Amics de la Rambla

Amics de la Rambla

Barcelona, París, Roma i Lisboa impulsen una aliança municipal europea per a la preservació i protecció dels comerços emblemàtics

8 de març de 2023

Les quatre ciutats aposten per fer una governança d’aquests establiments de manera compartida i liderada des dels governs locals.

Avui s’ha celebrat a Barcelona la I Jornada Internacional de Comerç emblemàtic en ciutats europees, amb l’objectiu de crear estratègies conjuntes per preservar el patrimoni comercial europeu.

Durant la jornada, s’ha presentat la “Declaració de Barcelona sobre la preservació i promoció dels establiments comercials emblemàtics”.

El document contempla, entre d’altres, instar el Parlament Europeu per tal que reconegui el valor d’aquests establiments per a la identitat europea.

També es vol crear una carta internacional per determinar què es considera establiment emblemàtic o singular i definir les diferents tipologies amb els nivells de protecció patrimonial i cultural corresponents.     

Les ciutats de Barcelona, París, Roma i Lisboa creen una aliança municipal per a la preservació i protecció dels comerços emblemàtics mitjançant una governança compartida i liderada des dels governs locals. Aquesta iniciativa s’ha presentat avui a la I Jornada Internacional de Comerç Emblemàtic en ciutats europees, que s’ha celebrat a Barcelona, i que té com a principal objectiu crear estratègies conjuntes entre les diferents ciutats per preservar el patrimoni comercial europeu.

Durant la trobada, s’ha signat la “Declaració de Barcelona sobre la preservació i la promoció dels establiments comercials emblemàtics”, que han lliurat a l’eurodiputat membre de la Comissió de Desenvolupament Regional i de la Comissió de Cultura i Educació del Parlament Europeu i coponent de l’informe sobre la nova Bauhaus europea, Marcos Ros, per tal que l’elevi al Parlament Europeu. Aquesta declaració reconeix el paper crucial que juguen els governs locals en el lideratge de la protecció i la valorització dels establiments comercials emblemàtics i remarca la necessitat d’elaborar aliances a escala local amb totes les parts implicades.

La tercera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha destacat que “els establiments comercials emblemàtics els hem de preservar urbanísticament, protegir com a patrimoni històric però no podem permetre que esdevinguin museus, han de ser també viables econòmicament” i ha afegit “des de Barcelona considerem que la reivindicació de protegir aquests comerços que marquen la personalitat dels nostres barris té més sentit si es pot abordar amb mirada europea”.

La regidora de Comerç, Mercats i Consum, Montserrat Ballarín, ha explicat que “aquesta jornada d’avui és la llavor del que esperem que sigui un arbre ben gran, una xarxa de ciutats europees per preservar i protegir els establiments comercials emblemàtics” i ha destacat que la Declaració busca “que arribi a Europa que som unes quantes les ciutats que volem més recursos econòmics i normatius per tal de poder protegir aquests establiments”.

Per aconseguir-ho, s’han d’impulsar mesures de govern i plans especials que permetin reconèixer la importància d’aquests establiments i que contribueixin a protegir-los, conservar-los i posar-los en valor amb accions que afavoreixin la viabilitat econòmica, la conservació patrimonial i el paper comercial.

A més, tal i com recull la Declaració, els establiments comercials emblemàtics han de participar en la cocreació de les polítiques municipals sobre el comerç de proximitat per tal de garantir-ne la competitivitat, avançar en la professionalització del sector i en la digitalització, a través de la formació i amb assessorament jurídic i legal i acompanyament en la gestió de l’activitat econòmica.

Les quatre ciutats consideren que s’ha de crear una carta internacional sobre els establiments comercials emblemàtics en què es determini, de manera consensuada, què es considera establiment emblemàtic o singular i es defineixin les diferents tipologies amb els nivells de protecció patrimonial (immoble, moble, material) i cultural (creativitat) corresponents, de manera que es puguin definir els instruments de protecció i de valorització d’aquest tipus d’establiments. En aquest sentit, és fonamental crear unitats de gestió especialitzades a les administracions públiques, en què també participi el sector privat.

Aquesta nova governança ha de perseguir els següents objectius:

  • Incentivar la protecció, la conservació i la valorització patrimonial del establiments comercials emblemàtics: mitjançant un reconeixement dels establiments comercials emblemàtics com a categoria en el marc legal de protecció patrimonial, la promoció d’un cens i catalogació; i el desenvolupament de mecanismes que permetin una assistència tècnica, fons per a la restauració i la conservació, i instruments per a la protecció i la salvaguarda del patrimoni material i immaterial. També caldria desenvolupar incentius fiscals amb criteris d’excepcionalitat per a aquest tipus d’establiments. D’altra banda, aconseguir reconeixements des de les convencions i les iniciatives de la Unesco, la FAO, la Unió Europea, el Consell d’Europa o l’Organització d’Estats Iberoamericans. Finalment, s’instarà el Parlament Europeu a impulsar una resolució per reconèixer el valor d’aquests establiments per a la identitat europea.
  • Difondre el paper comercial i singular dels establiments comercials emblemàtics: des de l’àmbit local, cal impulsar i donar suport a les xarxes entre establiments comercials emblemàtics per desenvolupar un treball conjunt que contribueixi a generar estratègies de viabilitat present i futura. Així, es poden generar instruments (guies orientatives, bones pràctiques), programes d’enfortiment de capacitats (formació i assistència tècnica) i accions comunes coordinades, com el Dia Internacional dels Establiments Comercials Emblemàtics o una agenda anual. També cal potenciar mecanismes com els reconeixements a aquests establiments, la senyalització mitjançant plaques i senyals interpretatius, l’elaboració de guies específiques i una presència articulada en xarxes i mitjans socials. Finalment, integrar-los en programes escolars, com també a l’agenda cultural ciutadana, mitjançant accions conjuntes, i s’han d’articular en circuits turístics específics que promoguin les compres amb identitat.
  • Treball entre les ciutats compromeses amb els establiments comercials emblemàtics: articular una xarxa internacional per afavorir l’intercanvi d’experiències i construir una aliança pels establiments comercials emblemàtics a les nostres ciutats amb l’objectiu de compartir solucions, coneixements i bones pràctiques en el marc de la viabilitat i impulsar un full de ruta comú en aquest marc, amb el suport de les institucions europees i internacionals.

Per tal d’avançar en els objectius d’aquesta declaració, es desenvoluparà un pla d’acció anual que avaluï les fites que s’han assolit en cadascuna de les mesures que es promouen.

Patrimoni de les ciutats

Els establiments comercials emblemàtics són una xarxa de comerços amb ànima i tradició històrica, en alguns casos centenaris, que sumen els esforços i la dedicació de diverses generacions i que reforcen la concepció d’Europa com a comunitat cultural, basada en uns valors i una història compartits, i són un exemple clar d’expressions culturals i creativitat que inclouen tant el patrimoni cultural material com l’immaterial. Aquests contribueixen al desenvolupament econòmic i genera identitat, creació d’ocupació i una oferta única, tant per a la ciutadania com per a les persones que ens visiten.

Actualment, s’han detectat tot un seguit de riscos que afecten a la protecció i preservació d’aquests establiments, derivats de la viabilitat del negoci en el moment actual, la conservació i la salvaguarda del patrimoni material i immaterial, el relleu generacional, la gentrificació i la pressió immobiliària, la bretxa digital o l’adaptació al canvi climàtic, entre d’altres.

La Rambla i la seva àrea d'influència és un dels punts de la ciutat a on hi ha més botigues emblemàtiques. Entre els nostres associats, la Farmàcia Nadal, la Casa Mumbrú (fins fa poc un Viena i ara Barra & Arts), Casa Beethoven, El Cafè de l'Òpera, pastisseria Escribà, l'antiga casa Cotxet (fins fa poc Xancó i ara Art Escudellers), la Farmàcia Aguilar, o Los Caracoles. Hi ha altres locals associats que, per la seva història, hauríen de ser considerats emblemàtics com les parades de flors de La Rambla, el Mercat de la Boqueria, La Cava Universal, la llibreria Pompeia o els Quioscs de Premsa de La Rambla. 

També a la zona, hi ha molt comerç emblemàtic com la Granja Viader, la Cereria Gallissà, el Grill Room, el Pastís, el Glaciar, L'Herbolisteria del Rei, El Ingenio, la Passamaneria Soler, la Granja la Dulcinea, Ganiveteria Roca o La Italiana.

Ajuntament de Barcelona

LA RAMBLA DE BARCELONA
La Rambla és un dels indrets de Barcelona on bull més activitat, una ciutat dins d'una altra ciutat.
Carregant...
x
X