Amics de la Rambla

Amics de la Rambla

Resum de premsa sobre La Rambla. Juny 2019

28 de juny de 2019

Resum de premsa sobre La Rambla / Juny 2019

 

Dimecres, 29 de maig de 2019

La Vanguardia

Lluís Permanyer

La semana que Einstein pasó en Barcelona

 

El físico también visitó Sant Cugat, Terrassa y Poblet

 

La visita de Einstein a Barcelona no fue por casualidad, ni superficial, ni breve como una exhalación. La preparó con acierto y minuciosidad el sabio Esteve Terradas, el único que logró seguir el hilo de la lección magistral que pronunció el genio. Einstein permaneció en la ciudad siete días de febrero de 1923, que dieron bastante de sí.

 

Perdió tiempo a su llegada, pues un malentendido provocó que nadie acudiera a recibirlo; lo resolvió de inmediato al instalarse en un hotel de La Rambla. La leyenda, originada por un diario madrileño, aseguró que era una pensión modesta. Pues no: era el hotel más antiguo, aún abierto y que ostentaba entonces el nombre de Gran Hotel Cuatro Nacional.

Pronunció tres conferencias. En una de ellas, Josep M. de Sagarra se sintió inspirado para escribir una crónica magistral, al haber tenido la ocurrencia de reaccionar cuando Einstein borraba el encerado para volverlo a llenar con otra profusión de fórmulas y ecuaciones. Tuvo presente que en aquel trance era periodista, que no poeta, y escribió: “Faci el favor, no ho esborri, ja li durem una altra pissarra”.

 

Se animó a visitar Poblet y Sant Cugat para admirar el gótico, y Terrassa para el románico, todo ello de la mano de un guía sobresaliente: Puig i Cadafalch. Tuvo tiempo para comprar flores en La Rambla, e incluso un disco de sardanas, baile que le había complacido; y paseó en canoa para conocer la ampliación del puerto y elogió la Escola del Mar, obra magistral del arquitecto Josep Goday. Descendió al Refectorium, cervecería subterránea y medieval, para tomarse una buena jarra. E incluso aceptó dialogar con Ángel Pestaña ante la audiencia que llenaba el Sindicato único de Distribución.

 

No se marchó solo: tuvo una cálida despedida que realzó el buen recuerdo que se llevaba.

 

https://www.lavanguardia.com/ciencia/20190529/462550556449/einstein-visita-barcelona-1923.html

 

Diumenge, 2 de juny de 2019

CerodosBe

Jordi Català

La fiesta gastronómica más popular de Barcelona ya es un clásico

 

Vuelve la Semana de Gastronomía "Tast a La Rambla", en su sexta edición, ahora con más días y otras novedades

 

La Rambla de Santa Mònica volverá a ser el escenario de la Semana de Gastronomía de Barcelona. En este caso se trata de la sexta edición, que se va a desarrollar del 6 al 10 de junio, y que tiene previsto superar de largo las 630.000 visitas de la edición anterior. 

Una cuarentena de los restaurantes y pastelerías más importantes de la ciudad –algunos con estrella Michelin como Enoteca, La Barra de Carles Abellán o Xerta Restaurant– presentarán su oferta en formato tapa o platillo y a un precio absolutamente popular que oscilará entre 1 y 4 euros.

 

Un año más, "Tast a La Rambla" ofrecerá a los barceloneses y a los visitantes de la ciudad condal la posibilidad de poder disfrutar de la cocina de reconocidos chefs de élite del panorama gastronómico barcelonés.

 

 

La sexta Semana de Gastronomía de Barcelona

 

Nombres como Carles Abellán, Carlota Claver, Christian Escribà, Germán Espinosa, Jordi Esteve, Xavier Franco, Nandu Jubany, Ariadna Julián, Meilan Kao, Fran López, Oscar Manresa, Ada Parellada, Paco Pérez, Carles Tejedor o Rafa Zafra, estarán presentes tras su estand para ofrecer su cocina y sus exquisiteces.

 

Los estands estarán repartidos en cinco áreas temáticas: cocina de autor, pastelería, tapas y platillos, cocina tradicional y, como novedad, la incorporación de la cocina metropolitana, que contará con los restaurantes Follia, de Sant Joan Despí; La Bonaigua, de Sant Just Desvern, y This & That Co., de L'Hospitalet de Llobregat.

 

Se va a ofrecer también una zona especial para familias con la exposición "Som gent de profit", para concienciar sobre el despilfarro alimentario a los más pequeños, junto a un espectáculo para todos los públicos "La Nevera de Profit", que incluye magia, humor y concienciación y que tendrá lugar en el mismo escenario de Estrella Damm, al final de La Rambla, junto a Colón, que volverá a acoger actuaciones musicales (de Músics de Carrer de Ciutat Vella y Raval's Band).

En esta sexta edición se volverán a llevar a cabo acciones de naturaleza sostenible como la colaboración con el proyecto Remenja'mmm –iniciativa que tiene como objetivo evitar el despilfarro alimentario en el sector de la restauración– o el uso de vasos de vajilla biodegradable y compostable. Este proyecto hará entrega del premio al restaurante que mejor reduce el derroche alimentario, el jueves 6 a las 12.30 horas.

 

El centro de arte Arts Sants Mònica será otro de los escenarios del evento con actividades didácticas en torno a la alimentación y programación de showcookings, catas y talleres gratuitos. Este año destaca la ponencia de los tres restaurantes ganadores de la segunda edición del Premi Barcelona Restauració: Granja Elena, El Tomás de Sarrià y En Ville, este último con un estand en la muestra.

 

La organización de "Tast a La Rambla 2019"

Las novedades de esta sexta edición incluyen una mayor duración del evento, hasta cinco días, aprovechando la festividad de la Segunda Pascua.

También habrá degustaciones vegetarianas y veganas (de acuerdo con las tendencias actuales), una zona dedicada a la cocina del área metropolitana de Barcelona y el que los asistentes podrán adquirir, en el estand de Des Garçons de Café, el delantal oficial diseñado por la firma barcelonesa.

Esta feria nació en 2014 para impulsar tanto La Rambla como el distrito de Ciutat Vella y al tiempo reivindicar La Rambla como un gran eje lúdico barcelonés mediante una propuesta de actividades gastronómicas que pretende acercar la alta cocina a todos los públicos, tanto ciudadanos como visitantes de Barcelona. 

 

Organizado por Amics de la Rambla y grup gsr, "Tast a La Rambla" contará nuevamente con el apoyo voluntarioso del Casal dels Infants del Raval y con alumnos de la escuela CETT con el apoyo del Distrito de Ciutat Vella del Ayuntamiento de Barcelona y la Conselleria de Cultura de la Generalitat de Catalunya y con el patrocinio principal de Estrella Damm.

Coca-Cola, Royal Bliss, Almond Breeze y Hostelgrup también patrocinan un evento que cuenta con la colaboración de Cinzano, Aperol Spritz, Juvé y Camps, Mieludo –Café Crem, Familia Torres, S.Pellegrino, Heura–, Foods for Tomorrow, DelaCrem, Des Garçons de Café y Torelló Viticultors, además de Makro, un año más proveedor oficial del evento.

 

https://www.cerodosbe.com/es/destinos/gastronomia/la-fiesta-gastronomica-mas-popular-de-barcelona-ya-es-un-clasico_628820_102.html

 

Diumenge, 2 de juny de 2019

El País

Un hombre causa pánico al pasearse con un arma de plástico por La Rambla

 

La Guardia Urbana y los Mossos le han detenido y han constatado que se trataba de una pistola de aire comprimido

 

Un hombre ha causado pánico la tarde de este domingo en La Rambla, cuando se ha paseado mostrando lo que parecía ser un arma larga, pero que ha resultado ser una pistola de aire comprimido. El hombre ha paseado por la céntrica vía, donde en verano de 2017 se produjo un atentado yihadista, y según algunos testimonios ha disparado tiros al aire. Agentes de la Guardia Urbana y de los Mossos d'Esquadra le han detenido acusado de un delito de amenazas y atentado contra la autoridad.

 

Los hechos han ocurrido antes de las cinco de la tarde, cuando un grupo de turistas han alertado a una patrulla, que se encontraba en el punto de prevención antiterrorista de La Rambla, de que un hombre paseaba por la calle con lo que aparentaba ser un arma perfectamente visible. Ante estos hechos, la Brigada Móvil de los Mossos d'Esquadra y las patrullas de seguridad ciudadana han activado la búsqueda del individuo.

El hombre ha sido detenido en la calle de Escudellers, en la parte baja de la conocida vía. Durante la detención, que se ha producido en el rellano de un portal donde se ha refugiado el hombre, ha herido levemente a tres agentes, que han sufrido algunos golpes. Según los Mossos d'Esquadra, el arrestado es un hombre de nacionalidad filipina y de unos 30 años de edad.

 

La alerta la han dado turistas que paseaban por La Rambla, donde el hombre ha comenzado a blandir el arma a la altura del mercado de La Boqueria y ha bajado hasta la calle de Escudellers. Algunas fuentes afirman que el portal donde se ha refugiado, en el número seis de esta calle, corresponde a su vivienda.

 

https://elpais.com/ccaa/2019/06/02/catalunya/1559498969_932029.html

 

Dimarts, 4 de juny de 2019

La Vanguardia

Lluís Permanyer

Contra el histórico Baviera

 

Se ha menospreciado el valor ciudadano y también el sentimental del Barça

 

La histórica cervecería Baviera parece haber desaparecido. Y es que le ha sido arrebatada la fachada tan personal que la distinguía, para reemplazarla por un perfil anónimo y carente de la gran y llamativa visión interior que exhibía. El cambio se ha fraguado contra la voluntad del propietario. Todo comenzó en el 2014, cuando éste solicitó al Ayuntamiento convertir el resto del edificio en hotel. El permiso le fue otorgado en el 2016, pero a condición de transformar por entero la fachada del Baviera. La imposición se basaba en la exigencia de devolverle el perfil original, para armonizar con el resto exterior del edificio.

 

Se destruía así una fachada consolidada a lo largo de casi un siglo, fruto de la creatividad de un empresario fuera de serie, y con una formidable abertura arqueada que invitaba a entrar. Ahora hay que atreverse, si es que al paseante no le pasa inadvertida la presencia del establecimiento.

 

Al margen de la estética y de la grave pérdida de reclamo comercial, importa hacer hincapié en un valor excepcional, el ciudadano, que en ocasiones se minusvalora, pese a poseer más relevancia. En este caso es el que se había fraguado al calor del sentimentalismo y la historia del Barça. Lo voy a contar, puesto que se ignora.

 

Esteve Sala Cañadell, junto con su hijo Esteve Sala Soler, fueron los empresarios de la restauración más importantes de la primera mitad del siglo XX en Barcelona.

Todo comenzó en Canaletes, cuando en 1901 alquiló el barracón de bebidas municipal plantado en el paseo; el dinero se lo prestó su tío, propietario del café Petit Pelayo inaugurado justo enfrente en 1893. Lo transformó en un quiosco modernista e introdujo nuevas bebidas, como unas sodas americanas. Coincidió con el auge del fútbol, que comenzó a generar corros de aficionados a la vera de la farola célebre para comentar las incidencias de los partidos. De ahí que comenzara a ofrecer también bocadillos.

 

Sala, que llegará a ser presidente del Barça, ya era un “culé” apasionado, lo que le llevó a meter un bar en el campo del club en la calle Indústria; lo puso bajo el control del mismo encargado que tenía en el quiosco de Canaletes, con la misión de telefonear a media parte si se perfilaba que el equipo iba a ganar, pues se trataba de tener más comida y bebida preparadas para que los integrantes de aquellos corros pudieran celebrarlo.

 

Los negocios de Sala eran tan boyantes, que en 1929 compró el café Petit Pelayo y lo convirtió en el Baviera. Fue entonces cuando rehabilitó el local para que exhibiera también en la fachada el aroma de una cervecería alemana. El elegante y atractivo arco que presidía la fachada era desde luego fundamental.

 

La personalidad del establecimiento y la gran calidad de lo que ofrecía mereció una clientela creciente. Y su barcelonismo facilitó que las apasionadas tertulias futboleras se hicieran en el Baviera y resultaran mucho más irresistibles al lograr que ídolos del equipo como Samitier, Sagi-Barba o Alcántara, sus amigos, las frecuentaran y animaran.

 

Que la Rambla de Canaletes se convirtiera cada vez más en una zona crucial de la pasión y el sentimentalismo culé para exhibirlo allí en la conquista de cada copa, fue mérito del quiosco y del Baviera de Esteve Sala.

 

Aunque el discurrir del tiempo engulle y borra, hay pasados que sin la menor duda permanecen y se renuevan, como pasó a demostrarlo el periodista y escritor pero sobre todo barcelonista Xavier Bosch, quien en el 2000 lanzó en RAC1 su programa Cafè Baviera, tertulia radiofónica que mantuvo durante cuatro años. En el 2010 lo recuperó aunque bajo un formato digital.

 

Todo lo contado posee un gran valor histórico y ciudadano. Baviera era mucho Baviera como para escamotear su imagen histórica en la Rambla. Lo peor es que era innecesario.

 

https://www.lavanguardia.com/local/barcelona/20190604/462662322951/contra-el-historico-baviera.html

 

Dimarts, 4 de juny de 2019

Nació Digital

Andreu Merino

«Rambling», el videojoc per reenganxar els barcelonins a la Rambla

 

L'Associació d'Amics de la Rambla participa en la creació d'una gimcana virtual a l'emblemàtic passeig de Barcelona que té com a objectiu equilibrar la presència de veïns i turistes

Ja fa temps que el terme "ramblejar" ha quedat obsolet. Passejar per la Rambla ha deixat de ser un hàbit plaent dels barcelonins, que cada cop més eviten la principal artèria de Ciutat Vella, sigui per voluntat pròpia o per obligació. La massificació turística ha comportat un procés de gentrificació, tant pel que fa a l'habitatge com als comerços i l'Associació d'Amics de la Rambla confia en el Rambling com a eina perquè els veïns de la ciutat tornin a sentir-se seva l'avinguda.

El projecte, que es presentarà durant els pròxims dies, també l'impulsen les empreses PlayVisit i Advanced Leisure Services. Es tracta d'un videojoc o gimcana virtual al qual es pot accedir des d'una adreça web a través del telèfon mòbil. No és un videojoc tradicional per jugar davant d'una pantalla amb un comandament. Més aviat s'assimila al model Pokemon Go, que obliga els jugadors a sortir al carrer per complir els objectius.

Qui vulgui jugar-hi haurà d'anar a la rambla i habilitar la geolocalització de l'aparell, sense necessitat de descarregar-se cap aplicació. A partir d'aquí, el joc li proposarà diversos reptes a resoldre en diferents punts de la Rambla. Cada repte superat suposarà passar una pantalla i qui arribi al final serà recompensat amb un obsequi.

El joc tindrà tres possibles rutes. La Ruta Nostàlgica recordarà el passat més esplendorós de la Rambla. La Cultural destacarà els seus aspectes patrimonials i la Canalla rescatarà de l'oblit els personatges més pintorescos que en algun moment han fet vida a l'avinguda. Les tres rutes començaran al Palau Moja, situat a la cantonada amb el carrer de la Portaferrissa.

"Reequilibrar la Rambla"

El portaveu d'Amics de la Rambla, Fermín Villar, defensa l'estratègia del gaming per recuperar la Rambla per als barcelonins. Villar argumenta que cal "reequilibrar" la Rambla i fer que aquest punt neuràlgic de Barcelona deixi de ser un lloc de pas només per a turistes. "El turisme provoca un canvi en l'oferta de la Rambla i fa que al final sigui majoritàriament de restauració per a turistes", assenyala.

A l'hora de posar exemples, el portaveu de l'associació esmenta el Mercat de la Boqueria i les parades del mig del passeig que han substituït els històrics ocellaires i ara venen dolços i souvenirs. "Són corresponsables del model actual", afirma.

El Rambilng, precisament, busca que els usuaris barcelonins del videojoc entrin en contacte amb comerciants de la Rambla. "No només es tracta de fer la ruta mirant el mòbil sinó d'interactuar amb el món real", explica el director general de PlayVisit, Pau Yanez. 

"Volem que els barcelonins redescobreixin les Rambles i frenar l'opinió generalitzada que s'han convertit en un parc temàtic", apunta Yáñez.

Villar defensa que la Rambla sempre ha estat massificada i argumenta que el perill no és la gran afluència de gent sinó que els turistes "facin fora" els veïns. Pel portaveu de l'associació, el Rambling pot ser una eina perquè els barcelonins tinguin un motiu per anar a la Rambla. Villar posa com a exemples la celebració de la diada de Sant Jordi o del Tast a la Rambla per argumentar que els veïns s'acosten al passeig quan s'organitzen esdeveniments de qualitat.

A l'espera de la transformació

El Rambling arriba mentre la Rambla espera encarar la seva transformació. Les obres havien de començar durant l'actual mandat però finalment els treballs començaran després de la constitució del nou govern municipal, entre finals del 2019 i principis del 2020.

L'Ajuntament va convocar un concurs internacional que va guanyar l'equip Km-Zero, liderat per l'urbanista i exregidora de Ciutat Vella, Itziar González. El seu equip ha projectat un passeig amb un únic carril de pujada i un de baixada per als vehicles. Les voreres tindran una amplada de tres metres i al llarg del passeig hi haurà tres places. La primera serà davant del Palau Moja, la segona davant del Liceu i la tercera al pla del Teatre, on actualment hi ha el monument a Serafí Pitarra.

A més, a l'espai de Colom i Drassanes hi ha projectada una zona verda i es preveu que els vianants disposin de molts més elements de mobiliari urbà per seure. 

Les obres suposaran una inversió de 35,6 milions d'euros o es faran en cinc trams. En cada tram les obres s'allargaran un any i mig i, per tant, està previst que les obres s'acabin aproximadament el 2028.

 

https://www.naciodigital.cat/noticia/181412/rambling/videojoc/reenganxar/barcelonins/rambla

 

 

Dimecres, 5 de juny de 2019

El Periódico

Patricia Castán

La gran cita de los barceloneses y la gastronomía en la Rambla se amplia

 

Una cuarentena de restaurantes llevan sus tapas al paseo desde el jueves y hasta el lunes, por primera vez durante cinco días

 

El festival culinario permite degustar propuestas de establecimientos con estrellas Michelin, participar en talleres, charlas y actividades en família

 

Muchos barceloneses que un día renegaron de la Rambla más turística necesitan una buena excusa para el regreso. La reconciliación se suele producir ante el imán de las rosas y los libros, por Sant Jordi, o ante alguna victoria sonada del Barça. Pero la Associació d'Amics, Veïns i Comerciants de la Rambla descubrió ya hace unos años que el paladar podía ser el mejor de los reclamos para ese reencuentro emocional. Así que la sexta edición de este macro festival gastronómico no solo abre las puertas a descubrir en pequeñas dosis algunas de las mejores cocinas de la ciudad, sino que amplía por primera vez su horizonte hasta los cinco días de pucheros y planchas, aprovechando la segunda Pascua. Desde este jueves hasta el lunes, el Tast a la Rambla sube la temperatura del eje más visitado de Barcelona a golpe de fogones.

El principal propósito del montaje culinario que orquesta la entidad junto con el Grup Gsr y la colaboración del ayuntamiento y el Govern se cumple puntualmente, visto que en torno al 75% del consumo lo realiza la población local -muchas veces desplazada "expresamente"-, mientras que el resto son turistas que suelen "pasar por casualidad por la zona", explica Fermín Villar, presidente de Amics de la Rambla. Unos y otros pueden probar a dos carrillos una selección de platillos y postres ejecutados por restaurantes y pastelerías de renombre, que se distribuyen en varias islas en el tramo final de la Rambla.

 

En el capítulo de novedades del año, además de ganar un día de festival, destaca la integración de una pequeña selección de restaurantes del área metropolitana, como son La Bonaigua de Sant Just Desvern, Follia de Sant Joan Despí o This&That Co. de L'Hospitalet. Se suman a una nutrida muestra gastronómica de Ciutat Vella y del resto de la ciudad, a la que este año se ha exigido que realicen creaciones que reflejen la alta gastronomía de la ciudad, como persigue esta cita. Una advertencia dirigida a los que en alguna edición pasaron por el encuentro con alguna propuesta rica pero sin la altura de otros participantes.

 

Con moneda Token

 

Así que en esta ocasión y por cuatro tokens (la moneda de cambio que equivale a un euro y puede adquirirse por adelantado o en taquillas) se podrán probar en distintas zonas tapas y platillos del restaurante del Hotel Neri (un canelón de bacalao al pil pil), de Arume (tartar de ternera rubia gallega), Cecconi's ('cavatelli alla norcina' con trufa) o Bar Cañete (meloso de ternera con parmentier y su 'demie glace'), entre otros. La cocina tradicional de Monvínic (chucho de cremoso de bacalao), la Fonda España (sobao de aceite de oliva, presa ibérica y apio), Amaya (rabo de toro, setas y trufa, sobre coca), La Gormanda (gyozas de carn d'olla) o d'Aprop (huevo a 62ºC y frito con patata mortero y gulas al ajillo), entre otros muchos participantes; o sucumbir a la cocina de autor de Espai Kru, La Barra de Carles Abellán, Pur (de Nandu Jubany), Estimar, Xerta Restaurant (con dos estrellas Michelin), Enoteca del Hotel Arts (con la misma distinción, del chef Paco Pérez)...

 

Como postre, Oriol Balaguer, Escribà, Hofmann, Canal, La Donutaria, Ochiai, L'Átelier y Espai Sucre ponen el colofón a un tour adictivo que incluye barras de aguas, refrescos, cervezas y vinos y cavas (entre uno y cuatro euros). Nuevamente se habilitará una zona de mesas y sillas para instalarse en la zona o comer a pie de Rambla.

 

En esta ocasión, la organización también ha incluido la presencia de tapas vegetarianas, así como la participación de los restaurantes ganadores del concurso que impulsa el ayuntamiento entre los establecimientos de barrio. No cuentan con infraestructura como para instalar sus cocinas en la Rambla, pero sí protagonizarán talleres, como en el caso del Bar Tomàs, de Sarrià. El apartado de charlas y demostraciones en el espacio Arts Santa Mònica es abierto al público y gratuito, aunque con aforo limitado, y una oportunidad única para aprender de los grandes chefs que participan en el festival, o de aprender sobre maridajes y catas.

 

Más allá de lo más visible, el Tast incluye un concurso de tapas en establecimientos de la zona (Bar Lobo, Casa Guinart, Fonda España, Ultramarinos, Luzia y otros, a cuatro euros), que podrán catarse hasta el 10 de junio, aunque el vencedor se dará a conocer el jueves. Y añade una cara más sostenible y de integración en los barrios del entorno. Lo primero incluyendo la entrega del premio Remenja'm a las mejores iniciativas para reducir el desperdicio alimentario en Catalunya, o con el uso de vasos y vajilla biodegradables. Lo segundo, con la participación laboral de jóvenes del Casal del Raval, que en algunos casos lograrán aquí "su primer salario", apunta Villar.

 

El resto de personal, más allá de los responsables de cocina, lo insuflan los alumnos de la escuela de hostelería CETT.

 

Los cinco intensos días dan cabida también a las actuaciones musicales en el escenario de Estrella Damm y espectaculos familiares como La Nevera de Profit, entre otros. 

 

https://www.elperiodico.com/es/barcelona/20190605/tast-rambla-2019-cita-gastronomia-7489113?utm_source=twitter&utm_medium=social

 

Dimecres, 5 de juny de 2019

Ara

Tast a la Rambla: torna l’aparador de la millor cuina de Barcelona

 

La cita, que enguany durarà cinc dies, amplia l’oferta gastronòmica amb nous restaurants

 

El Tast a la Rambla arriba a la 6a edició en plena forma amb la millor representació de la cuina que es cou a Barcelona, que oferirà platets a 4 euros. Per primera vegada la cita durarà cinc dies, des de demà fins a dilluns i inclourà restaurants de l’àrea metropolitana de la ciutat. Amb tot, preveu una afluència massiva. “Tenim comprovat que, quan la Rambla ofereix propostes que valen la pena, els barcelonins hi van”, afirma Fermín Villar, president dels Amics de la Rambla. De fet, “després de Sant Jordi, el Tast a la Rambla és el segon esdeveniment més important de la Rambla, que atreu tant turistes com públic local”, afegeix Villar.

Un dels participants de l’apartat de tapes i platets, el xef Alain Guiard, del restaurant Neri, cuinarà caneló de bacallà amb pil-pil de julivert i pols d’olivada. “Com que soc repetidor del Tast, he comprovat què és el que va millor per menjar-hi”, diu. Per començar, la ració serà de 100 grams, el caneló serà fred, farcit de brandada de bacallà, i el servirà partit per la meitat, perquè es pugui menjar “amb quatre mossegades”, explica el cuiner, que ha previst 2.500 racions.

 

Per la seva banda, el propietari del restaurant El Filete Ruso, Claudio Hoyos, diu que aquest any ha preparat 3.000 racions per a la seva hamburguesa ecològica amb formatge emmental, cogombret, mostassa i tomàquet. “És el plat que s’assembla per forma al que fan les cadenes de menjar ràpid, però nosaltres el preparem amb vedella ecològica”, explica Hoyos, que diu que agrada a tots els públics. És més, “hi ha hagut anys que ha estat el plat més venut del Tast a la Rambla”, comenta. Per al propietari d’El Filete Ruso, “ser present a la Rambla també vol dir aconseguir clients per al restaurant, situat a Enric Granados”.

 

APOSTA PER LA CARN

 

En l’apartat de cuina tradicional hi haurà la xef Ada Parellada, que també aposta per la carn, concretament el costellam de porc a la catalana. “Faré 2.000 racions de dues costelles cuinades juntes, que es podran menjar agafant-les per una punta, i cuinades a baixa temperatura, lacades al forn amb una barreja de ratafia, llimona i mel”, diu la xef del Semproniana. Parellada indica que ha volgut apostar per un plat segur. “Al Tast, amb els restaurants tan a prop els uns dels altres, és dur veure com els clients prefereixen un plat més que l’altre, perquè vas veient les cues que s’hi van formant”, comenta rient. “Com que veure que el teu plat no agrada és com una bufetada, he pensat en un plat segur, la carn, el costellam, que a més és una insígnia del Semproniana i hi tenim la mà trencada”.

 

En canvi, el xef Xavier Franco, del restaurant Aprop, ha optat per preparar, “unes 4.000 racions” d’un ou cuinat a baixa temperatura, i després marcat en una paella perquè quedi ferrat. “L’acompanyem d’una patata confitada amb oli, all i herbes, aixafada però sense que sigui un puré, i gules amb salsa a l’allet”, diu Franco. El plat, malgrat la calor, “és un plat segur perquè està cuit a 62 ºC, i el portem fred a la Rambla, on acabem de cuinar-lo ferrat amb la resta d’ingredients”, explica Franco. Ell mateix valora el Tast a la Rambla “com una manera d’ajudar la ciutat perquè destaqui gastronòmicament”.

 

Mentrestant, en la cuina d’autor, el xef Jordi Esteve, del restaurant Nectari, cuinarà tàrtar de salmó salvatge d’Alaska amb alvocat i brots d’amanida. “La pesca sostenible és el meu cavall de batalla, per això he pensat en el salmó d’Alaska, que és d’un color vermell molt viu, molt diferent al que estem acostumats”. El plat el completarà amb els ous del salmó, coneguts com a ikura, i amb el verd tant de l’alvocat com dels brots d’amanida. “Serà un plat fàcil de menjar dret; el servirem en un got i amb una cullera, explica el cuiner. Esteve també coincideix amb altres cuiners en la idea que el Tast a la Rambla és l’aparador gastronòmic de la ciutat, que “ara ja atreu molt públic local també”, diu.

 

En el mateix apartat, de cuina d’autor, el xef Fran López, de Xerta Restaurant, cuinarà unes 4.000 racions de l’arròs del Delta amb cap i pota. “Fa anys que opto per l’arròs, perquè és l’ingredient més representatiu tant del delta de l’Ebre com del meu restaurant”, diu López. El cap i pota aporta a la varietat d’arròs bomba una gelatina que converteix el plat “en untuós i contundent”, diu el xef.

 

NOVETATS D’ENGUANY

 

Entre les novetats, a l’apartat de cuina metropolitana s’estrenaran tres restaurants. El restaurant La Bonaigua, del cuiner Jordi Pardo, amb unes patates braves; el restaurant Follia, del xef Jo Baixas, amb una gofra de patates amb botifarra negra desfeta, i el This & That Co, del cuiner Pablo Carrizopa, amb porc ibèric fumat amb salsa terikayi, ruca, ceba fregida i maionesa de kimchi.

 

Una altra serà els plats vegans, cuinats per Heura. “Hi anem per primera vegada, i estem molt contents perquè hi serem amb dos plats vegetals i sense gluten”, explica Bernat Añaños, copropietari d’Heura. De fet, Añaños confessa que estan molt contents de ser-hi, perquè “Heura ha nascut per enamorar els foodies, el públic més gastronòmic, i entenem que el Tast té aquest nivell”. Així, cuinaran una hamburguesa vegetal amb maionesa de cacauets, melmelada de tomàquet amb yuzu i cruixent de l’hort, i un ceviche vegetal amb llet de coco i verdures. A més, “en el cas del ceviche, hem establert una col·laboració amb l’ONG Open Arms, de manera que un euro de cada plat hi anirà destinat”.

 

Per acabar, el president de l’associació Amics de la Rambla, Fermín Villar, indica que els restaurants que participen a l’acte “no hi van a guanyar diners però sí que tenen un aparador que si l’haguessin de pagar els costaria molt, perquè són al passeig més famós del país”. Villar creu que el Tast té altres valors, com el fet que els ajudants dels cuiners són alumnes del Campus de Turisme, Hoteleria i Gastronomia CETT, mentre que els cambrers i ajudants de barra són del Casal dels Infants del Raval. “Per a molts, el Tast serà la seva primera nòmina”, diu Villar. “Fins i tot les mateixes actuacions de música també les protagonitzaran grups del Raval, així que podem dir que treballem molt perquè hi hagi un retorn social”.

 

https://mengem.ara.cat/Tast-Rambla-aparador-millor-Barcelona_0_2246775316.html

 

Dijous, 6 de juny de 2019

El Periódico

Patricia Castan

Euforia del paladar en la Rambla

 

40 restaurantes sacan sus fogones a la calle en el Tast más largo, que debuta con miles de visitantes

 

Miles de personas han apagado hoy jueves su cuentacalorías personal para zambullirse en un festival gastronómico, el Tast a la Rambla, que tras unas cuantas degustaciones se convierte en toda una bacanal del paladar, que este año durará cinco días. El asunto comienza para la mayoría dando un rodeo por las distintas islas de cocina tradicional, de platillos, de autor o de postres, haciendo una primera criba visual, ya que cada restaurante sitúa en primer plano uno de sus tapas como muestra. El segundo filtro es fijarse en el nombre del establecimiento, que en algunos casos es garantía de por sí para iniciar el ágape. A partir de ese momento, la clave es dosificarse estratégicamente para que el estómago o el bolsillo no se agoten antes que la imaginación, a razón de cuatro euros (tokens, como moneda que hay que cambiar en taquillas) la tapa.    

 

Con esas premisas, el debut a mediodía del Tast ha dibujado rápidamente algunas colas ante propuestas tan visualmente potentes como la morcilla con chipirones y jugo de asado en su tinta del Llamber, el meloso de ternera con parmentier del Bar Cañete o el tartar de salmón de Alaska thai con aguacate y brotes de Nectari, el más cromático. "No lo podemos probar todo e intentamos elegir tapas originales pero que nos llenen porque venimos con hambre", argumentaba Luis Jimeno, madrileño de escapada y encantado de la oportunidad de "probar cosas de varios restaurantes a la vez". Llegó a la Rambla de casualidad, como algunos turistas de paso que interrogaban sobre la 'cap i pota' que integraba la receta del arroz del Xerta, del chef Fran López.

 

El reclamo de sus estrellas Michelin, entre otros, convive con propuestas dispares pero atractivas. Como los sabores italianos (la pasta con trufa de Cecconi's -el exitoso restaurante del Hotel Soho House- o la minipizza crujiente de Peccata Pizza), o los tradicionales del barrio, entre los que resuena el chup chup del rabo de toro del Amaya o la misma base para un brioix relleno, en el caso de Casa Leopoldo. Una carne que un comensal catalán intentaba traducir o definir en vano a Johanna y sus tres amigos escoceses, que encontraban "maravilloso" y "fabuloso" casi todo lo que devoraban, incluso sin saber qué era.

 

Público local y curioso  

 

La hora de la comida es territorio internacional, mientras que es habitual que por la noche y los fines de semana los barceloneses se desplacen para saciar el hambre a base de bocados que comentar más tarde. Porque el año pasado fueron más de 120.000 las degustaciones servidas con la colaboración de estudiantes de hostelería del CETT y del Casal del Raval. 

 

A semejante oferta, con unas 40 opciones de otros tantos restaurantes y pastelerías, hay que sumar las tapas especiales que estos días sirven algunos restaurantes de la zona (al mismo precio) en concurso. En este tour paralelo, que suma 13 negocios, ha vencido según un jurado profesional el bocado de Ultramarinos, un chucho salado de pan bao, relleno de bacalao a la llauna con una cama picante de pil-pil, chips de ajo, cebolla caramelizada y polvo de palomita. También ha habido premio para el Moka.

 

El Tast a la Rambla que impulsan la asociación Amics de la Rambla y el Grup Gsr seguirá echando humo hoy, sábado y domingo de 12.00 a 00 horas, y el lunes festivo hasta las 22.00 horas. Y si alguien no quiere calorías, la parte pedagógica es igualmente nutritiva. Talleres, charlas y 'showcookings' gratis con los más grandes: Nandu Jubany, Carles Tejedor, Paco Pérez, Carles Abellán... 

 

https://www.elperiodico.com/es/barcelona/20190606/tast-a-la-rambla-gastronomia-restaurantes-barcelona-tapas-catas-7492576

 

Dijous, 6 de juny de 2019

La Vanguardia

Ultramarinos y Restaurant Moka ganan el concurso de tapas en Tast a la Rambla

 

Los restaurantes Ultramarinos y Moka han ganado el concurso de tapas, que se ha entregado este jueves en el VI festival gastronómico Tast a la Rambla, que ha abierto sus puertas en las Ramblas barcelonesas y al que podrán acudir los ciudadanos hasta el próximo día 10.

Ultramarinos, restaurante y bar de copas del Grupo Lombardo, ha sido reconocido por el sector gastronómico por su propuesta "chucho de bacalao a la llauna", que competía con la oferta de otros doce establecimientos reconocidos de la zona.

 

El jurado ha decidido conceder también el premio a la tapa más ramblera a Moka por su "brazo de gitano de pies de cerdo y gamba con jugo del asado y café Moka".

 

Más de 40 de los mejores restaurantes, bares y pastelerías de Barcelona participan este año en el Tast a La Rambla, que ofrece degustaciones de cada establecimiento a 4 euros.

Este año, la propuesta de degustación, que ha aumentado hasta cinco días aprovechando el festivo de la Segunda Pascua, se divide en cinco áreas temáticas: Cocina de Autor, Pastelería, Tapas y Platillos, Cocina Tradicional y el nuevo espacio dedicado a la cocina mediterránea, que contará con los restaurantes Follia, de Sant Joan Despí, La Bonaigua, de Sant Just Desvern, y This & That, de L'Hospitalet.

 

Entre los chefs que participan en la feria se encuentran Carles Abellán, Carlota Claver, Christian Escribà, Germán Espinosa, Jordi Esteve, Xavier Franco, Nandu Jubany, Ariadna Julián, Meilan Kao, Fran López, Oscar Manresa, Ada Parellada, Paco Pérez, Carles Tejedor o Rafa Zafra. 

 

https://www.lavanguardia.com/ocio/20190606/462709674259/ultramarinos-y-restaurant-moka-ganan-el-concurso-de-tapas-en-tast-a-la-rambla.html

 

Dijous, 6 de juny de 2019

ABC

Guadalupe Piñeiro

Barcelona se transforma en el centro de la gastronomia

 

Tast a La Rambla reúne hasta el lunes a más de cuarenta locales en el centro de la Ciudad

 

A partir de este mediodía, Barcelona vuelve a ser el núcleo de la cocina de autor a través de una propuesta que, a lo largo de los años, se ha convertido en todo un ritual del buen comer. Se trata de la sexta edición del festival Tast a La Rambla, cita que hasta el próximo lunes 10 de junio ofrece en la Rambla de Santa Mónica variedades de platos y opciones a un precio más que accesible.

 

Son más de cuarenta los locales catalanes que en estos días pondrán a disposición exquisitas propuestas por un valor por degustación que va desde 1 a 4 euros. El evento está organizado por la Asociación de Amigos, Vecinos y Comerciantes de La Rambla y el grupo Gsr. Además, colaboran con esta gran fiesta de la gastronomía el Ayuntamiento de Barcelona y la Consejería de Cultura de la Generalitat de Cataluña. En su edición 2018, la cita llegó a superar las 630.000 visitas, pero en su versión 2019 se espera que el número de asistentes sea aún mayor, dado que este año el festival durará un día más. El objetivo de las jornadas gastronómicas en la capital catalana es doble: por un lado, posicionar a Barcelona como núcleo culinario y, por otro, ofrecer una propuesta para los visitantes a precios moderados.

 

Cocina de lujo

 

En esta edición, el Tast dividirá su propuesta en cinco categorías que buscan conquistar a los paladares más exquisitos: cocina de autor; pastelería; tapas y platillos; cocina tradicional; y una nuevo categoría enfocada a la gastronomía mediterránea, de la que participarán restaurantes de la talla de Follia, La Bonaigua, This & That.

 

En cuanto a los chefs que tomarán parte de las jornadas de gastronomía catalanas, algunos de los que ya confirmaron su presencia son Carles Abellán, Christian Escribà, Jordi Esteve, Xavier Franco, Ariadna Julián, Meilan Kao, Fran López, Ada Parellada, Paco Pérez y Carles Tejedor.

Entre los platos estrella de las jornadas se encuentran las propuestas veganas y vegetarianas, pensadas para los visitantes food friendly que no consumen alimentos de origen animal. Además, uno de los grandes ejes del evento será la sostenibilidad, por lo que también habrá espacios especiales para aprender algunos sobre la reutilización de la comida y el uso de materiales reciclables. Otra de las claves de esta edición del gran festival de la cocina en Barcelona serán las propuestas culinarias para disfrutar en familia, pensadas para todos los gustos, y todas las edades.

 

Para acompañar la propuesta también habrá espectáculos musicales y actividades como talleres, clases de cocina gratuita y hasta catas -la degustación de vino se realizará en el Mirador de Colón- que tendrán lugar en el Arts Santa Mònica. También habrá exposiciones artísticas pensadas para grandes y niños. Algunas de estas actividades tienen foro limitado, con lo que es importante apuntarse con anterioridad para disfrutar de estos espacios.

Uno de los momentos más esperados del evento llegará esta misma tarde, cuando se de a conocer la tapa ganadora del concurso para el que se prepararon creaciones especiales y en el que compiten trece de los bares y restaurantes más míticos de La Rambla.

 

https://www.abc.es/espana/catalunya/disfruta/abci-hacer-barcelona-barcelona-transforma-centro-gastronomia-201906061216_noticia.html

 

Viernes, 7 de juny de 2019

El Pais

Alfonso L. Congostrina

La gran fiesta gastronómica regresa a la Rambla

 

El 'Tast a la Rambla' reúne a una cuarentena de negocios de restauración que ofrecen tapas a cuatro euros en el icónico paseo

 

Una cuarentena de restaurantes, bares y pastelerías de la ciudad se instalaron ayer, y hasta el lunes, en mitad de la Rambla de Santa Mònica de la capital catalana para celebrar el denominado Tast a La Rambla- 6ª Semana de la Gastronomía de Barcelona. El evento gastronómico está organizado por Amics de la Rambla y reivindica el icónico paseo como lugar que acerca la alta cocina a los barceloneses y sus visitantes.

 

La cita gastronómica, donde se sirven tapas a cuatro euros, reúne cada año a los mejores chefs de Barcelona. Solo en la pasada edición, el evento recibió 630.000 visitas y se sirvieron 120.000 degustaciones. En esta edición, además de la oferta gastronómica, se han programado talleres, exhibiciones de cocina y actuaciones musicales.

 

La concejal del distrito de Ciutat Vella del Ayuntamiento de Barcelona, Gala Pin, ha presidido el acto inaugural –uno de los últimos de Pin como responsable del distrito central de la ciudad- y ha dejado un encargo al equipo de gobierno que se constituya el próximo 15 de junio: “Esperemos que el próximo año el Tast a la Rambla tenga que hacerse en otro lugar porque hayan comenzado las obras de remodelación del paseo”.

El presidente de Amics de la Rambla, Fermí Villar, ha concluido el acto inagural destacando: “Este año hay tantas actividades y de tanto nivel que si cobrásemos entrada habría cola”.

Después del acto oficial, se ha hecho entrega del premio Remenja’mmm 2019, una iniciativa que tiene como objetivo evitar el desperdicio de los alimentos en el sector de la restauración. El Tast a la Rambla permanecerá hasta el próximo 10 de junio en el paso más icónico de la capital catalana. 

 

https://elpais.com/ccaa/2019/06/06/catalunya/1559840500_472241.html

 

 

Dilluns, 10 de juny de 2019

El Periódico

El Tast a la Rambla congrega a 670.000 comensales

 

Durante cinco días, los establecimientos participantes han servido 190.000 degustaciones

 

El festival Tast a la Rambla finalizó este lunes su sexta edición con 670.000 visitantes, que realizaron más de 190.000 degustaciones durante los cinco días de evento, informó la organización. La oferta de esta edición la formaban una cuarentena de restaurantes, bares y pastelerías de la ciudad. El 71% de los que se acercaron a degustar alguno de los platillos son vecinos de la ciudad. 

 

Los organizadores de Tast a la Rambla, Fermín Villar, presidente de Amics de La Rambla, y Roser Torras, directora de grup gsr, han explicado que “se ha conseguido el objetivo de afluencia de público local y se ha incrementado el número de consumiciones respecto a la anterior edición".

 

Tras un primer recuento a pocas horas de finalizar la feria, en primera posición como tapa más vendida han quedado los "tacos de tartar de atún rojo con guacamole y mayonesa de chipotle" de Telefèric, seguido del "cavatelli alla norcina con trufa de verano" del restaurante Cecconi’s  y del "Mojito" de Pastisseria Canal. 

 

https://www.elperiodico.com/es/barcelona/20190610/tast-rambla-2019-balance-7498209

 

Dilluns, 10 de juny de 2019

7caníbales

David Salvador

 

Más internacional, gastronómico y concurrido. Tast a la Rambla 19

 

Las noches del fin de semana no han sido para descansar, sobre todo para la cuarentena de restaurantes participantes en Tast a la Rambla 2019. Con el sol poniéndose este lunes, el evento culinario más importante de la ciudad bajaba las persianas con un incremento de público (670.000 visitantes) y degustaciones (190.000, más de 70.000 respecto al año pasado), provocado seguro por la prolongación de la duración del mismo (por primera vez dura cinco días y no los cuatro habituales aprovechando el lunes festivo en la capital catalana), seguramente también por un incremento comentado en la calidad de todas las propuestas. 

 

Un auge que ha comportado más actividad en la Rambla y en el office de los restaurantes, con su incremento de producción consiguiente. En los mismos stands, durante los días previos, y durante las noches del evento, las cocinas de los locales han hecho horas extras. Todo para que los cerca de dos centenares de miles de visitantes que se han congregado en la parte baja de La Rambla pudieran escoger hasta última hora, reto casi conseguido (entre otros, La Barra de Carles Abellán servía a última hora su famosa ensaladilla al haberse quedado sin existencias de su arroz. No hay mal que por bien no venga).

Y el público pudo escoger y decidir que la tapa más vendida de Tast a la Rambla 2019 hayan sido los tacos de tartar de atún rojo con guacamole y mayonesa de chipotle del restaurante Telefèric. Los de la plaza Letamendi habían traído su versión de un tartar de atún con aguacate, “una de las tapas estrellas del local, con el atún maridado con soja y aceite de sésamo”, explicaba el chef Alejandro Matoque, ahora al frente del restaurante de tapas y pinchos tras foguearse en el extinto Roca Moo barcelonés o con los estrellados valencianos Ricard Camarena o Begoña Rodrigo.

Hablaba Matoque delante de una fila de demandantes que no ha cesado. Hacían cola por la tapa y por el showcooking con el que la finalizaban, como hacían también otros compañeros. La cocina a la vista del comensal se ha incrementado en esta edición, y no sólo en los talleres gratuitos que ha cobijado el escenario del Arts Santa Mònica y que han contado con presentaciones de los mejores chefs con restaurante en la capital como Paco Pérez, Fran López, Carles Abellan o Nandu Jubany.

 

Tapa más vendida: tacos de atún rojo con guacamole y mayonesa de chipotle (Telefèric)

Peccata Pizza configuraba y cocinaba sus pizzas a la vista del comensal; Follia dejaba escoger los toppings de su gofre de patata con butifarra negra; La Bonaigua quemaba el romero con el que finalizaba sus bravas con soplete y Cecconi’s volvía a hacer showcooking con su parmesano, donde acababa el “Cavatelli alla norcina” con trufa de verano que se ha convertido en la segunda tapa más vendida este año. Venían con la lección aprendida los del restaurante del Soho House, ya que con una tapa parecida y trabajada también con el parmesano se convirtieron en los más vendidos en la edición de 2017.

Se ha incrementado el show live y, en general, la calidad gastronómica del evento. Con los años, y por demanda de local (un 70% del público del evento), los participantes han ido desechando los formatos sencillos y aparentemente golosos para público heterogéneo para demostrar qué es realmente la gastronomía de la “gran” Barcelona, este año literal el apócope gracias a la participación de tres locales del área metropolitana barcelonesa (Follia, La Bonaigua y This&That Co.).

 

Melosos de ternera, anguilas, chuchos de bacalao, tartares de rubia gallega, ssams de lechuga o panes chinos de cerdo ibérico. Propuestas de alta gastronomía adaptadas a un evento de pie, propuestas que tenían continuación en los postres. Hofmann parecía traer directamente de las cocinas del restaurante el gastronómico y vistoso Baba Bubble, y Pastisseria Canal sorprendía con su mojito, que se ha convertido en la tercera tapa más demandada del evento. El junio barcelonés calienta, y las cervezas, los postres y los helados han tenido gran cuota de mercado.

 

Tast a la Rambla cerraba así su sexta edición, contenta también de aumentar significativamente los datos en redes sociales. Allí, han comentado y recomendado propuestas, demostrando que el barcelonés sigue fiel a su evento. Con, entre otros datos, tres interacciones por minuto durante los cinco días, la 6ª Semana Gastronómica de Barcelona ha comunicado con excelencia, mostrando su potencial gastronómico y también sostenible, potenciado con el uso de vasos y vajilla biodegradable y compostable, o con la colaboración con el proyecto Remenja’mmm.

 

Sostenibilidad, gastronomía y buen ambiente. Marca de (la gran) Barcelona.

 

Principales cifras de Tast a La Rambla 2019

Visitantes: 670.000 personas.

Degustaciones: 190.000 entre tapas, cervezas, refrescos y vino

3.000 metros cuadrados lineales de servicio al cliente y de espacio “Tast a La Rambla”.

Material: 15.000 copas de cristal, 125.000 platos y 35.000 vasos, estos dos últimos biodegradables

 

(En redes sociales)

Cerca de 1.280.000 impresiones

Más de 140.000 personas alcanzadas

Más de 15.000 likes durante los cinco días

 

https://www.7canibales.com/actualidad/tast-a-la-rambla19/

 

 

Dimecres, 12 de juny de 2019

Betevé

Bàsics

Amics de la Rambla vol que el nou govern informi els turistes de les activitats il·legals a la Rambla

 

La inseguretat, sobretot els furts, és la problemàtica principal a la Rambla, segons l'entitat

 

Amics de la Rambla reclamarà al nou govern municipal que posi fil a l’agulla per aturar la venda de productes i serveis il·legals al passeig. Ho ha explicat el president de l’entitat, Fermín Villar, en una entrevista al programa ‘bàsics’, de betevé.

 

Villar demanarà al nou alcalde o alcadessa que s’informi els turistes que activitats com la venda de refrescos i begudes al carrer és il·legal, així com les ofertes cannàbiques que s’hi ofereixen. Des d’Amics a la Rambla apunten que repartir fulls informatius podria posar fi a aquesta problemàtica i assenyala que els turistes “no saben que són activitats il·legals” perquè veuen “venedors ambulants al costat de furgonetes dels Mossos d’Esquadra”.

 

El problema més greu a la Rambla: la inseguretat

 

Per Amics de la Rambla, “falta seguretat” al passeig, un fet que es nota quan se’n va el sol, perquè “al vespre, la gent fuig, fa por”.

Els furts “són el problema de seguretat principal – segons Villar -, a vegades amb un ús de violència inusual”. Les associacions cannàbiques o la venda ambulant nocturna són alguns dels exemples que preocupen Amics de la Rambla.

 

L’alta gastronomia a la Rambla, una assignatura pendent

 

Després de l’èxit de la sisena edició del festival gastronòmic Tast a la Rambla, que aquesta setmana ha posat punt final amb el rècord de 670.000 visitants, Villar ha fet una reflexió sobre l’oferta gastronòmica del passeig. Pel president d’Amics de la Rambla, “l’excés de demanda perjudica l’oferta”, i ha detallat que a la Rambla hi manquen restaurants d’alta cuina a causa dels preus del lloguer dels locals.

 

#Rambling, el joc per redescobrir la Rambla

 

Amics de la Rambla ha impulsat el projecte #Rambling, un joc que proposa als visitants redescobrir indrets del passeig a través de tres rutes virtuals interactives: La Rambla Familiar, La Rambla Nostàlgica i La Rambla Canalla.

 

Els participants del #Rambling hauran de buscar en un mapa els llocs més emblemàtics del passeig, visitar-los i superar diversos reptes. Aquells que demostrin que coneixen la Rambla al detall podran aconseguir el premi, gràcies als establiments del passeig.

 

Els visitants, ja siguin barcelonins o turistes, hi podran jugar aquest cap de setmana, 15 i 16 de juny, en una activitat que serà gratuïta i per a la qual només es necessita un telèfon amb internet.

 

https://beteve.cat/basics/amics-rambla-informacio-turistes/

 

Dimecres, 12 de juny de 2019

El Periódico

Patricia Castan

La Rambla propone jugar al Rambling para atraer a los barceloneses

 

Tres rutas interactivas la redescubren e incentivan con algunos premios

 

Después de cuatro días completos con la tentación de las tapas (Tast a la Rambla), la Rambla vuelve a la carga en su objetivo de reconquista del barcelonés. Esta vez, con el Rambling o juego on line para descubrir las distintas caras del famoso eje a través del móvil. Las tres rutas interactivas que se proponen son la Rambla canalla, la familiar y la nostálgica. Y aunque el asunto tendrá continuidad, la oportunidad perfecta para sumergirse es este mismo fin de semana, días 15 y 16, con salida desde el Palau Moja y en formato similar a una yincana.

 

Los itinerarios pretenden conectar al visitante local con la Rambla de una forma lúdica. Uno puede tener que localizar algún elemento oculto en el Museo de la Erótica o realizar una prueba en un hotel de cinco estrellas. La Associació Amics de la Rambla, de la mano de la consultora Advanced Leisure Services (ALS) y la startup PlayVisit (que integra la tecnología y la gamificación en las organizaciones turísticas) promueven la singular propuesta, que no precisa de ninguna app, sino simplemente rellenar el formulario que aparece en http://rambling.playlist.com Allí se encuentran los enlaces para iniciar el juego y elegir la ruta que más interese.

 

Para todos los gustos

 

La nostálgica homenajea la Rambla en blanco y negro de mediados de siglo XX en adelante, echando mano del baúl de los recuerdos de quienes vivieron la época, o descubriendo particularidades de la zona a las nuevas generaciones través de los hoteles 1898 y Le Méridien, Las Golondrinas o el Arts Santa Mònica, entre otros. La ruta canalla abarca del citado museo a la plaza Reial, el Hotel Oriente o El Cordobés, mientras que la familiar propone encontrar diversas respuestas sobre el eje mientras se llega hasta el Aquàrium por el Port Vell. 

Además de adentrarse en su patrimonio, comercio, gastronomía e historia, los participantes pueden ganar noches de hotel, entradas a espacios culturales y espectáculos, desayunos, cenas o libros como premios. 

 

El Palau Moja es punto de inicio de todas las opciones, para dar algunos apuntes de la burguesía y sus costumbres en el siglo XIX

 

https://www.elperiodico.com/es/barcelona/20190612/rambla-rambling-gaming-prueba-premio-barceloneses-7501448

 

Dijous, 13 de juny de 2019

Betevé

‘Rambling’: jugar a la Rambla té premi

 

Dissabte 15 de juny (gratuït). Punt de trobada: Palau Moja

 

T’agrada jugar? Apuntat al joc interactiu ‘#Rambling: juga a la Rambla’!

 

Es tracta d’un vídeojoc o gimcana virtual, en el qual col·labora betevé, al que es pot accedir des d’una adreça weba través del telèfon mòbil. Els jugadors han de sortir al carrer per complir els objectius.

 

Qui vulgui jugar-hi haurà d’anar a la Rambla i habilitar la geolocalització de l’aparell, sense necessitat de descarregar-se cap aplicació. A partir d’aquí, el joc li proposarà diversos reptes a resoldre en diferents punts d’aquesta via emblemàtica de la ciutat. Cada repte superat suposarà passar una pantalla i qui arribi al final serà recompensat amb un obsequi.

 

Tres rutes

 

El joc proposarà tres rutes, totes elles amb la Rambla com a protagonista

La Ruta Nostàlgica que recordarà el passat més esplendorós de la Rambla

La Ruta Cultural que destacarà els seus aspectes patrimonials

La Ruta Canalla que rescatarà de l’oblit els personatges més pintorescos que en algun moment han fet vida a l’avinguda

Les tres rutes començaran i acabaran al Palau Moja, situat a la cantonada amb el carrer de la Portaferrissa.

 

Heu de saber que…

 

Els participants han de seguir les pistes, que es troben en edificis i locals rellevants del passeig a nivell comercial, històric, turístic i/o cultural.

És una ruta geolocalitzada.

 

A cada parada se li assigna un repte. Les respostes correctes acumulen punts

Segons la quantitat de punts acumulats, els participants entren en el sorteig de diversos premis.

 

No cal descarregar-se cap app

 

https://beteve.cat/agenda/rambling-gimcana-virtual-rambla/

 

Divendres, 14 de juny de 2019

El Periódico

Ferran Imedio

La pastelería de 'Sexo en Nueva York', en Barcelona

 

Magnolia Bakery se instala del 14 de junio al 14 de julio en el Hotel 1898 con sus mediáticos 'cupcakes'

 

Nueva York es un plató de cine y de series cuyos escenarios son auténticos ganchos turísticos. Sirva como ejemplo Magnolia Bakery, la pastelería 'cuqui' frente a cuyo escaparate las chicas de 'Sexo en Nueva York' se zampaban unos 'cupcakes' y hablaban de sus romances con la boca llena. Para quienes quieran emular Carrie Bradshaw (Sarah Jessica Paker) y Miranda Hobbes (Cynthia Nixon), protagonistas de aquella escena, y no tengan el dinero suficiente para cruzar el charco y plantarse en el mítico local, tenemos una buena noticia: Magnolia Bakery se instala en Barcelona durante un mes, del 14 de junio al 14 de julio.

 

En concreto, en el Hotel 1898 (La Rambla, 109), donde se reproduce el icónico establecimiento. Allí, cada día de 11.00 a 20.00 horas, ofrece, entre otros dulces, The Carrie Cake, favorito de Carrie Bradshaw, un 'cupcake' de vainilla que va recubierto de crema de mantequilla de vainilla rosa con decoración de margaritas.

 

Tampoco falta el clásico 'banana pudding', que triunfa entre los fans de la serie. Para darle un toque de autenticidad, el personal de Magnolia Bakery ha venido a Barcelona para servir cada pieza. 

 

No será por trabajadores, porque desde que apareció en 'Sexo en Nueva York' sus propietarios no han parado de abrir franquicias por el mundo. Barcelona y Madrid pueden ser las próximas ciudades que alberguen un nuevo Magnolia Bakery. Sería una buena excusa para que Parker vuelva a España, pues ya estuvo de vacaciones con su marido, Matthew Broderick. En Barcelona comieron y se alojaron en Àbac.

 

'Brunch' con bingo y tragos de la coctelería neoyorquina Dear Irving

La iniciativa, de Seagram's Gin, se completa con dos ganchos más. Uno es el 'brunch' con bingo, una tendencia que dicen que arrasa en la ciudad de los rascacielos y que en Barcelona dirigirá sábados y domingos de 12.30 a 17.00 horas una 'drag queen' que cantará los números a los asistentes mientas comen, beben cócteles y escuchan la música que pincha un 'dj'. Otro es la carta de la coctelería Dear Irving, cuya directora, Meaghan Dorman fue elegida Bartender of the Year en el 2016. Estará disponible de jueves a sábados de 19.00 a 1.00 horas.

 

https://www.elperiodico.com/es/onbarcelona/cocinas/20190613/magnolia-bakery-sexo-nueva-york-barcelona-hotel-1898-7480109

 

Diumenge, 16 de juny de 2019

Betevé

Laia Balasch

Rambling, un joc dels Amics de la Rambla per redescobrir el passeig

 

Els Amics de la Rambla proposen una gimcana virtual on els participants han de buscar en un mapa els llocs més emblemàtics del passeig

 

Els Amics de la Rambla estrenen un joc interactiu per redescobrir diversos indrets del passeig a través de tres rutes virtuals. El #Rambling és una gimcana virtual, en què els participants han de buscar en un mapa els llocs més emblemàtics del passeig, visitar-los i superar diversos reptes. Aquells que demostrin que coneixen la Rambla en detall podran aconseguir un premi, gràcies als establiments del passeig.

 

El joc, al qual només es podrà jugar aquest cap de setmana, proposa tres rutes, totes amb la Rambla com a protagonista. La Ruta Nostàlgica recorda el passat més esplendorós de la Rambla. La Ruta Familiar destaca els seus aspectes patrimonials. I la Ruta Canalla, que rescata de l’oblit els personatges més pintorescos que en algun moment han fet vida a l’avinguda.

 

Totes les rutes comencen i acaben al Palau Moja. I qui vulgui jugar-hi haurà d’habilitar la geolocalització de l’aparell, sense necessitat de descarregar-se cap aplicació. A partir d’aquí, el joc li proposarà diversos reptes a resoldre en diferents punts d’aquesta via emblemàtica de la ciutat.

 

Amics de la Rambla vol que el nou govern informi els turistes de les activitats il·legals

El #Rambling coincideix amb la reelecció d’Ada Colau com alcaldessa, per això els Amics de la Rambla han aprofitat l’ocasió per demanar al nou govern que posi fil a l’agulla per aturar la venda de productes i serveis il·legals al passeig. Ho va explicar aquesta setmana el president de l’entitat, Fermín Villar, en una entrevista al programa ‘bàsics’, de betevé.

 

Villar assegura que el problema més greu de la Rambla continua sent la inseguretat. Els furts “són el problema de seguretat principal, a vegades amb un ús de la violència inusual”. Les associacions cannàbiques o la venda ambulant nocturna són alguns dels exemples que preocupen Amics de la Rambla.

 

https://beteve.cat/agenda/rambling-gimcana-virtual-rambla/

 

Dijous, 27 de juny de 2019

El País

Carles Geli

Barcelona, “atracción de forasteros”

 

Un facsímil d’un text de 1908 mostra l’‘invent’ del turisme i la seva rebotiga política i econòmica

 

“Barcelona reúne excepcionales condiciones para emprender en grande escala la explotación de la concurrencia de forasteros (...) Y si ‘el catalán de las peñas saca pan’, ¿qué no podrá sacar de esta fuente de riqueza que tenemos en nuestra capital, y cuya explotación, por constituir no solo un gran negocio sinó también un factor de nuestro engrandecimiento, requiere ser mirada con especial interés y considerada como un deber de patriotismo?”. S’ho pregunta, amb un punt de crida o de manament, Gonçal Arnús, creador de la Banca Arnús, a l’opuscle Barcelona cosmopolita, 70 planes que, tot i “de venta en librerías y kioscos”, va ser en part repartit entre els seus companys de junta de la societat mixta publicoprivada Sociedad de Atracción de Forasteros (SAF) de Barcelona, creada el febrer del 1908, pocs mesos abans de la sortida de “este folleto de propaganda”, com el defineix. Tot i que Arnús predicà amb l’exemple (amb Francesc Cambó de soci, el 1919 va promoure l’hotel Ritz) i proposava mesures visionàries —com un cànon per als cotxes que entressin a Catalunya o la creació de dos gegantins parcs, a Montjuïc i al Besòs—, l’important del seu escrit és la rebotiga ideològica del que avui és motor de Barcelona, quarta ciutat europea en visitants (2016): el turisme és un invent, un potencial negoci tret del no res, i al darrere hi havia uns interessos economicopolítics vinculats al llavors creixent catalanisme polític.

 

El turisme era rar a la Barcelona del 1900. Com a pràctica era extravagant i a l’abast de pocs ciutadans; com a subjecte pacient, no gaire menys: la capital catalana era lluny d’aquell invent que el 1841 va arrencar l’anglès Thomas Cook, ajudat pels esclats del ferrocarril i de la fotografia (sense imatges del paradís no hi ha desig). Pels volts del mateix 1908, París rebia 900.000 turistes (uns dos milions a tot França), que ja aportaven la meitat dels 2.000 milions de francs que generava el sector; Londres era visitada per uns 600.000, i Berlín, per 500.000; Itàlia ingressava uns 700 milions de lires. D’Espanya només se sap segur que anava a la cua: unes comunicacions difícils, uns preus dels pocs hotels cars pel seu confort mitjà i l’atàvica visió de l’estranger com a enemic hi ajudaven. El 1919, la SAF havia atès 319.675 viatgers. Potencialment, molt lluny dels veïns.

 

De tot això n’eren conscients Arnús i alguns prohoms del moment. No es tractava de reaccionar davant una fluència turística, sinó de fomentar-la, d’agafar el turisme com a punta de llança d’una estratègia de transformació de Barcelona i, de rebot, de Catalunya, molt tocada des de 1898, quan amb la pèrdua de les colònies va desaparèixer també el gran mercat exterior de la seva indústria. Calia saber jugar amb els recursos de la ciutat en clau de mercat, “consumir la ciutat era una forma de revalorar-la”, en una lògica en què “consumir equival a produir”; era necessari, doncs, introduir “noves pautes de consum de l’espai i del paisatge”, tal com revelen l’antropòloga Saida Palou i l’historiador de l’art Agustín Cocola-Grant en la sucosa introducció que fan de l’opuscle d’Arnús que, en facsímil, han coeditat l’Ajuntament de Barcelona i l’Arxiu Històric de la Ciutat.

 

El desig no és un bolet. Entra de ple en la filosofia de fer un territori productiu, d’ajudar a construir una Gran Barcelona, una urbs moderna que funcioni com a capital, pal de paller d’un espai que no troba suficient suport de l’Estat per créixer. Això intentarà fer, només sis anys després del text d’Arnús, la Mancomunitat de Catalunya. No ho expliciten així Palou i Cocola-Grant, però sí que el turisme és utilitzat pel partit hegemònic del moment, la Lliga Regionalista, com a arsenal del seu projecte regeneracionista, per l’afany d’europeïtzació, per saltar d’una ciutat provinciana, de segona, a una urbs metropolitana, capaç de compaginar la seva naturalesa com a fàbrica industrial amb la de fàbrica turística, tal com demanava Arnús.

En aquesta línia, no és casual que bona part de la cúpula de la SAF estigués integrada per membres notables de la Lliga, com ara Frederic Rahola, Manuel Folch i Torres, Lluís Duran i Ventosa, Josep Puig i Cadafalch, Enric Prat de la Riba i Francesc Cambó, composició que va portar més d’una dissensió al si de l’entitat, que comptà amb un gran suport de l’alcalde conservador Domingo J. Sanllehy. Per això el projecte sempre s’emmiralla més enllà dels Pirineus en lloc d’Espanya, un discurs reforçat per la manca de suport econòmic de l’Estat, una desconnexió que, a l’opuscle, Arnús cita amb el correlat “ayer barcelonismo, conocido hoy por problema catalán y que á no tardar será cuestión peninsular”. Tot plegat facilitava que el projecte es vengués amb un inseparable binomi modernitat-patriotisme per engrescar la col·laboració ciutadana.

 

I per això té sentit també el que pot semblar un estirabot, quan Arnús critica que l’Ajuntament hagi ressuscitat tradicions populars com la de la Mercè, “fiestas caseras” que “sobre no reportar ningún beneficio á la población, la han desprestigiado, envolviéndola en el ridículo”. Calia, contràriament, oferir una oferta cultural de nivell i atractiva, i acollir grans esdeveniments, com ara una Exposició Internacional, de la qual es parlava des de 1905 i que no arribaria fins al 1929, tot buscant l’efecte transformador que havia tingut la celebrada Exposició Universal de 1888.

 

És, doncs, el turisme i la seva indústria a Barcelona una cosa imaginada i induïda políticament. I en temps convulsos: un any després del text esclataria la Setmana Tràgica, que ja s’intuïa, com entreveu el mateix Arnús, quan parla d’una ciutat socialment carregada de “grandes cantidades de substancias inflamables” i sense disposar del material d’incendis necessari per sufocar “los efectos del sininestro que un día ú otro en estas condiciones tiene forzosamente que ocurrir”. Lamenta la imatge que a l’estranger es té de Barcelona com a “centro revolucionario sumamente desagradable y algunas veces peligroso. Esto, como se comprenderá, no tiene nada de atrayente”, diu, tot reconeixent “la grave indisciplina social que en ella impera”.

La cerca del cosmopolitisme, el pretext per consolidar la indústria dels forasters, també havia de tenir una pota social, doncs. Són els moments en què en el text sura l’aspecte més classista i paternalista que caracteritzava bona part de la burgesia industrial catalana. I així, parla diversos cops d’alleujar les tensions socials que comporta la industrializació massiva (“el ambiente maligno que el abuso y las extralimitaciones provenientes de la falta de reglamentación del Trabajo”; “un estado social de general desquiciamiento producido por la evolución”) amb “el bálsamo de la caridad”, però no pas donant diners “para comprar nuestra tranquilidad”, sinó que cal socórrer amb criteri, tot elogiant, per exemple, les obres de finalització de l’Hospital de Sant Pau, gràcies a la filantropia de Pablo Gil. Perquè som en una societat “infeccionada”. És a dir, cal una higienització social.

 

Com que l’estranger és per antonomàsia, segons Arnús, modern, el turisme comportarà uns valors que poden servir per educar el proletariat i bona part de la ciutadania, allunyant-la d’elements sindicals perillosos, com els anarquistes. Perquè hi ha imatges que perjudiquen el negoci, com ara veure que “capital tan bella, rica y de ilustre abolengo se presenta siempre y a todas horas vestida con el sayal del trabajo”; a Arnús el molesta veure gent vestida amb roba de feina sense haver-hi “la debida separación de horas y lugares entre el Trabajo y el descanso ó el recreo (...) no contribuye á hacerla agradable”, diu sobre la ciutat. El turisme pot ajudar, doncs, al control social.

 

Fa el banquer, per sort, recomanacions menys discutibles i d’una modernitat sorprenent, encara avui no aplicades. D’entrada, parla de la necessitat d’una tasca de difusió internacional de la ciutat a la premsa estrangera, estratègia comunicativa a combinar, diu, amb la “intriga política” necessària per facilitar l’arribada de visites de monarques. Promoure la presència de la beautiful people, vaja. Barcelona té armes, recita: “la panoràmica” des del Tibidabo, “el típico aspecto de nuestras Ramblas”, “el lujo de nuestros comercios y tiendas”, la “Catedral Basílica”, una de les més belles “no solo de España sinó de toda la cristiandad”, la construcció de la Sagrada Família, “verdadera genialidad de los tiempos modernos”, però també, molt a prop, Mallorca i València: Barcelona és el cap natural de tot plegat, defensa. I qui vulgui estudi, pot analitzar la mateixa construcció de l’Eixample, amb els seus xamfrans elogiats internacionalment, o la presència de l’Arxiu de la Corona d’Aragó. En teatres, n’hi ha prou amb reforçar el Liceu i fer del Principal, “hoy muerto y deshabitado”, el niu on creixi “el teato catalán”.

 

Donant mostres d’estar molt ficat en el tema, parla d’aprofitar el bon clima de la ciutat tot l’any amb relació a les seves competidores i potenciar el novembre, mes que internacionalment, diu, queda lliure en l’agenda turística mundial. Proposa, així, fer un packque podria arrencar amb l’inici de la temporada del Liceu i acabar per les festes de Nadal, mentre que la primavera la reservaria per a “grandes acontecimientos artísticos, industriales y deportivos”.

 

Això sí, cal millorar coses. Moltes. I en primer lloc comença Arnús repartint als hotels, indústria que de les altres nacions només ha adoptat “la elevación de los precios”, i que tendeixen a considerar “como artículo de lujo y de adorno lo referente á la calefacción de las habitaciones”. No pas més ben parada queda la xarxa ferroviària: problemes d’amplada de via diferent d’Europa a banda, lamenta la manca de connexió amb Niça, Itàlia i altres focus turístics, i qualifica de “vergonzosas” les estacions. Especialment perjudicada queda la de Portbou, “defectuosa y de miserable aspecto”, on gairebé es tortura el turista amb el “horroroso” escorcoll d’equipatges. El port no és res de l’altre món, tampoc: detecta que no hi ha espai per atracar i en proposa un al final de la Rambla, així com un port esportiu com els de Sant Sebastià o Santander, tot amb “condiciones especiales para atraer a los Yachtsmen y turistas náuticos”.

 

Com que són els temps de l’eclosió del cotxe, de queixes i mesures sobre aquest transport en deixa anar un fotimer. D’entrada, “la carretera litoral no merece ni siquiera tal nombre”, sense asfaltar i sense rètols, com gairebé totes: tant és així que la gent que creua la frontera acostuma a llogar un costós guia que els porti fins a Barcelona. Com que “la cantidad que el Estado destina para su conservación no solamente no ha sido aumentada desde hace años, si no que, por el contrario, sufre anualmente una disminución”, proposa que hi renunciï, passi una quantitat compensatòria i l’administració local se n’ocupi. Per a la construcció de ponts i el seu manteniment caldria o bé fixar “portazgos” o imitar el sistema alemany, on hi ha un impost especial de 40 marcs per cada cotxe que entra el país si s’hi està 30 dies. Amb un import equivalent (50 pessetes), i calculant que a Catalunya entrarien uns 20 cotxes diaris, els números gairebé li surten a Arnús per posar indicadors i benzineres i enquitranar.

Enquitranar és el que també li falta a l’Eixample, que no s’ha acabat d’urbanitzar, com també s’ha comès el “grave error” de no connectar-lo bé amb Ciutat Vella. No és casual que gairebé simultàniament amb la publicació de l’opuscle hagin començat oficialment les obres d’obertura de la Via Laietana, que estrena la reclamada reurbanització del centre històric, amb la clàssica especulació rampant que el mateix Arnús ja lamenta amb la boca petita. Indispensables són, al seu parer, la construcció d’un passeig marítim i de dos grans parcs, a Montjuïc (“de los más bellos lugares y atractivos de la ciudad”) i al Besòs, més de caire esportiu. També critica el caos del sistema d’ordre públic entre administracions i en demana la unificació, si més no a la capital.

 

Diners? Arnús, genèticament, ho té previst: calcula que Barcelona encara es pot endeutar amb 85 milions de pessetes per afrontar tot això. No s’escapa res al financer: la “descomunal” amplada dels tramvies i les dobles vies on circulen, la manca de papereres i “escupideras” o, això també, tributar “un cumplido elogio á nuestras autoridades municipales por la campaña emprendida contra la mendicidad de oficio que tanto afea y denigraba á Barcelona”. Fins i tot, es fixa en la manca d’urbanitat de “los chiquillos”, que “siguen disfrutando aquí de libertad omnímoda que no reconoce reglas ni límites de ninguna clase”. Tot pel bé del turisme.

 

LLUMS I OMBRES D’UN CAS D’ÈXIT ACCELERAT

 

Barcelona és una de les deu ciutats més visitades d’Europa. L’any passat va rebre dotze milions de turistes internacionals. Juga també a la primera divisió del turisme de negocis i el 2018 es va situar com la quarta ciutat que organitza més congressos i reunions empresarials (darrere de París, Viena i Madrid, però amb la preuada bandera del Mobile World Congress). Si prou difícil era aconseguir aquests números, més ho era consolidar-los. I això últim és el que ha permès una altra recompensa: el boca-orella ha fet que la ciutat tingui un renom suficientment atractiu perquè s’hi vulguin instal·lar expatriats que treballen en empreses de tota mena, sobretot tecnològiques. I, un element més, el turisme va ajudar a apaivagar l’última crisi econòmica.

 

Fins aquí algunes lectures positives del turisme a Barcelona, perquè també se’n poden fer de negatives. Fa dos anys aquesta activitat es va convertir en el problema més gran per als barcelonins, segons el baròmetre municipal (ara és el setè). Hi ha diferents motius que ho expliquen. La concentració de visitants en algunes zones de la ciutat, els actes incívics que han esgotat la paciència dels veïns i l’efecte multiplicador que el turisme —amb un caràcter molt immobiliari, agreujat amb el boom dels apartaments turístics— ha tingut sobre els preus dels pisos, en molts casos han expulsat els qui hi han habitat durant anys. I l’activitat turística deixa altres imatges negatives, com ara les precàries condicions laborals de les anomenades kellys, les encarregades de posar ordre a les habitacions que ocupen els visitants. Són la mostra d’un negoci que ha guanyat pistonada també a cop de baixos salaris, una postal que lliga malament amb la de la rendibilitat de les habitacions hoteleres a la capital catalana, que des del 2015 ha crescut a ritmes anuals propers o superiors al 10%.

 

Amb llums i ombres, Barcelona s’ha convertit en un cas d’èxit turístic. Una ràpida història d’èxit, millor, perquè en tot just dues dècades ha aconseguit el que altres reputades ciutats europees van fer en més d’un segle. Perquè els Jocs Olímpics del 1992 van ressituar Barcelona al mapa internacional, però a causa de la crisi que va arribar després, no va ser fins al 1998 que realment se’n van recollir els primers resultats. Potser aquesta explosió (admirada en altres bandes) és la que ha provocat la mala digestió del turisme a la ciutat, que es debat sobre si pot assumir més visitants i, sobretot, si li convé. Fins i tot entrava en aquest debat un reportatge publicat recentment a The New York Times, que subratllava l’excés de turistes de la capital catalana i proposava València com a alternativa espanyola.

 

La xifra de turistes no sembla ser un problema. Encara n’hi cabrien més si, com apuntava l’Ajuntament de Barcelona en el seu pla estratègic sobre turisme, s’aconseguís desestacionalitzar l’arribada de visitants i, sobretot, centrifugar-los a d’altres parts de la ciutat on la seva presència és testimonial. Actualment el 60% de l’oferta de llits es concentra en només tres districtes: Ciutat Vella, Eixample i Sant Martí, just on es troben els principals reclams turístics. Aquesta concentració ha provocat una de les principals paradoxes de la ciutat. Als anys noranta Barcelona va fer una gran operació per nodrir-se d’equipaments culturals. Avui el govern municipal, en canvi, ha mostrat la seva oposició que un nou museu d’iniciativa privada, l’Hermitage, es pugui instal·lar a la Barceloneta. Al·lega que aquella zona ja pateix prou pressió turística.

 

Hi ha una altra contradicció històrica que també enfronta Ajuntament i empresaris hotelers, a costa dels nous hotels. Van ser els hotelers als anys noranta, quan Barcelona es preparava per als Jocs, els qui es van oposar a ampliar la planta hotelera pel temor que les tarifes per habitació s’enfonsessin. Ara (des del 2015) el govern que lidera Ada Colau ha frenat la posada en marxa de nous negocis hotelers al centre de la ciutat per por al col·lapse turístic. S’han aturat operacions, però no sembla que l’interès inversor s’hagi dispersat. Els inversors compren hotels amb uns preus per habitació, de mitjana, que superen els 330.000 euros, no gaire lluny del que es paga a Madrid.

 

Res apunta que la ciutat hagi de reduir el nombre de turistes en els pròxims anys, tenint en compte la tendència apuntada per un estudi encarregat per la Generalitat. Segons aquest treball, Catalunya podria passar dels actuals 18 milions de turistes (2016) a entre 28,5 i 35,6 milions l’any 2030, i sembla que Barcelona no es podrà deslliurar d’aquesta tendència.

 

https://cat.elpais.com/cat/2019/06/27/catalunya/1561624482_806398.html

LA RAMBLA DE BARCELONA

La Rambla és un dels indrets de Barcelona on bull més activitat, una ciutat dins d'una altra ciutat.

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