jamón y queso para picar mientras se recorren sus 260 puestos, hasta los infinitos sabores de cazuela de bares y restaurantes.

El barcelonés que ha renegado de este territorio multicolor, tantas veces abarrotado, está ahora obligado a darle una segunda oportunidad. Disfrutará de dos recorridos: la mayoría de bares de siempre han ido ampliado barras tras adquirir puestos contiguos, y la variedad en sus pizarras ha ido a la par, con algunos horarios que se estirarán en breve. El «somos un bar pequeño con un gran almacén» (el mercado), es ya un lema para la mayoría, que pueden permitirse el abastecimiento a un paso de los fogones y la creatividad a la altura de los 20.000 mil productos de este gran continente cerrado.

El Pinotxo, Kiosk Universal, el Quim de la Boqueria, Bar Central, Quiosc Modern, Clemen's... trabajan a destajo en espacios minúsculos para que los incondicionales disfruten a dos carrillos. Pero la gran novedad de este laberinto multisabor es enriquecer ahora la ruta gastronómica de sus puestos, incorporando nuevos locales en los porches que los rodean. Como ya avanzó este diario, ayuntamiento y operadores trabajan para resucitar ese perímetro, antes lleno de almacenes o viejas tiendas sin uso. La inminente ruta de degustación permite probar a bocados el mercado, o explayarse en alguno de sus establecimientos. Entre los que están a puntito de levantar la persiana (esta semana) destacan el miniespacio Boquini, con un trío de ases como son Óscar Manresa, Romain Fornell y David Moya, padres de una nueva oferta de molletes a la plancha para llevar (con ingredientes patrios y también algún guiño a otras culturas), con toda la creatividad de Fornell y precio anticrisis (de 4,5 a 6 euros). Muy cerca, Manresa y Moya también prepara para marzo el Homenaje, donde prometen el redescubrimiento del jamón de la mano de Joselito. Y también en ese tramo el chef Carles Abellánabrirá a final de este mes Yango, una oferta popular (desde cuatro euros) basada en bocadillos de butifarra catalana con aderezos y salsas de 9 países.
El presidente de la Boqueria, Salvador Capdevila -tan curtido en materia comercial como en el paladar-, ejerce de perfecto cicerone en ruta por ese mercado que se mastica in situ. «La nueva oferta complementa lo que hay y además quitará presión al interior del mercado», en riesgo de morir de éxito de visitantes. En el mismo tramo, ha abierto ya Paella Bar, el restaurante de Quim y Manel Marqués (Suquet de l'Almirall, Pepa Tomate) y el vinatero Nacho Prats, llamado a dignificar ¡por fin! la paella a un paso de la Rambla. En un renovadísimo espacio que incluye altillo para cenas privadas en lo alto, ejecutan con maestría hace solo unas semanas arroces Boqueria (costilla, verdura y setas), Barceloneta, Catalana... y una cachonda paella De Guiri (que alucina a los autóctonos) con alcachofa, bogavante y chorizo Maldonado. Y en la carta, de Calamars de Collons (con jamón ibérico y cebolla en tinta) a cualquier pescado del mercado a petición del comensal.
En ese poderoso flanco izquierdo se alinea también la jamonería Marcos, donde Sergi López trata de educar paladares con jamones de Jabugo, Guijuelo y Extremadura. Lo mismo que se corta en el mostrador se sirve en platos para degustar a peso y solo con suplemento de un euro, para comer bajo los porches.

Justo al otro lado, los amantes del aceite pueden hacer cata también en Mas del Mercader, con más de 200 referencias. O comer una ración o bocata de carne, recién cortada de la pieza, en Carns Ruiz, donde Manu Ruiz ha iniciado la degustación a pequeña escala pero en marzo ampliará opciones y espacio. A pie de Rambla, en breve abrirá un primer piso que completa en formato íntimo (de 12) la oferta de Casa Guinart.

Esta mantequería centenaria mutó hace dos años en restaurante con la alianza de Moya con el inquieto Manresa. Al tener doble entrada (y por Rambla), son los únicos que ahora gozan de un horario más holgado, ya que los porches se cierran a las once de la noche, de momento. En su carta arrasan hits como vieiras con romesco y espárragos verdes (9,90 euros), bravas de influencia canaria (4,90), miniburguer con caviar de aceite (4,90) de ternera de mercado... Y a un paso, el Pinotxo impone ese punto entrañable al mercado. El incombustible Joan y otras tres generaciones siguen dando guerra en 15 metros cuadrados, donde siete personas sirven mongetes con chipirones, garbanzos con morcilla, cap i pota y el pescado y marisco que llega siempre del fondo del mercado. Como imprescindible es El Quim de la Boqueria, una de las barras con más elaboración y mimo del recinto pese a su microespacio. Tras 26 años en la barra, sus estrellados con gambas, o chipirón, foie y demás son leyenda. Como su risotto de rabo de toro.
También es difícil abrirse hueco en la barra del Kiosk Universal, donde los tres hermanos Domínguez además de ser los reyes de la plancha marinera, bordan el generoso surtido de setas (10 euros). Y sí, en todos hay turistas. Pero los barceloneses que prueban, se enganchan.

http://www.elperiodico.com/es/noticias/gente/boqueria-gana-sabor-3689615

Dilluns, 17 de novembre de 2014
La Vanguardia

BarGelona, la pista de hielo de plaça Catalunya

La atracción abrirá al público el viernes 21 de noviembre y estará en funcionamiento hasta el domingo, 11 de enero de 2015

Se acerca el invierno y las fiestas de Navidad. Por eso este próximo jueves, 20 de noviembre a las 12.00 horas, la Fundación Barcelona Comercio inaugurará BarGelona, la pista de hielo de la Plaça Catalunya.
BarGelona está impulsada por la Fundación Barcelona Comercio y quiere contribuir al ambiente navideño de la ciudad en la época de compras más importante del año. La instalación se propone como reclamo para clientes de dentro y fuera de la ciudad, a los que se les quiere facilitar una experiencia de compras global, con 10.000 tiendas a su disposición y un equipamiento lúdico al estilo del de las grandes ciudades de compras del mundo, como Nueva York, París o Londres.
En esta cuarta edición, BarGelona se presenta con un proyecto renovado en el que han privado aspectos como su mayor sostenibilidad. Además, amplía su programa de actividades deportivas sobre hielo, con el objetivo de acercarlas al gran público y que sirva, a la vez, de pórtico para la candidatura olímpica Barcelona-Pirineos 2026 .

BarGelona abrirá al público el viernes 21 de noviembre y estará en funcionamiento hasta el domingo, 11 de enero de 2015.

http://www.lavanguardia.com/ocio/20141117/54419380959/bargelona-pista-hielo-placa-catalunya.html#ixzz3JK9H02Aj 

Dilluns, 17 de novembre de 2014
La Vanguardia

Los comercios de las zonas turísticas de Barcelona volverán a abrir los domingos de este verano

Así lo anunció la teniente de alcalde de Economía, Sònia Recasens, en la presentación de un estudio sobre el comportamiento de tiendas y ciudadanos

Los comerciantes de las principales zonas turísticas de Barcelona también podrán abrir los domingos del próximo verano. Así lo anunció hoy la teniente de alcalde de Economía, Sònia Recasens, en la presentación de un estudio sobre el comportamiento de tiendas y ciudadanos durante la prueba piloto celebrada los pasados meses de julio, agosto y septiembre.
“Entendemos –abundó Recasens- que la apertura de comercios durante los domingos de este verano no ha supuesto ningún cambio sustancial en los hábitos de consumo de los barceloneses”. Uno de los grandes motivos de los botiguers de toda la vida para oponerse a una mayor flexibilidad horaria era una hipotética transformación de costumbres entre la ciudadanía que les restara clientes a favor de las grandes superficies comerciales y franquicias.

“Los comerciantes están a favor de repetir la experiencia el año que viene”, subrayó la teniente de alcalde. “De cara al próximo verano queremos que la iniciativa sea más conocida por los turistas. Haremos un mayor esfuerzo en promocionarla. El Ayuntamiento aboga por repetir el mismo horario, de diez de la mañana a seis de la tarde. De todas formas, está abierto a escuchar sugerencias y plantearse posibles modificaciones”.
Y es que la propuesta barcelonesa para flexibilizar los horarios comerciales se perfila como una apuesta claramente dirigida al turista, a hacer su breve estancia en la ciudad algo más agradable. Y los comercios que más pueden beneficiarse de ello son los que cuentan con más visitantes entre sus clientes.
Según el estudio encargado por el Ayuntamiento y realizado por el equipo de la Universitat de Barcelona dirigido por Jordi Suriñach, las zonas comerciales de Barcelona que este verano registraron los porcentajes más altos de tiendas abiertas en domingo fueron las de Barna Centre y la del paseo de Gràcia. En el primer eje hasta un 56,6% de los establecimientos optaron por abrir al menos un domingo, y en el segundo llegaron hasta el 59%. La mayor parte de los locales que abrieron se dedican a la ropa y el calzado. También destacaron los dedicados al ocio y la cultura.
La Generalitat, a petición del Consistorio de la capital catalana, permitió que los comercios de los distritos de Ciutat Vella y Eixample y diversos barrios de Sants-Montjuïc, Gràcia y Sant Martí abrieran tres domingos del mes de julio, los cinco de agosto y el primero de septiembre, desde diez de la mañana hasta las seis de la tarde.
El análisis concluye que este permiso especial de la Generalitat se dejó sentir principalmente en las zonas de Barcelona de más importante influencia turística. Son los comercios entre cuya clientela más destacan los visitantes aquellos que se mostraron más dispuestos a trabajar los días festivos. Hablamos básicamente de los ubicados en los barrios del Gòtic, Raval, Barceloneta, Sagrada Família, Born y Ribera, el entorno de Montjuïc y la Nova Esquerra del Eixample. Además, son también los turistas quienes más aprecian encontrar tiendas abiertas en domingo.
Y es que, si bien prácticamente la mitad de los ciudadanos encuestados realizó alguna compra a lo largo de los domingos de este verano, las diferencias entre los autóctonos y los turistas resultaron ser muy destacables.
La mayor parte de los vecinos de Barcelona, de la primera y la segunda corona metropolitana y del resto de Catalunya, siete de cada diez, declararon que no tenían previsto realizar ninguna compra, mientras que la inmensa mayoría de los turistas, hasta ocho de cada diez, dijeron que o ya habían realizado alguna compra o que pensaban hacerlo. Además, los barceloneses compraron mayoritariamente productos de alimentación, y los turistas vestidos, calzado y complementos.
Los comercios localizados en Camp del Arpa, Camp de Grassot y los del distrito de Gràcia registraron niveles de apertura inferiores. Los principales motivos para no abrir fueron la consideración del domingo como día de descanso, la escasa rentabilidad y la falta de gente y de movimiento en el barrio.
En total abrieron al menos un domingo de los señalados por la Generalitat algo menos de una tercera parte de los comercios que estaban autorizados para ello, concretamente un 30,4%. El estudio también detecta que, de un modo más disperso, también abrieron muchos comercios del ramo de la alimentación, pero las conclusiones del análisis matizan que este sector ya estaba autorizado a abrir los domingos, y que muchas tiendas regentadas por inmigrantes no abrieron porque desconocían que podían hacerlo. Un 6% de los comerciantes declaró haber contratado personal para hacer frente a estas jornadas, y un 3% optó por ampliar horarios remunerados.

http://www.lavanguardia.com/ocio/20141117/54419396971/comercios-zonas-turisticas-barcelona-abrir-domingos-verano.html#ixzz3JL6olzfU 

Dimarts, 18 de novembre de 2014
Btv notícies.cat

Desestimada la demanda municipal sobre els ocellaires de la Rambla

El futur de les parades dels antics ocellaires de la Rambla torna a ser un interrogant. Després de quatre anys d'espera, la justícia ha desestimat la demanda de l'Ajuntament perquè es declarés nul el conveni de reconversió de les parades que va signar amb els ocellaires. Un any després que tanqués l'última parada d'animals de la Rambla, Ajuntament i paradistes estan obligats a tornar a negociar el futur de la part alta del passeig.

La justícia ha desestimat la demanda interposada per l’Ajuntament l’any 2010 en què demanava que es declarés nul el conveni que havia signat amb les 11 parades d’ocellaires que hi havia a la Rambla. Un acord amb el qual els ocellaires es comprometien a reconvertir els comerços de venda d’animals en parades d’artesania, de gelats o de venda d’entrades, entre d’altres. El jutge, però, ha desestimat la petició per una qüestió de procediment i així ho va notificar a les part en una sentència amb data del 17 de setembred’aquest any.

Segons l’advocat dels ocellaires, Miquel Pregonas, això vol dir que  la situació dels paradistes torna a situar-se com estava el maig de 2011 i, per tant, els contractes continuen sent “vigents i vàlids”. Per la seva banda, l’Ajuntament no ha presentat cap recurs a la sentència perquè considera que aquesta qüestió no s’ha de resoldre als tribunals. La regidora de Ciutat Vella, Mercè Homs, reconeix que la sentència fa tornar tot el procés “a la casella de sortida” i que això és precisament “el que farà l’Ajuntament”, recuperar “el diàleg amb els paradistes per trobar una solució”.
De moment, però, cap de les dues parts no ha mogut fitxa. Pregona assegura que els ocellaires no tenen“cap oferta municipal sobre la taula”. De fet, la presidenta dels antics ocellaires de la Rambla, Mònica Trias, diu que no han mantingut “cap contacte” amb els responsables municipals des de que se’ls hi va notificar la sentència.

Per la regidora de Ciutat Vella, Mercè Homs, la part alta de la Rambla “és un dels llocs més congestionats des de tots els punts de vista” i, de fet, esponjar aquest espai és una de les “exigències” que s’ha fet arribar al consistori des del Pla cor. També coincideixen en aquesta valoració els Amics de la Rambla. El gerent de l’entitat, Xavi Massip, proposa que “les parades actuals s’amortitzin i que únicament s’hi posin bancs”. “Es tracta d’alliberar el passeig”, afegeix Massip, que també considera que “les parades actuals no tenen sentit”.

Ben diferent, és l’opinió dels ocellaires. Xavier Cuenca, el portaveu, creu que hi ha d’haver una millor solució que “pagar amb diners públics per fer fora 70 persones que no volen marxar de la Rambla”. També la presidenta de l’associació Mònica Trias, considera que la part alta de la Rambla “és un espai molt temptador per posar-hi altres activitats” i no es creu que el consistori únicament hi acabi posant bancs.

La casualitat ha volgut que la sentència coincideixi amb el fet que avui fa tot just un any que va tancar l’última parada de venda d’animals de la Rambla. La reconversió de les antigues parades d’ocellaires, de concessió municipal, va començar el 2010 perquè incomplien l’ordenança municipal i la llei catalana de protecció animal de 2003. No va ser un procés fàcil. Molts dels ocellaires ho eren des de tres o quatre generacions enrere i feia més de 150 anys que venien animals a la part alta del passeig.

http://www.btv.cat/btvnoticies/2014/11/18/justicia-desestima-ocellaires-rambla/

Dimecres, 19 de novembre de 2014
La Vanguardia

La falsa 'piquiponada' de plaza Catalunya

Las estatuas de la Casa Pich i Pon son de plástico, pero no por una excentricidad del ex alcalde, sino por una moderna restauración de la finca

Joan Pich i Pon fue alcalde de Barcelona entre enero y octubre de 1935. Lerrouxista, acumuló un largo currículo en el sector público, siendo concejal, senador y diputado, entre otros cargos, pese a sus limitaciones culturales. Su acusada falta de formación no le impidió ser un empresario de éxito, pero a su vez provocaba que fuera objeto de continuas burlas por sus inacabables errores en el significado de palabras y frases, que junto con otras anécdotas recibieron el calificativo popular de piquiponadas.

Por ejemplo, decía cosas como que el gobernante más malvado había sido “el tirano de Bergerac” o que habían abierto un restaurante “con luz genital”. Para Pich i Pon, un sifilítico era quien coleccionaba sellos y que cuando hacía mucho calor era porque había llegado “la calígula”. Entre el inacabable catálogo de piquiponadas hay sin embargo algunas que se le atribuyen que nunca protagonizó.

Una de las más famosas afecta al edificio donde tuvo su residencia y que es conocida como Casa Pich i Pon. Se trata de la finca obra de Josep Puig i Cadafalch en la esquina de la plaza Catalunya con la Rambla Catalunya. En lo alto del edificio pueden contemplarse dos templetes coronados con una estatua del dios griego Hermes. Se dice que el ex alcalde hizo sustituir las estatuas originales por otras de plástico para evitar que se las robaran.

Esto habría ocurrido entre los años 20 y 30, y aunque el invento del plástico se remonta a mediados del siglo XIX, no fue hasta la segunda mitad del XX que su uso se hizo popular. Es una falsa piquiponada. Los Hermes son realmente de material plástico, en concreto de poliéster y fibra de vidrio, pero no porque las pusiera Pich i Pon, sino que forman parte del proyecto de rehabilitación que el arquitecto Jordi Romeu, especialista en Puig i Cadafalch, dirige desde los años 80. Fue él quien encargó las reproducciones a la escultora Susana Solano, y son de material plástico en lugar de piedra por razones técnicas de peso.

Y es que originariamente había tres templetes con sus respectivos Hermes, que desaparecieron tras la Guerra Civil. El entonces adyacente Hotel Colón había sido gravemente dañado en un bombardeo. En los años 40, las autoridades franquistas encargaron al arquitecto Eusebi Bona un nuevo edificio que sustituyera al histórico hotel, que se convertiría en la sede de Banesto. Bona incluyó la Casa Pich i Pon en el proyecto, que determinó la desaparición de los tres templetes. Ambas fincas debían ser la nueva fachada de la Barcelona franquista y durante años anuncios publicitarios sustituyeron a los templetes. Cuando Romeu rehabilitó el edificio, solo reconstruyó dos de los templetes porque el espacio que ocupó originalmente el tercero se lo había comido la torre del edificio Banesto.

http://www.lavanguardia.com/local/barcelona/20141119/54419446917/piquiponada-plaza-catalunya.html#ixzz3JVAm3nOR 

Dijous, 20 de novembre de 2014
La Vanguardia

Ejes comerciales de Barcelona pide retrasar el cierre los domingos de verano

La plataforma Barcelona Oberta, integrada por los principales ejes comerciales de la ciudad, ha emplazado hoy al Ayuntamiento a debatir en los próximos días aspectos concretos sobre la apertura de tiendas los domingos en verano como retrasar el cierre hasta las 20.00 horas.

En un comunicado, esta asociación ha expresado su satisfacción por la voluntad del consistorio de permitir que los comercios de las principales zonas turísticas de Barcelona abran de nuevo los domingos del próximo verano ya que, a su juicio, el cierre estos días "afectaba gravemente su rendimiento comercial y su imagen y posicionamiento internacional como ciudad de compras".

De cara a esta próxima experiencia, los ejes comerciales integrados en Barcelona Oberta consideran que habría que debatir sobre la necesidad de ampliar el horario de cierre de los comercios en domingo, para que pudieran mantenerse abiertos hasta las 20.00 horas, en lugar de las 18.00 horas.

La segunda teniente de alcalde de Barcelona, Sònia Recasens, abogó ayer por repetir el próximo verano la iniciativa de abrir los comercios en horario de diez de la mañana a seis de la tarde, aunque se mostró abierta a escuchar sugerencias y plantearse posibles modificaciones.

Barcelona Oberta cuenta entre sus miembros con los principales ejes comerciales de la ciudad como la Associació Pelai Centre & Rodalies, Associació Barna Centre, Associació de Rambla de Catalunya, Associació d'Amics, Veïns i Comerciants de la Rambla y la Plaça Catalunya, Associació de Comerciants i Empresaris Gran Eixample y Associació d'Amics del Passeig de Gràcia, entre otros.

http://www.lavanguardia.com/economia/20141119/54419474072/ejes-comerciales-de-barcelona-pide-retrasar-el-cierre-los-domingos-de-verano.html#ixzz3Jb6jOLxj 

Divendres, 21 de novembre de 2014
Web de l'Ajuntament

S'obre la pista de gel de la plaça de Catalunya

A partir del 21 de novembre i fins a l’11 de gener, la pista de gel de la plaça de Catalunya, Bargelona, romandrà oberta per a tots els públics. Tots aquells que vulguin gaudir de viure l’experiència de patinar sobre la superfície gelada ho podran fer al centre de Barcelona en un punt tan emblemàtic com la plaça de Catalunya i per tan sols 7 €, mitja hora, o 10 €, una hora. Tots els preus inclouen patins i casc.
Els nens i nenes de menys de 12 anys han d’anar acompanyats obligatòriament d’un adult. També s’hi faran diverses activitats complementàries i dirigides, com cursets per aprendre a patinar o per conèixer de més a prop algun dels esports que es practiquen sobre la pista gelada.

Entre el 27 de desembre i l´11 de gener, de 9 a 10 del matí, prop de 200 nens i nenes de Barcelona tindran l´oportunitat d´iniciar-se amb cursets d´una hora de durada a diferents disciplines dels esports de gel com ara el patinatge artístic, el patinatge de velocitat i l´hoquei gel. Per a participar-hi serà imprescindible tenir uns coneixements bàsics de patinatge sobre gel. Per aquells que no hagin patinat mai o encara els costi mantenir-se, s´ha incorporat un tast de gel. 

Tots els cursets tindran lloc a la pista de gel Bargelona de la plaça Catalunya i seran impartits per formadors titulats. Les places seran assignades per rigorós ordre d´inscripció.
Els nens i nenes podran triar un únic curs per tal de garantir la major participació possible.

El termini d´inscripció s´obrirà el proper dia 3 de desembre.

Calendari d'activitats
​Dissabte 27 de desembre CURS DE PATINATGE
Diumenge 28 de desembre CURS DE PATINATGE
Dilluns 29 de desembre TAST DE GEL
Dimarts 30 de desembre CURS DE HOQUEI
Divendres 2 de gener CURS DE PATINATGE DE VELOCITAT
Dissabte 3 de gener CURS DE HOQUEI
Diumenge 4 de gener CURS DE PATINATGE DE VELOCITAT
Dilluns 5 de gener CURS DE HOQUEI
Dimecrest 7 de gener TAST DE GEL
Dissabte 10 de gener CURS DE PATINATGE

Les inscripcions als cursos gratuïts d'iniciació als esport de gel s'han de formalitzar on-line a l'adreçahttp://nadal.bcn.cat/ca/inscripcio-cursos-gratuits-diniciacio-als-esports-de-gel (web pendent de confirmació)

http://guia.bcn.cat/s-obre-la-pista-de-gel-de-la-placa-de-catalunya_99400282528.html

Dissabte, 22 de novembre de 2014
La Vanguardia

Els cambrers més hàbils i ràpids de Barcelona, a concurs

24 participants de bars d'arreu de la ciutat han disputat una competició en què es buscava el cambrer més ràpid i hàbil de tot Barcelona. Tres rondes eliminatòries plenes de proves de destresa i estil, i una final a dos, han decidit el títol, que s'ha endut el representant de la Bodega Sepúlveda.

Feia anys que la ciutat i el sector de l’hostaleria no vivia una competició similar per trobar el cambrer més ràpid i hàbil dels bars barcelonins. El Gremi de Restauració de Barcelona ha decidit recuperar aquest concurs i organitzar-lo a tocar de la Font de Canaletes, a la Rambla.
Minuts abans de les 11 del matí, els 24 participants seleccionats estaven acabant de preparar-se per l’exercici. I pocs minuts després de dos quarts de dotze, tret de sortida a les primeres curses. La prova consistia a dur una safata amb dues cerveses i dues copes al final d’un tram de 50 metres a la màxima velocitat possible. A mesura que els participants han avançat rondes, han hagut de superar un circuit d’obstacles i fer altres tasques pròpies d’un cambrer, com fer servir una pissarra amb les tapes del dia o recollir la propina.
Finalment s’ha imposat un cambrer de la Bodega Sepúlveda, seguit per un del Bar Núria i un altre del Moka. El primer premi consistia en una tauleta portàtil i un any de Wi-Fi gratis per al bar que representaven.

http://www.btv.cat/btvnoticies/2014/11/22/concurs-cambrers-rambla-barcelona-hostaleria/

Dilluns, 24 de novembre de 2014
Btv noticies.cat

1.800 patinadors ja han lliscat per la pista de gel de la plaça de Catalunya

L'organització de Bargelona calcula que durant el primer cap de setmana de funcionament han passat unes 10.000 persones per la pista de gel de la plaça de Catalunya, 1.800 de les quals han estat patinadors. La instal·lació va obrir al públic divendres passat i funcionarà fins al proper 11 de gener.

La pista de gel Bargelona ja ha superat el primer dels tres caps de setmana que estarà en funcionament aquest Nadal. Els responsables consideren que l’arrencada ha estat bona i, a l’horitzó, hi ha el repte de superar els més de 90.000 patinadors de l’any passat. També s’han marcat com a fita que la pista pugui atreure en total més d’un milió de visitants; l’any passat s’hi van acostar unes 700.000 persones.
A diferència de l’any passat no hi ha hagut cues, gràcies al nou sistema de control horari que s’hi ha instal·lat. Es tracta d’un penjoll electrònic i personalitzat que avisa quan s’acaba el temps de patinatge.

http://www.btv.cat/btvnoticies/2014/11/23/bargelona-pista-gel-patinadors-placa-catalunya/

Dilluns, 24 de novembre de 2014
Btv noticies.cat

Els Jardins del Baluard s’obriran regularment a partir de l’any que ve

Els Jardins del Baluard i el Portal de Santa Madrona, tancats al públic des de fa 20 anys, s'estan començant a obrir alguns diumenges, coincidint amb activitats com la recreació de la milícia de la Coronela. El Museu Marítim, que gestiona l'espai, ha anunciat que a partir de 2015 obriran regularment el primer i el tercer diumenge de cada mes, i, després de Setmana Santa, oferiran una programació d'activitats infantils, tallers, concerts i espectacles.

Tancats des de 1993, de moment en dies com avui els jardins es tornen a obrir a la ciutat gràcies a l’acord de col·laboració entre el Museu Marítim, propietari de l’espai, i l’Associació de Recreació Històrica de la Coronela, encarregats de custodiar-ne l’entrada. Aquesta entitat reivindica el paper de la Coronela de Barcelona, una força armada creada per ciutadans militaritzats durant la guerra de successió amb finalitats defensives. Va dur a terme un paper decisiu durant els setges de Barcelona de 1706 i de 1714, i va demostrar ser una institució civil totalment militaritzada i perfectament reglamentada. La Coronela tracta així de recuperar la seva essència, ja que, engalanats amb els uniformes de l’època, els membres de l’associació són els responsables d’obrir les portes i custodiar el baluard i els seus jardins.

Segons Roger Marcet, director del Museu Marítim de Barcelona, “la voluntat és que, a partir de 2015, hi haurà una obertura més regular, quasi segur, el primer i el tercer diumenge de cada mes i, de cara al bon temps, després de Setmana Santa, el que procurarem és que hi hagi activitats infantils, tallers, espectacles i música per dinamitzar aquest espai i retornar-lo a la seva funció pública de lleure, ja que es tracta d’un jardí bastant únic a Barcelona”.
A més, el Museu ha arribat a un acord amb l’Escola de Jardineria Rubió i Tudurí perquè s’encarregui de mantenir els arbres i plantes del parc.

Uns jardins històrics

Els Jardins del Baluard estan situats al costat de les Drassanes sobre l’antiga muralla medieval de la ciutat. S’hi pot entrar des de tres accessos diferents, dos situats a la plaça de Blanquerna i un que és el Portal de Santa Madrona, al costat de la gòtica Torre del Mar. Des de dalt de la muralla hi ha una bona vista d’aquesta part de la ciutat. Recentment, l’espai s’ha obert al públic coincidint amb les Festes de la Mercè, de Santa Eulàlia o la nova Festa de Santa Madrona.

El baluard es va construir el 1760 i, fins al 1932, a sobre hi va haver una caserna militar d’artilleria. Als anys 50 es van enderrocar els edificis i s’hi va habilitar un jardí públic, que va ser inaugurat al juliol de 1953.L’espai va estar mig obert juntament amb el Portal de Santa Madrona, que és l’únic accés a la ciutat per la muralla, fins que als anys 90, en un edifici annex, la Casa del Governador, s’hi va instal·lar una llar d’infants municipal. A partir de 1993, la guarderia va tancar i passà a ser un taller de restauració d’objectes patrimonials. L’espai dels jardins va quedar en desús i tancat al públic.

http://www.btv.cat/btvnoticies/2014/11/23/els-jardins-del-baluard-sobriran-regularment-a-partir-de-lany-que-ve/

Dimecres, 26 de novembre de 2014
El Periódico

Una plaça més Reial

L’arribada de nous operadors i la millora en seguretat ressusciten l’espai com a punt de trobada
Nous clients locals i turisme de més qualitat ocupen l’eix, a l’espera de reordenar les terrasses

Al fer-se fosc, revestida d’animades terrasses i de gent fent cua per sopar, la plaça Reial trenca els prejudicis dels que creien que fa un lustre va estar vista per a sentència. L’arribada de nous operadors en els últims anys, l’aposta per un oci més diürn, i l’ofensiva contra la mala vida nocturna han ressuscitat una de les places més maques i estratègiques de Barcelona. A un pas de la Rambla, per a les coses bones i per a les dolentes, la Reial ressorgeix de la degradació, sabent que estar de moda implica cedir pas tant al barceloní retrobat com al turista àvid d’experiències. El seu pròxim i definitiu repte és la reordenació dels seus diversos vetlladors. I els empresaris ho tenen clar: són singulars i tindran una normativa específica, però reivindiquen el dret a la individualitat, al color.

La celebració del segon aniversa ri del restaurant Ocaña, fa uns dies, amb més d’un miler de convidats de totes les edats i condicions, va constatar la bona forma que viu la plaça. Joaquima Laguna, l’empresària que va propulsar aquesta aposta múltiple de cafè, bar, cocteleria i restaurant, en 1.200 metres quadrats, abandera aquesta nova etapa. La que ha reconquistat públic local i ha seduït el guiri més inquiet, entre drag queens i tapes locals. L’empresària considera que la plaça està més viva que mai, però que encara queda camí per córrer. Més oxigen, iniciatives creatives i pactes per consolidar el futur d’un enclavament on fa una dècada els toxicòmans i fa un lustre les màfies organitzades del robatori eren part del panorama nocturn.

OFERTA MÉS VARIADA / Per Roberto Tierz, president de l’Associació d’A-mics i Comerciants de la Plaça Reial, i espectador privilegiat des del llegendari Sidecar, «la plaça viu un dels seus millors moments, no només pels progressos en la seguretat i la neteja, sinó també per una oferta més variada i completa». I enumera des dels mercats Drap Art i els concursos de piano Maria Canals, que han tornat el focus diürn al seu asfalt, fins a la nova il·luminació nadalenca que aquest any cobreix a tot color el seu cel. Cita com a exemple Ocaña, no només del canvi sinó del fet que «venia de gust venir a la plaça». I encara que alguns operadors admeten sense rubor el creixent pes turístic, Tierz puntualitza que també l’autòcton ha perdut la por a baixar a aquest epicentre del barri Gòtic. Els seus 17 locals ocupats i els grans plens al vespre corroboren el canvi.
I no és que tot estigui fet a la plaça, el futur de la qual va de la mà del de la Rambla. Tots els operadors coincideixen que ara el dia és tranquil, animat i segur. La nit ha millorat substancialment, però sempre queda camí per recórrer. La droga dura, l’incivisme descontrolat, el botellon , els robatoris impunes i les màfies més perilloses han aixecat el vol, admet Joan Mas, (Jamboree, des del 1993), però a la plaça Reial, de moda internacionalment, encara li pesen l’allau de llauners nocturns, el pillatgeper distracció i la prostitució africana que, això sí, arriba ben entrada la matinada al tram que condueix fins a la Rambla, quan les terrasses comencen a abaixar persianes.
Fa poc que l’hotel de luxe D.O. va complir 1.000 dies de vida. La seva irrupció va ser uns dels elements definitius perquè la plaça comencés a deixar enrere el seu ocàs i remuntés el vol. I no pel desembarcament de només 18 habitacions cinc estrelles, que suposen poc entre els milers de visitants, sinó sobretot per dotar de vida espais morts en què altres no van creure. Ignasi Majó, de la família propietària, és categòric a l’afirmar que la zona està «molt millor» que la que van trobar. «És veritat que de seguretat sempre en fa falta més, però la plaça ha fet un gir», opina. A una altíssima ocupació, trencant el prejudici d’un territori ple de pensions, hi sumen una oferta gastronòmica gurmet, millorant l’oferta de tapes a peu de carrer, introduint els sopars panoràmics des del seu Terrat, o els sopars d’alta volada a la seva Cuina del soterrani. Majó assumeix que al barceloní li costava baixar, però a poc a poc hi va confiant. Aquest estiu ha conformat el 70% del públic de la seva terrassa. Això sí, el viatger vol trepitjar carrer, exigeix veure, olorar i assaborir la plaça des de les terrasses.

PERSONALITAT / Igual que altres operadors, Majó reclama que el gran repte que assumeix ara la Reial, reordenar els seus vetlladors (com un dels 31 enclavaments de regulació específica), deixi marge a la «personalitat» de cada establiment. Tierz també defensa que hi hagi criteris unificats, sobretot en la il·luminació del perímetre, «però que es respecti la peculiaritat». La normativa en què ja treballa l’ajuntament hauria d’implicar la renovació del sostre dels pòrtics i la seva llum, mantenen. Però sense forçar una homogeneïtat impossible en un entorn tan dinàmic.
La contribució municipal ha passat per una vigilància més gran tant de dia, amb almenys una patrulla policial, com de nit, quan es dobla, o durant el cap de setmana, quan encara es reforça més. Per via oficial, i també de paisà, per «anticipar-se» tant a la delinqüència com als excessos.

Dimecres, 26 de novembre de 2014
El Periódico

De distingida a canalla

La Fundació Setba, ubicada al pis on va viure Ocaña, celebra la seva tercera exposició sobre la memòria de la plaça Reial L’edifici on hi ha el Sidecar protagonitza la mostra

La plaça Reial, amb la seva font, fanals modernistes, porxos i palmeres, és de les més carismàtiques de Barcelona. En un assolellat pis amb set finestrals hi ha la seu de la Fundació Setba. En aquest espai senyorial, que des de fa tres anys acull exposicions dedicades a la història de la plaça, va viure José Pérez Ocaña, personatge clau de l’ underground barceloní en la dècada del 1970, el temps més convuls i canalla d’aquella zona, i anys després el cantautor Lluís Llach.
Cristina Sampere, directora de projectes culturals de Setba, afirma que la iniciativa va començar «amb gran èxit de públic» el 2012. La primera exposició va ser La memòria de la plaça i va comptar amb la participació de diversos artistes, entre ells Nazario, conegut veí de la plaça. «Des d’aleshores destinem els beneficis a registrar en vídeo els records que guarda la gent gran sobre la vida quotidiana en aquest espai» , explica.
Amb aquest material de vida, Morrosko Vila Sanjuán està realitzant un segon documental que al gener es projectarà al Maldà. «No volem perdre la memòria oral. Vam conèixer Joana Rocasalbas, una senyora que feia 50 anys que vivia a la plaça. Explicava que Ocaña es passejava vestit de princesa, que era molt bona persona, que els nens jugaven a pilota sota les palmeres i que en la seva joventut l’aperitiu de moda els diumenges en bars com el Texas eren els calamars a la romana».

Dalí sobre un rinoceront

La segona mostra va retre homenatge a El Taxidermista, botiga fundada el 1926 per Lluís Soler, que va posar el rètol de Museu Pedagògic de les Ciències Naturals. Allà es dissecava des d’una cabra fins a una cria de rinoceront, famosa per la foto publicada el 1960 per la revista Destino on es veia Salvador Dalí sobre el seu llom.
David Revelles, periodista especialitzat en guies de viatges i rutes culturals, en parla en els itineraris que acompanyen l’exposició el 12 de desembre i el 16 i 24 de gener. «La plaça segueix sent un univers desconegut, ple d’anècdotes, històries i curiositats fascinants», considera Revelles, que recorda que Dalí va arribar a encarregar 200.000 formigues a El Taxidermista. «Altres clients i visitants insignes van ser Joan Miró o Josep Maria de Sagarra» . La llegenda diu que Ava Gardner va portar-hi el 1950 a dissecar el cap de toro que li va brindar Mario Cabré, després d’intimar en el rodatge de Pandora y el holandés errante .
De La Vanguardia al Sidecar és l’exposició actual, que recorda l’edifici en què hi va haver els primers tallers del diari barceloní. A l’espai que avui ocupa la sala de concerts del títol hi havia el Texas, que, segons recorda el Xavier Theros, que demà imparteix una conferència a Setba sobre aquest tema, era el lloc de trobada dels mariners de la Sexta Flota. «El llogaven per a les seves festes i el propietari va haver de fixar els tamborets a terra per evitar baralles» .
Roberto Tierz va obrir el Sidecar el 1982, que juntament amb la discoteca Karma i el club de jazz Jamboree encara són els punts neuràlgics de la nit de la plaça Reial. La mateixa en què el 1861 es va inaugurar el primer restaurant de luxe de la ciutat: Gran Restaurant de France, encara que es coneixia com a Can Justin, poc després dels magatzems El Águila, que el 1857 es van instal·lar temporalment a la plaça.

La plaça Reial ocupa el solar de l’antic convent dels caputxins. La va dissenyar l’arquitecte i urbanista Francesc Daniel Molina el 1848. Al centre llueix la font de ferro de les tres Gràcies i dos fanals que són obra de joventut de Gaudí, primer encàrrec al reconegut arquitecte per part de l’Ajuntament de Barcelona. A prop sobreviu l’Herbolari del Rei, que ja proveïa de remeis la reina Isabel II. Curiosament, la plaça està agermanada des del 1977 amb la plaça Garibaldi, de Mèxic capital, que és famosa pels mariachis.

Dimecres, 26 de novembre de 2014
La Información.com

El Palau Güell de Barcelona celebra el 30 aniversario como patrimonio mundial de la Unesco

El Palau Güell de Barcelona, cuya titularidad recae en la Diputación provincial, celebra sus 30 años como patrimonio mundial declarado por la Unesco con un programa conmemorativo.

El Palau Güell de Barcelona, cuya titularidad recae en la Diputación provincial, celebra sus 30 años como patrimonio mundial declarado por la Unesco con un programa conmemorativo.
Durante los meses de noviembre y diciembre, además de la jornada de puertas abiertas que se hace cada primer domingo de mes, también se ofrecerán entradas gratuitas el resto de domingos, para visitarlo entre las 14.30 y las 17.30 horas.
Además, este viernes se hará en la buhardilla dos conferencias y se proyectará un documental, que recordará la historia de este edificio, situado en la calle Nou de la Rambla, en el barrio del Raval, como edificio familiar del industrial barcelonés Eusebi Güell, que fue uno de sus principales mecenas.

http://noticias.lainformacion.com/arte-cultura-y-espectaculos/el-palau-guell-de-barcelona-celebra-el-30-aniversario-como-patrimonio-mundial-de-la-unesco_VwxDBA7W7NLqMX7WHkTYj5/

Dimecres, 26 de novembre de 2014
ABC

Casa de Bruno Cuadros, fantasía oriental en Barcelona

A la altura de la Calle de la Boquería se encuentra esta vivienda también llamada de los paraguas

Cualquier paseo por las Ramblas acaba siempre presentando una parada inevitable a mitad de su recorrido. Concretamente, a la altura de la Calle de la Boquería, donde se encuentra la Casa de Bruno Cuadros. También conocida como la Casa de los Paraguas, por la tienda de paraguas que albergó durante años, se trata de uno de los edificios más emblemáticos de Barcelona que destaca, especialmente, por el gran dragón de hierro forjado que se exhibe, orgulloso y altanero, ante todos los que pasan frente a él.

El edificio data de 1858, aunque sufrió una completa remodelación en 1883. Josep Vilaseca, el encargado de la misma, dio rienda suelta a sus inquietudes en un momento en que el Modernismo comenzaba a dejarse ver y el gusto por lo oriental estaba muy en boga. El resultado fue la Casa de los Paraguas tal y como la podemos contemplar actualmente en La Rambla: con su ya mentado dragón, las sombrillas y abanicos profusamente decorados y coloridos de su fachada, imágenes extraídas de antiguas láminas japonesas. Toda una delicia ante la que, desde luego, merece la pena detenerse unos momentos.
Dirección: La Rambla, 82 Barcelona

http://www.abc.es/viajar/guia-repsol/20141126/abci-casa-bruno-cuadros-barcelona-201411261303.html

LA RAMBLA DE BARCELONA
La Rambla és un dels indrets de Barcelona on bull més activitat, una ciutat dins d'una altra ciutat.
Carregant...
x
X