Amics de la Rambla

Amics de la Rambla

Resum de premsa sobre La Rambla. Desembre 2018

27 de desembre de 2018

Diumenge, 2 de desembre de 2018

 La Vanguardia

Luis Benvenuty

Barcelona no luce por Navidad

 

La apuesta por la Navidad cada año de más ciudades contrasta con la sobriedad de la capital catalana

 

Barcelona tampoco luce en Navidad. Urbes como Málaga, Vigo o Puente Genil, provincia de Córdoba, compiten ya con el fulgor de clásicos del invierno como Viena, Praga o Berlín, intentan hacer de estas fiestas otra manera de diversificar el turismo, animar sus economías y alegrar los paseos de sus vecinos.

 

Entre tanto la iluminación de la capital de Catalunya se antoja cada año más triste, repetitiva y monótona. Cada vez más voces zanjan que el modelo barcelonés ya caducó. Muchos dicen que dejar la organización del alumbrado navideño en manos de un montón de entidades de comerciantes es un lastre, que el árbol que se levanta en la plaza del Sol de Madrid gasta tanto como un par de secadores de pelo, que el Ayuntamiento debería librarse de unos cuantos complejos y liderar un proyecto de ciudad más ambicioso.

Lo dicen hasta los niños, lo de que nuestra iluminación navideña es triste, repetitiva y monótona. Tristán, un chaval de doce años que, desde que aprendió a andar, visita todas las calles de Barcelona alumbradas para la ocasión, también lo piensa. “A ver –recopila–... las luces de la Rambla me gustaban, pero ya llevan tres años igual, ya me aburren. En el Eixample lo que hacen es cambiarlas de calle, pero la mayoría también se repiten. Y las de la Gran Via también llevan mucho tiempo repitiendo, y la verdad es que nunca me gustaron... En el YouTube ves luces más bonitas. Y el árbol de la plaza Sant Jaume es muy triste, y el otro día las del paseo de Gràcia no se encendían todas, y en Rambla Catalunya también vi algunas que estaban fundidas ¡y en la Diagonal no pusieron ninguna! Ah, las del Paral·lel creo que son nuevas, y muy bonitas. A ver cuántos años las dejan...”.

 

“Sí, este año está resultando un tanto accidentado –lamenta Gabriel Jené, de Barcelona Oberta, la entidad que agrupa los principales ejes comerciales de Barcelona–. Es el resultado de un sistema que lo deja todo a la buena voluntad de los comerciantes. Cada vez más ciudades aprovechan las Navidades para ponerse en el mapa, y nosotros llevamos al Senyor Hivern al distrito de Sant Martí a que le dé la bienvenida al solsticio de invierno. Está muy bien que el Ayuntamiento lleve atracciones a los barrios. Pero Barcelona se merece otra celebración navideña. Necesitamos otro modelo de gestión. Al Ayuntamiento siempre le produjo complejo celebrar la Navidad. Así no lograremos atraer al turismo de compras. Seremos sólo un destino de Fin de Año. Hacer del turismo una actividad sostenible obliga a planificarlo”.

 

Salvador Vendrell, de la Fundació Barcelona Comerç, la asociación que agrupa principalmente a los ejes de los barrios, también entiende que el sistema barcelonés está desfasado, pero advierte que también permite que la decoración navideña llegue a toda la ciudad. “A mí me gustaría una Barcelona mejor iluminada, sobre todo en el centro, pero sin perder esta multicentralidad que tenemos. Por ejemplo, para los barrios es muy importante tener su trenecito, su cabalgata, sus luces navideñas... Tenemos que encontrar el equilibrio”, señala.

El ejecutivo municipal no rechaza el debate, pero también defiende el modelo vigente. “Apostamos por la colaboración público privada y por dejar a los comerciantes la posibilidad de decidir –dice el edil de Comercio, Agustí Colom–. Este sistema lleva la luz a los barrios. El problema es que muchas grandes marcas se benefician del trabajo de muchos comerciantes sin aportar nada. Vamos a convocarlas y tratar de convencerlas para que también paguen y pongan su parte”.

 

“Es verdad que nuestras luces ya cansan, que ya llevábamos tres años con las mismas ¡coincido con Tristán! –reconoce Fermín Villar, de la asociación de vecinos y comerciantes Amics de la Rambla–, pero es que si quieres un diseño propio tienes que repetir un montón de Navidades para amortizar la inversión, ¡el año que viene pondremos nuevas! Lo que ocurre es que el Ayuntamiento aporta la mitad del coste, pero antes las asociaciones tenemos que adelantarlo todo. Siempre vamos con la lengua fuera. Nuestras luces nos cuestan 32.000 euros. El pago al proveedor lo completamos cuando llega la subvención del Ayuntamiento. Por ello algunos proveedores y comerciantes prefieren optar por decoraciones más bien conservadoras. No vaya a ser que al Ayuntamiento no le gusten... Además, no nos dejan tener sponsors ni hacer publicidad. Habría que replantear el sistema. El Ayuntamiento debería encargarse de estas luces, y pagarlas. Son un bien público, un modo de promocionar la ciudad y de hacer más agradables las fiestas, y no sólo una atracción comercial”. Javier Cottet, de Barnacentre, añade que montar tinglados calle por calle apenas da margen a la creatividad, que de este modo las posibilidades son menores. En el Portal de l’Àngel penden este año unas estrellas que iban a estar acompañadas de unas estelas, pero no fueron instaladas por cuestiones técnicas.

“Hace mucho que el modelo de Barcelona está desfasado –lamenta Cottet–. Las grandes empresas pasan de nosotros. Quieren decorar ciudades enteras. En Málaga y Vigo, los ayuntamientos hacen unos concursos públicos impresionantes. En Madrid el Consistorio también hace un gran esfuerzo. Allí las administraciones lideran grandes proyectos. El gobierno de Ada Colau ya se encontró esta situación, pero no parece que tenga muchas ganas de cambiarla. Ahora, gracias a las nuevas tecnologías, pueden hacerse cosas espectaculares y sostenibles, pero aquí todo acaba resultando muy ajustado”.

 

Francisco Jiménez es uno de los encargados de Iluminaciones Ximénez, una empresa nacida hace medio siglo en Puente Genil y hoy día una de las más importantes del mundo en lo que se refiere al alumbrado navideño. Los tinglados de Málaga y Vigo son algunos ejemplos de su trabajo, y también los de Puente Genil, un pueblo de 30.000 vecinos cuyas luces navideñas tienen un rincón en todas las guías de Andalucía. “El cambio lo marcó Málaga, cuyo Ayuntamiento, en plena crisis, apostó por la Navidad para no depender tanto del turismo de playa. El túnel de luz que instalamos allí hace tres años recibió tres millones de visitas. Ahora las nuevas tecnologías permiten que todo sea sostenible. Gracias a los sistemas digitales puedes variar la intensidad muy fácilmente, y el árbol que pusimos en la plaza del Sol de Madrid gasta tanto como un par de secadores de pelo. Ahora la tendencia es que los ayuntamientos planifiquen y sufraguen grandes proyectos abiertos a patrocinios privados, y que las aportaciones de los comerciantes sean la tercera pata”.

 

“Nosotros dejamos de poner luces el año pasado porque el sistema barcelonés es muy injusto –tercia Bartolomé Criado, de la asociación de vecinos y comerciantes del Turó Park–. Decorábamos todo el barrio... Pero es que tienes que ir tienda tras tienda pidiendo dinero, todo el mundo se queja de todo, las grandes marcas nunca quieren pagar... y encima el Ayuntamiento sufraga las luces de lo que llama calles de ciudad, como Gran Via, Aragó y Paral·lel... ¿por qué ellos sí y nosotros no? al final los comerciantes que pagan, los botiguers de toda la vida, se hartan de todos estos agravios y se plantan. Los de Barnavasi, en Sant Gervas, tampoco pondrán luces este año, también se cansaron de tanto lío”.

 

https://www.lavanguardia.com/local/barcelona/20181202/453269077935/barcelona-luces-navidad-sobriedad.html

 

Dimarts, 4 de desembre de 2018

La Vanguardia

La Rambla de Barcelona conmemorará el atentado con un mensaje sobre la paz escrito en el suelo

 

El memorial también tendrá el dibujo ‘Barcelona’ del artista Frederic Amat

 

La alcaldesa de Barcelona, Ada Colau, ha anunciado este martes queLa Rambla recordará el atentado del 17 de agosto del año pasado con un memorial formado por el dibujo ‘Barcelona’ del artista Frederic Amat y por la frase ‘Que la paz te cubra, oh ciudad de paz’.

El mensaje se plasmará en árabe -lengua en la que originalmente fue escrita- castellano, catalán e inglés. La frase fue seleccionada entre los más de 5.000 mensajes de solidaridad que fueron depositados en el memorial improvisado en la Rambla tras el atentado. Además, la ilustración que acompañará la frase fue realizada por Amat momentos después del atentado.

El memorial con el dibujo, la frase y la fecha de los hechos se instalarán a pocos metros del mosaico de Joan Miró, donde se detuvo la furgoneta del atentado, ha detallado la primera edil en rueda de prensa. Se prevé que se instale en dos fases: en la primavera se instalará la frase y la imagen de Frederic Amat, y más adelante se rehabilitará la Rambla con la limpieza la restauración del mosaico de Miró. La placa será de bronce y medirá 12 metros de largo por 20 de ancho.

 

La alcaldesa de Barcelona, Ada Colau, ha explicado que querían rendir “un homenaje a la paz, a la cultura y a la fraternidad”, y han buscado también la integración de esta intervención con el entorno de la Rambla y “potenciar los valores de paz y la convivencia que Miró expresa”.

La propuesta, promovida en el marco de la Comisión Especial para el Memorial, ha contado con la colaboración del Comisionado de Programas de Memoria, el distrito de Ciutat Vella, el Consejo Asesor de Arte Público, el Museo de Historia de Barcelona, el Archivo Municipal, Ciutat de la Literatura y el equipo responsable de la reforma de las Ramblas, Km-ZERO.

 

En la presentación han participado el comisionado de Programas de Memoria, Ricard Vinyes; al asesor de la Unidad Atención y Valoración Afectados por Terrorismo (Uavat) Robert Manrique y al director de la Fundació Joan Miró, Marko Daniel, en un acto al que también ha asistido el padre de uno de los niños que fallecieron en el atentado, Javier Martínez.

 

https://www.lavanguardia.com/local/barcelona/20181204/453344909403/rambla-barcelona-atentado-memorial-mensaje.html

 

 

 

Dimarts, 4 de desembre de 2018

El País

Alfonso L. Congostrina

Una placa junto al mosaico de Miró recordará los atentados del 17-A

 

En el memorial, en el suelo del paseo, figurará la frase árabe: “Que la paz te cubra, oh, ciudad de la paz”

 

El Ayuntamiento de Barcelona ha hecho público cómo será el memorial que recordará a las 16 personas que fallecieron el 17 y 18 de agosto de 2017 en los atentados de la Rambla y Cambrils. El Consistorio instalará el memorial –en forma de placa en el suelo– cerca del mosaico de Joan Miró, el punto exacto en el que el terrorista Younes Abouyaaqoub abandonó la furgoneta con la que atropelló a decenas de personas. La entidad de vecinos y comerciantes Amics de la Rambla prefería que el memorial se instalase en cualquier otro lugar del paseo para evitar que se vinculara el mosaico de Miró con los atentados. Pese a ello, la fundación que gestiona la obra del pintor se ha mostrado favorable al memorial. En la placa se incluirá una frase escogida entre los miles de mensajes de solidaridad expresados por la ciudadanía. La frase elegida estaba escrita, originalmente, en árabe y traducida a varios idiomas y reza: “Que la paz te cubra, oh, ciudad de la paz”. Junto a la inscripción estará grabado el dibujo de la palabra Barcelona que el artista Frederic Amat realizó después del atentado y la fecha y hora en que tuvo lugar el acto terrorista de La Rambla: “17 de agosto de 2017. 16.50 h”.

 

Ricard Vinyes, el comisionado de programas de memoria del Ayuntamiento, ha especificado que la placa será de cobre y medirá 12 metros de largo por 20 centímetro de ancho. Estará colocada en mitad del paseo y de forma paralela a la calzada. El mensaje estará escrito en árabe, catalán, castellano e inglés y lo podrán leer tanto los que suban como los que bajen por el paseo. La placa se colocará la próxima primavera sin que se haya especificado un día en concreto. 

 

La propuesta de memorial ha sido diseñada por la Comisión Especial por el Memorial, integrada por diversas instituciones municipales y por el equipo Km-ZERO, responsable de la reforma de La Rambla. Se les encargó que el memorial fuera austero y estuviera integrado en el conjunto de la propuesta de remodelación de la Rambla sin que fuera un elemento protagonista.

 

La comisión ha seleccionado la frase entre más de 5.000 escritos de solidaridad que los ciudadanos fueron depositando en los memoriales improvisados que se crearon en La Rambla tras el atentado. Al final se optó por una decena de escritos finalistas y fueron las víctimas del atentado y sus familiares, coordinados por la asociación Unidad Atención y Valoración de Afectados por Terrorismo (UAVAT), los que escogieron el texto definitivo.

Robert Manrique, de UAVAT, mantiene que la frase elegida "ganó" por cuatro o cinco votos. Manrique subrayó que siguen buscando afectados por los atentados y que por el momento la cifra es de 128 víctimas físicas o psicológicas en La Rambla, tres en la Diagonal, 12 en Cambrils y 29 en Alcanar.

 

En la presentación del memorial ha tomado la palabra Javier Martínez, el padre de Xavier –el niño de Rubí que falleció en el atentado– agradeciendo la actuación del Ayuntamiento de Barcelona.

 

La alcaldesa, Ada Colau, ha admitido que en un primer momento el hecho de que la furgoneta de los terroristas parara sobre el mosaico había preocupado al Consistorio porque podría asociar el mosaico con el atentado y darle connotaciones negativas la obra de Miró. De todas formas, se ha mostrado conforme con la futura materialización del memoria.

 

Además de la instalación de la placa, en 2020, se llevará a cabo una restauración y limpieza del mosaico de Miró que el autor cedió en 1976 a la capital catalana.

 

https://elpais.com/ccaa/2018/12/04/catalunya/1543928448_743322.html

 

Dimarts, 4 de desembre de 2018

Betevé

Josep Bassas

Una gran placa al terra de la Rambla retrà homentatge a les víctimes del 17-A

 

L'Ajuntament presenta el projecte Memorial Rambles, que inclourà una placa en recordança a l'atemptat i la reforma de l'entorn del mosaic de Miró

 

L’Ajuntament de Barcelona ha presentat aquest dimarts el projecte Memorial Rambla, amb què la ciutat recordarà l’atemptat del 17 d’agost i retrà homenatge a les víctimes de l’atac i els seus familiars.

 

El projecte es dividirà en dues parts. La primera fase culminarà la primavera el 2019, i consistirà a instal·lar una gran placa de bronze al terra de la Rambla. Estarà formada per dos elements: el dibuix policromat ‘Barcelona’, de Frederic Amat (en què la lletra “l” la forma un llaç de color negre), la data i l’hora dels fets “17 d’agost de 2017. 16,50 h” i la inscripció “Que la pau et cobreixi, oh ciutat de la pau”, escrita en àrab, català, castellà i anglès. La frase ha estat seleccionada d’entre els milers de missatges de solidaritat expressats per la ciutadania en els dies posteriors a l’atac. La placa de bronze amb aquests dos elements farà dotze metres de llargada i estarà situada baixant per la Rambla en sentit vertical i a la part de l’esquerra, abans d’arribar al mosaic de Joan Miró.

 

La segona fase consistirà en una reforma del mosaic i la substitució del paviment de l’entorn, dins del projecte de remodelació de la Rambla, en el Tram 4. Un equip de conservadors restauradors especialitzats, procedents dels quatre extrems del Mediterrani (Pròxim Orient, nord d’Àfrica, sud d’Europa i est d’Europa) netejarà i restaurarà l’obra de Miró “in situ”, a la mateixa Rambla, i a la vista dels vianants. També es plantaran set arbres plataners a l’entorn del Memorial. La reurbanització de la Rambla està prevista a partir del 2020.

 

Un homenatge “a la pau, la cultura i la fraternitat”

 

En la presentació del memorial a l’Ajuntament, l’alcaldessa Ada Colau ha explicat que l’objectiu del consistori és fer un “homenatge a la pau, la cultura i la fraternitat” amb un element “de record i de solidaritat amb les víctimes, però alhora respectuós i integrat amb l’entorn de la Rambla i l’obra de Joan Miró”.

 

“És veritat que hem trigat una mica de temps, més d’un any”, ha admès Colau “però no ho volíem fer de qualsevol manera.” L’alcaldessa ha aclarit que el govern municipal ha prioritzat “l’atenció a les víctimes” i ha preferit esperar a pair “un impacte molt fort” abans de consensuar la forma del memorial amb l’entitat UAVAT (Unitat d’Atenció i Valoració dels Afectats per Terrorisme) i amb els veïns i comerciants de la Rambla.

 

https://beteve.cat/societat/atemptat-rambla-barcelona-homenatge/

 

Dimecres, 5 de desembre de 2018

Tot Barcelona

Xavi Fernández de Castro

Els comerciants volen “fets i no paraules” per acabar amb el ‘top manta’

 

La Plataforma d’Afectats pel Top Manta recel·la del govern d’Ada Colau i demana que passi a l’acció oferint solucions viables

 

La Plataforma d’Afectats pel Top Manta ha dit prou. El seu portaveu, Fermí Villar, critica que l’Ajuntament fa molt temps que promet accions per acabar amb el conflicte dels manters, però que a l’hora de la veritat no hi ha cap avenç destacable. “Volem fets i no paraules”, diu en una conversa amb el Tot Barcelona en relació al pla de xoc que l’alcaldessa, Ada Colau, va presentar la setmana passada als principals gremis de comerciants de la ciutat.

 

“Cada vegada que ens reunim amb ella sortim amb propostes i promeses”, es queixa, “però després no hi ha canvis significatius”. Villar recorda que al juny ja es van veure amb Colau i que van parlar de tota una sèrie de propostes que no s’han posat en marxa. “És desesperant i sembla que ells mateixos no creuen en les solucions que proposen”, explica. I passen els mesos i la situació està estancada. La plataforma calcula que hi ha uns 2.000 manters que fan venda diürna –caldria sumar-hi els llauners, la venda ambulant de menjar i beguda, etc.– i alerten de l’efecte crida que suposa el no tenir una política definida.

 

No es deixaran prendre el pèl

 

“El fenòmen del top manta s’ha de tractar de forma global”, defensa la directora general de Barcelona Oberta, Nuria Paricio. “És un problema que té moltes arestes i necessitem un pacte de ciutat”. Assegura que els comerciants fa temps que estan disposats a involucrar-s'hi, però que no es deixaran "prendre el pèl” ara que s’acosten les eleccions. “Entenem que les responsabilitats són compartides, però, si l’espai públic està massificat, és una responsabilitat de l’Ajuntament i és el govern municipal qui ha de pressionar les altres administracions perquè hi posin de la seva part”, afegeix Villar.

 

El passat mes d’octubre, el Síndic de Greuges, Rafael Ribó, es va queixar de la “falta d’actuació de les administracions” per acabar amb el top manta i va alertar que el problema es cronifica. Els últims dos anys, Ribó ha publicat diversos informes reclamant aquest pla de xoc per acabar amb la venda ambulant il·legal que combini les accions coordinades contra les màfies i, al mateix temps, ofereixi sortides laborals i socials per als venedors. Les dades de l’Ajuntament apunten que unes 130 persones han deixat l’activitat il·legal gràcies a plans d’ocupació i ajudes als comerciants perquè els contractin.

 

Sortides socials per als manters

 

“Tenim molts convenis signats amb ajuntaments per donar sortida a gent en situació irregular o en risc d’exclusió social”, assenyala Villar. “El que cal és que es facin servir”. Si els requisits són massa estrictes, el govern d’Ada Colau hauria de pressionar la Generalitat i al govern espanyol per aconseguir plans específics. “Nosaltres estem disposats a contractar, no només manters, sinó persones de qualsevol col·lectiu en risc”, reitera. 

 

Considera que la solució a curt termini exigeix fer més batudes i confiscacions. “Sense pressió policial no tindran cap motivació per acollir-se als ajuts”, pronostica Villar. “A curt termini els compensa més mantenir-se en la il·legalitat”. Les darreres setmanes la Guàrdia Urbana ha començat a fer públiques les actuacions policials per confiscar mercaderia, però la plataforma considera que no n’hi ha prou, que són decomisos testimonials. “Mentre no els pressionis de veritat per treure’ls del carrer, no hi ha res a fer”.

 

https://totbarcelona.elmon.cat/economia/els-comerciants-volen-fets-i-no-paraules-per-acabar-amb-el-top-manta_205136102.html

 

Dimecres, 5 de desembre de 2018

Time Out

Laura Masià

Así será el memorial de la Rambla dedicado a las víctimas del atentado

 

"Que la paz te cubra, oh ciudad de la paz" es la frase elegida para rememorar el trágico atentado terrorista del 17 de agosto del 2017 en la Rambla. Esta inscripción, elegida por los expertos que recopilaron todos los textos anónimos que dejó la gente (más de 5.000), se podrá leer en una placa de bronce de 12 metros en varios idiomas: catalán, castellano, inglés y árabe. Frase en árabe depositada en lugar del atentado, que significa: "Que la paz te cubra, oh ciudad de la paz"

 

La comisión especial que organiza el memorial quiere rendir un homenaje a la fraternidad, la paz y la cultura, mediante este sencillo y austero símbolo con la intención de hacer que la inscripción se integre de manera armónica en el paseo, pero que, a pesar de la sencillez, no deje de ser un mensaje significativo. Además de la frase sobre la paz y la concordia, que originariamente fue escrita en árabe en el mismo lugar del atentado, también se plasmará el dibujo de la palabra Barcelona de Frederic Amat y que se viralizó durante los días posteriores al trágico ataque terrorista.

 

La placa con la inscripción se instalará a cierta distancia de la obra de Miró para no quitarle importancia ni significado a una obra que se creó, según el artista, con la idea de dar la bienvenida a los forasteros que llegan por el puerto. Según ha informado el Ayuntamiento en la misma presentación, el mosaico se restaurará como parte del memorial en el 2020 con la implicación de restauradores europeos y africanos. También se plantarán siete nuevos árboles, como los que hay en el resto de la Rambla y en la Gran Via, para marcar el entorno del Memorial. Estas obras se realizarán coincidiendo con los trabajos de reforma del popular paseo. De esta forma y con el objetivo de ser un recordatorio simbólico a la vez que un mensaje para la paz, el Ayuntamiento completará un memorial prometido por la ciudad y que espera ser un referente universal.

 

https://www.timeout.es/barcelona/es/noticias/asi-sera-el-memorial-de-la-rambla-dedicado-a-las-victimas-del-atentado-120518

 

Dimecres, 12 de desembre de 2018

Tot Barcelona

Meritxell M. Pauné

L'Ajuntament tindrà al projecte executiu de reforma de la Rambla per a abans de les eleccions

La tinenta d'alcaldia respon en comissió que l'equip d'Itziar González preveu presentar la maqueta l'1 de febrer i el document definitiu el 23 de març

 

La tinenta d'alcaldia Janet Sanz ha posat data al projecte definitiu per a la reforma de La Rambla. Durant la comissió municipal d'Urbanisme d'aquest dimecres a la tarda, Sanz ha respost a un prec del PSC amb dues dates que fins ara no s'havien donat a conèixer. Ha assegurat que l'equip que lidera l'arquitecta Itziar González, anomenat Kilòmetre Zero, té previst presentar la maqueta de la reforma el proper 1 de febrer de 2019 i el projecte exectiu final el dia 23 de març. Així, l'equip de govern d'Ada Colau disposaria dels documents enllestits abans de les eleccions municipals.

 

Sanz també ha respost que es mantindrà el mateix nombre tant les parades de floristes com els quioscos de premsa, tot i que en alguns casos se'n reduiran les dimensions. Aquest novembre es va presentar l'avantprojecte de la reforma, on ja s'avançava que la famosa avinguda tindrà tres noves 'places' fruit de l'elevació de trams de paviment i que les obres començaran el mandat. La reforma sencera no estarà a punt fins almenys 2028. 

 

https://totbarcelona.elmon.cat/politica/janet-sanz-posa-data-projecte-executiu-reforma-rambla_205529102.html

 

Dimecres, 12 de desembre de 2018

Tot Barcelona

Meritxell M. Pauné

La CUP es queda sola en la retirada del monument a Colom

 

Cap grup municipal ha votat a favor de la proposició | PDeCAT i ERC veurien bé incorporar-hi una referència al genocidi americà

 

La CUP s'ha tornat a quedar sola en la defensa de la retirada del monument a Cristòfol Colom del litoral de Barcelona. La formació anticapitalista ha tornat a sol·licitar en comissió, com ja va fer el 2016, la supressió de la icònica estàtua del capdavall de la Rambla per entendre-la com "una representació simbòlica" que "exalta el procés colonial i esclavista" del continent americà. El govern municipal ha denegat la petició argumentant que el Comissionat de Memòria Històrica ja té en marxa un programa específic que revista la simbologia colonialista a la ciutat. La resta de l'oposició ha votat unànimement en contra per considerar que no es pot jutjar el 2018 la visió de la societat catalana que a finals del segle XIX va erigir el monument en el marc de l'Exposició Universal de Barcelona de 1888.

 

"Una estàtua, sigui quina sigui, forma part dels referents històrics que oferim com a ciutat", ha advertit la regidora Eulàlia Reguant en l'exposició de la proposició. Ha titllat a Colom de "símbol no de trobada entre iguals sinó d'imposició", malgrat que ha concedit que "no se li pot atribuir tota la responsabilitat de la colonització sagnant". La mesura impulsada per la CUP demanava també que, un cop retirada l'estàtua, l'ajuntament treballés com "dotar d'un significat diferent" aquest espai abordant-ho amb els col·lectius barcelonins que defensen la descolonització simbòlica de la ciutat. Reguant ha fet especial èmfasi en les escultures que decoren la base del monument, un photocall recurrent de les fotografies dels turistes que visiten la ciutat. Una de les representacions és un indígena agenollat davant d'un capellà europeu, com a al·legoria de l'evangelització catòlica del continent: "Parla per sí sola". També ha recordat que Los Ángeles (EE.UU) va retirar fa un mes una estàtua dedicada a Colom, com havien fet abans altres ciutats del continent, i que per tant "no és cap excentricitat de la CUP".

 

El comissionat Ricard Vinyes ha assegurat a Reguant que el govern d'Ada Colau "comparteix l'interès" pel "tema de fons" de la proposta però que malgrat això "no té cap motiu" per acceptar la retirada de Colom. "Precisament la conferència institucional del darrer Onze de Setembre versava sobre la temàtica colonial a Barcelona i la vam encarregar a un dels majors especialistes, el professor Martín Rodrigo Alharilla", ha recordat Vinyes, que també ha tret pit dels congressos i activitats acadèmiques impulsades des de 2016 sobre el passat esclavista i colonial de la capital catalana.

 

Tot i que també han votat en contra de la mesura, el grup Demòcrata i ERC han obert la porta a perfilar una alternativa que no impliqui retirar l'estàtua com vol la CUP però sí que ajudi als visitants a contextualitzar millor l'espai. Així, Jaume Ciurana (PDeCAT) ha suggerit incorporar "un espai de reinterpretació" al mirador superior, mentre que Jordi Coronas (ERC) ha qüestionar l'ús de la sala interior de la base del monument com a centre de divulgació enoturístic i ha obert la porta a que aculli alguna referència al genocidi a Amèrica Llatina. Els dos grups han advertit que si s'apliqués un criteri revisionista estricte a la ciutat caldria revisar desenes de referències, per exemple al nomenclàtor, del que han citat com a exemples "molt nostrats" però avui qüestionables els carrers dedicats als Almogàvers, Ausiàs March o Pablo Picasso. La regidora Carmen Andrés (PSC) ha recordat que és un "patrimoni col·lectiu i catalogat" i ha defensat fer "revisionisme històric i no judicis ràpids a la història". 

Picabaralla per Venezuela

 

Els més bel·ligerants han estat els grups del PP i Ciutadans. Marilén Barceló (Cs) ha acusat la CUP de voler fer "revisionisme ideològic" i de tenir "una fixació amb aquest monument". És més, li ha retret a Reguant que "si tan li preocupa" la situació dels pobles llatinoamericans, es mostri també crítica amb el president veneçolà Nicolás Maduro. "Parlin amb ell i que els hi expliqui l'ecocidi actual a l'Amazones!", li ha etzibat. En el torn de rèplica la regidora cupaire li ha respost, amb sarcasme, que en sortir de la sessió li traslladaria les seves paraules personalment a Maduro, amb qui té "línia directa per suposat", i que potser parlaria "fins i tot amb Hugo Chávez" tot i que el dirigent veneçolà morís el 2013. Per la seva banda, Javier Mulleras (PP) ha qualificat la petició de la CUP de "proposta-piulada per arrancar una mica d'espai als mitjans de comunicació, com amb la petició d'expropiar la Catedral". "És una relíquia històrica que cal conservar i molts catalans estem molt orgullosos de la fita històrica que va aconseguir Colom amb el descobriment d’Amèrica en nom d’Espanya", ha defensat.

 

https://totbarcelona.elmon.cat/politica/cup-es-queda-sola-retirada-monument-colom_205495102.html

 

 

Dissabte, 15 de desembre de 2018

La Vanguardia

Chocolatada en la Rambla para celebrar la Navidad

 

 

 

El mercado de la Boqueria, el Cafè de l’Òpera, Carrefour Market y los restaurantes Moka y Núria, junto con la asociación Amics de la Rambla, organizaron ayer una chocolatada en el paseo más famoso de Barcelona para celebrar la llegada de la Navidad. Chocolate caliente, acompañado de bizcochos y de cocas, servidos justo delante del Palau de la Virreina, que hicieron entrar en calor a algunos ciudadanos y turistas; y también sirvieron para llevar el espíritu navideño al corazón del paseo. La chocolatada popular estuvo precedida de un concierto de Navidad, también organizado por Amics de la Rambla, a cargo de The Basement, una joven formación de jazz-soul nacida en la Escuela de Músicos y la Escuela de Música Juan Pedro Carrero, uno de los centros de formación musical más activos del Raval, muy vinculado a entidades sociales, y que acaba de cumplir 25 años.

 

 

Dissabte, 15 de desembre de 2018

Betevé

Laura Suñol

Nadal a la Rambla: concert i xocolatada per celebrar les festes

 

L'associació Amics de la Rambla ha organitzat un concert per dinamitzar la zona i atreure visitants

 

El Nadal a la Rambla és una celebració molt esperada per als veïns, que han vist com l’emblemàtic passeig passava de ser un lloc d’atracció turística a ser un punt més del Raval i el Gòtic per a aquestes festes. L’associació Amics de la Rambla ha organitzat aquest divendres a la tarda el tradicional concert davant del Palau de la Virreina per posar ritme a la campanya nadalenca.

 

El grup és The Basements, de l’Escola de Músics del Raval, un centre educatiu que vol aportar millores al barri a través de la música. El grup ha actuat durant pràcticament una hora i les cadires que ha preparat l’organització no han estat suficients per a les més de 150 persones que finalment s’han aplegat a la Rambla per seguir el concert. S’han pogut escoltar temes propis, clàssics i també cançons típiques de Nadal.

 

Establiments de la Rambla com el Cafè de l’Òpera o el Restaurant Núria, o de carrers propers, com la mítica granja Viader, han organitzat paral·lelament una xocolatada popular amb magdalenes i melindros.

 

 

 

https://beteve.cat/cultura/nadal-rambla-concert-xocolatada/

 

Dilluns, 24 de desembre de 2018

El País

Rebeca Carranco

Los Mossos buscan a un hombre por la alerta de atentado en La Rambla

 

Estados Unidos emite un aviso a sus ciudadanos sobre el riesgo de un ataque terrorista en Barcelona

 

El Departamento de Estado de Estados Unidos ha emitido este domingo una alerta a sus ciudadanos. En su cuenta oficial de Twitter, pide que se aumenten las medidas de precaución en Barcelona durante las fiestas de Navidad y Año nuevo.Concretamente, hace referencia a La Rambla. "Los terroristas pueden atacar", asegura el tuit, "en zonas turísticas, de transporte y otras áreas públicas". El Departamento de Estado pide especial precaución en áreas de circulación de vehículos, "incluidos autobuses".

 

Fruto de las informaciones recibidas, los Mossos d'Esquadra buscan a un hombre que podría estar relacionado con la comisión de esos atentados. Se trata de B. L., de 30 años, originario de Casablanca (Marruecos), con carné para conducir autobuses. Al sospechoso le consta una denuncia en 2006 por insultar en el aeropuerto de Málaga a la Guardia Civil, según fuentes policiales. Los servicios de información también tienen conocimiento de que viajó de Almería a Nador, en 2015, y de Tánger a Algeciras, en 2018.

 

El cuerpo policial está llevando a cabo controles de conductores de autocar y minibuses en el centro de Barcelona, además del refuerzo de las medidas de seguridad, para intentar localizar al posible sospechoso. La Comisaría General de Información está realizando también comprobaciones en empresas de alquiler, de hoteles y entradas a Cataluña. Por ahora, no hay constancia de que esté en territorio español.

 

La policía autonómica reforzará la seguridad en La Rambla durante las fiestas de Navidad ante posibles amenazas. Los Mossos aumentarán la presencia policial e incrementará también las inspecciones en la zona, según confirman fuentes policiales. También se revisará el resto de puntos de interés de la ciudad, como la Sagrada Familia, donde se llevan a cabo controles antiterroristas. Asimismo, los agentes han recibido instrucciones de aumentar las medidas de autoprotección.

 

De la misma manera, la Guardia Urbana de Barcelona ha ordenado también a su plantilla que refuerce la presencia policía en La Rambla y, de la misma manera que los Mossos, que se incrementen las medidas de autoprotección. También se intensificará la vigilancia en las comisarias y en todas aquellas zonas en las que se prevén aglomeraciones de personas. 

Los avisos ante posibles atentados terroristas se incrementan durante la Navidad. El Ministerio del Interior mantiene el nivel de alerta terrorista 4, en una escala de 5. Unas horas antes del atentado en Estrasburgo en un mercadillo de Navidad, el ministerio ordenó un "reforzamiento de especial intensidad" de las medidas de seguridad antiterroristas.

 

El motivo del refuerzo, que no supone un incremento del nivel de la alerta terrorista, se debe a los "desplazamientos y las grandes concentraciones derivadas de las celebraciones", según una nota del ministerio. La decisión se tomó el 11 de diciembre, en la reunión periódica de la mesa de evaluación de riesgo terrorista, y se mantendrán hasta el 8 de enero.

 

Las medidas consisten en reforzar los operativos de vigilancia, de protección, los controles aleatorios de personas y de vehículos en zonas con un elevado tránsito, como plazas, calles, vías comerciales y edificios emblemáticos. También se aplica a los grandes centros e infraestructuras de transportes aéreos, terrestres y marítimos.

 

https://elpais.com/ccaa/2018/12/23/catalunya/1545590360_744959.html

 

Dimecres, 26 de desembre de 2018

Tot Barcelona

Xavier Fernández de Castro

Ajuntament i comerciants volen que les grans marques paguin per millorar l’enllumenat de Nadal

 

No està previst canviar el model de llums que tanta polèmica genera i que ha deixat la Diagonal a les fosques

 

Si depèn de l’Ajuntament de Barcelona, el model de l’enllumenat nadalenc es quedarà tal com està ara, és a dir, amb un cost a repartir a parts iguals entre consistori i comerciants –tot i que aquests es fan càrrec de l’IVA total–. L’única novetat que hi pot haver de cara als pròxims anys és que les multinacionals i les grans empreses també passin per caixa i contribueixin a sufragar les despeses d’instal·lar els llums de Nadal, que poden arribar a suposar el 40% del pressupost anual de les associacions comercials.

 

El regidor de Comerç, Agustí Colom, s’ha reunit amb les grans marques per intentar convèncer-les que canviïn la seva postura i passin a ser una part activa a l’hora de costejar l’enllumenat de Nadal, però de moment no hi hagut cap avanç, almenys en públic. A banda d’això, no hi ha previsió de fer cap canvi notori malgrat que Barcelona és una de les ciutats que menys diners destina en aquest capítol en relació a la seva població. Un estudi recent de l'Observatori dels Serveis Urbans (OSUR) xifra en 0,06 euros per habitant la despesa barcelonina, molt lluny dels 2,8 euros per persona que es gasta Vigo o dels 1,3 euros de Sevilla i Màlaga. 

 

Queixes dels comerciants per un model "injust"

 

Per la seva banda, els comerciants consideren “injust” que les multinacionals i les entitats financeres no vulguin aportar la seva part. “S’instal·len en punts estratègics de la ciutat perquè saben que hi ha negoci”, explica al Tot Barcelona un dels vicepresidents de la Fundació Barcelona Comerç, Lluís Llanas, “però no fan barri”. Aquest any, per exemple, la fundació ha gastat 610.000 euros en finançar l’enllumenat nadalenc. “A tothom li agraden els carrers il·luminats, però a l’hora de pagar molts comerços no col·laboren perquè saben que es farà igualment”, lamenta Llanas.

 

Una solució que proposen és aprofitar que s’està treballant en la creació d’Àrees de Promoció Econòmica Urbana (APEU) per aconseguir més diners. Les APEU són zones de col·laboració públic-privada delimitades en un barri o eix comercial on els establiments es gestionen els serveis de neteja i seguretat a través d’una aportació econòmica obligatòria que recapta l’ajuntament i que es transfereix directament a l’APEU perquè gestioni els diners. 

“Es podria destinar part dels diners d’aquestes APEU a l’enllumenat i així tothom hi participaria”, diu Llanas. El problema és que aquestes zones de promoció econòmica encara estan en fase de proves i no hi ha cap calendari previst per implantar-les, ja que la normativa depèn de l’estat i encara no existeix cap figura impositiva que permeti recaptar els diners. Per tant, seria una solució a llarg termini. Des de l’Ajuntament tampoc es contempla cap solució d’aquest tipus i insisteixen que l’única via que exploren és involucrar les grans marques, que disposen de més pressupost, per incrementar les partides per a l’enllumenat nadalenc.

El conflicte pels llums de Nadal ve de lluny i cada any hi ha problemes. Enguany ha estat a la Diagonal. Després que l’empresa instal·ladora fes fallida, l’Associació Diagonal Barcelona, que agrupa els comerciants de l’avinguda entre Francesc Macià i passeig Sant Joan, va decidir que no posaria llums en senyal de protesta. “La il·luminació de Nadal no està a l'altura d’altres ciutats europees i no és un atractiu turístic per si sola”, es queixava a aquest el seu gerent, Àlex Miró. “Fem un esforç econòmic que no és compartit per les grans botigues i no tenim prou suport de l’Ajuntament”.

 

https://totbarcelona.elmon.cat/economia/ajuntament-comerciants-pagar-grans-marques-millorar-llums-nadal_206186102.html

 

Dimecres, 26 de desembre de 2018

Tot Barcelona

Silvia Barroso

Sant Esteve amb la Rambla a mig gas per l'alerta terrorista

 

La zona continua blindada per la policia per l'avís d'un possible atemptat que havia de ser el dia de Nadal i quiosquers i restauradors troben que hi ha menys clientela

 

"I tant que ha perjudicat, i tant! Només cal mirar la caixa o la gent que que passa". Pedro Navas, en encarregat del bar restaurant Cosmos, a la part baixa de la Rambla de Barcelona, és contundent. I repeteix diverses vegades que l'alerta terrorista d'aquests dies "ha perjudicat" el negoci. "Jo fa 40 anys que soc aquí i mai havia vist la Rambla així el dia de Sant Esteve. Mira la terrassa, la tinc gairebé buida, i altres establiments m'han dit el mateix", insisteix.

 

Al tram final del passeig, a uns 150 metres de Colom, hi ha pocs vianants. Tot i que també hi ha molta tranquil·litat: els que hi passegen ho fan amb la calma d'un dia festiu i la placidesa del turista que aprofita unes festes de Nadal molt benignes meteorològicament parlant.

A poca distància hi ha dos furgons de la brigada mòbil dels Mossos d'Esquadra i un de la Guàrdia Urbana. Estan col·locats estratègicament per llançar el missatge que, si apareix el sospitós que suposadament preparava un atropellament massiu –al mateix lloc on ja es va viure aquest infern fa un any i mig–, no podrà executar els seus plans. No se sap si el dispositiu pot ser realment dissuasiu, però està pensat perquè ho sembli.

 

"Hi ha moltíssima menys gent que un altre any el dia de Sant Esteve, això és clar", assegura Agustín Castro, un altre veterà de la Rambla: 40 anys al mateix quiosc on era el 17-A. "No vaig veure l'atropellament perquè va ser més amunt, però si que vaig viure les corredisses i el pànic, va arribar immediatament", recorda. Avui, però, està tranquil. "Hi ha poca gent i poc negoci, però hi ha molta policia, i això dona tranquil·litat. A més a més, amb les pilones que hi han posat, jo crec que és impossible que es repeteixi el 17-A. Poden inventar-se una altra cosa, atacar amb un dron, potser, però no amb una furgoneta o un camió", assegura.

 

De seguida remuga contra el consolat dels Estats Units, que va ser qui va aixecar la llebre quan va fer pública l'alerta que la policia havia mantingut en secret. El fet que se'n parlés a la premsa ha esverat part del públic potencial de la Rambla, segons l'Agustín. "Hi ha gent que si sent que hi ha una alerta sobre aquesta zona prefereix anar a un altre lloc. En canvi, els que entenen que en realitat és difícil que passi res aquí, estan tranquils, fins i tot els americans", afegeix.

 

Un americà molt tranquil a Barcelona

 

Just en aquell moment un turista nord-americà s'acosta al quiosc. Es diu Luis i viu a Miami. Està passant una setmana a Barcelona i no està gens preocupat. "Poden passar coses a tot arreu, no pots anar canviant de plans per això", argumenta mentre es mira dels postals del quiosc. 

Percepcions diferents

 

Més amunt, cap al centre del passeig, la densitat de vianants augmenta una mica, però continua havent-hi grans clarianes gens habituals a la Rambla i terrasses molt buides, tot i ser l'hora de dinar. De tota manera, la percepció del Pedro i l'Agustín no és compartida per altres treballadors del passeig. Al quiosc que hi ha just davant del mosaic de Miró on va parar-se la furgoneta després de l'atropellament massiu que havia començat al capdamunt del carrer, el José fa una ganyota d'estranyesa. "Jo crec que hi ha la mateixa gent que sempre en un dia de les festes de Nadal", argumenta. "De gent n'hi ha, el que passa és que no compren, però això és per l'economia, no per l'alerta terrorista", afegeix.

 

En el recorregut fins al punt on la Rambla s'uneix al carrer Pelai torna a haver-hi trams amb molt poca densitat de vianants, però els que caminen pel passeig no estan gens alarmats: molts d'ells van amb els fills, fins i tot nadons. Han deixat enrere una imatge cada vegada més freqüent des de l'alerta terrorista a tot Europa és permanent –i ja fa cinc anys–: més furgons dels Mossos d'Esquadra custodiant el punt per on va entrar la furgoneta del 17-A, amb agents de la brigada mòbil patrullant al voltant amb armes llargues. Al costat, una furgoneta de la Guàrdia Urbana estreny el pas a la calçada i un rètol avisa: "control policial". 

 

https://totbarcelona.elmon.cat/sant-esteve-amb-la-rambla-a-mig-gas-per-l-alerta-terrorista_206204102.html

 

Dimecres, 26 de desembre de 2018

Tot Barcelona

Maika Navarro

Mossos y Guardia Urbana blindan la Rambla

 

España sigue en un nivel cuatro sobre cinco de alerta antiterrorista, elevado en las fechas de Navidad

 

Los accesos a la Rambla, tanto por Canaletas como por Colón siguen este martes completamente blindados por los Mossos d’Esquadra y la Guardia Urbana de Barcelona. De manera aleatoria, los policías inspeccionan vehículos, uno a uno, y de forma intermitente interrumpen el acceso de vehículos rodados a la zona. Se trata de controles antiterroristas que no tienen tanto que ver con el aviso reciente de las autoridades de los Estados Unidos recomendando a sus compatriotas que evitaran la zona, sino por los planes de seguridad previstos para estas fechas navideñas.

 

España sigue en un nivel cuatro sobre cinco de alerta antiterrorista, elevado en las fechas de Navidad en las que los distintos servicios de inteligencia reciben alertas que se analizan y sobre las que se trabaja. Desde el domingo que se celebró una reunión de carácter urgente del CITCO para analizar la última alerta difundida a la opinión pública sobre un posible atentado con vehículo pesado en la Rambla de Barcelona, los responsables de seguridad ya determinaron la poca fiabilidad del aviso. Aún así, las distintas agencias de inteligencia trabajan en la información, que relacionaría a cuatro individuos marroquíes, algunos con antecedentes, con los planes de cometer un atropello masivo en la R Los comerciantes y vecinos de Ciutat Vella agradecían este miércoles festivo de Sant Esteve la presencia policial, aunque insistían en su voluntad de mantener sus rutinas con normalidad.

 

Los controles policiales hacen especial incidencia en los vehículos de grandes dimensiones, de mercancías y de pasajeros. Durante la mañana, la Guardia Urbana y Mossos mandaba estacionar para inspeccionar numerosos vehículos, de manera aleatoria.

 

https://www.lavanguardia.com/politica/20181226/453772894413/alerta-terrorista-mossos-guardia-urbana-blindan-la-rambla.html

LA RAMBLA DE BARCELONA
La Rambla és un dels indrets de Barcelona on bull més activitat, una ciutat dins d'una altra ciutat.
Carregant...
x
X