Amics de la Rambla

Amics de la Rambla

Octubre 2014 - Resum de premsa sobre La Rambla

31 d'octubre de 2014

Dimecres, 1 d'octubre de 2014
El Periódico

El palacio de los marqueses de la Rambla

Un edificio neoclásico del cruce de la Rambla con Portaferrissa esconde el encanto de una residencia de otros tiempos. Su construcción empezó en 1774 por voluntad de la marquesa de Moja, María Lluïsa Descatllar. «El arquitecto Josep Mas Dordal lo diseñó inspirándose en las tendencias estéticas francesas, un caso único en una época en que la Rambla todavía era un arroyo no urbanizado», explicaJoan Rosàs Reverté, jefe de la Secció de Museus i Protecció de Béns Mobles de la Generalitat.
Cuando a mediados del siglo XIX la heredera de la familia Moja murió sin tener hijos, el palacio, de 1.000 metros cuadrados de planta y cuatro pisos de altura, se vendió al comerciante de esclavos y naviero Antonio López y López, primer marqués de Comillas y dueño de la compañía naval Transatlántica, cuyas maquetas todavía se conservan en el palacio.
Gracias al marqués de Comillas, la escalera principal del palacio fue revestida de mármol y se trajo una lámpara de bronce fundido desde París para iluminarla. «Para aquella época, el conjunto de la escalera era algo único e innovador», sigue Rosàs. Las paredes fueron decoradas con símbolos del mar y de los vientos, pilares de la suerte del marqués.
En cambio, las pinturas de Francesc Pla, el Vigatà, en el salón grande, no se pudieron modificar. Cuentan la historia de los Cartellà, familia de origen de Maria Lluïsa Descatllar. «Según el acto de venta del Palau, al tocar las decoraciones, el marqués de Comillas habría perdido todos los derechos sobre el edificio», explica Rosàs. Al lado del salón se puede admirar la capilla de Jacinto Verdaguer, protegido del marqués de Comillas y capellán de la familia.
Centro cultural catalán
El Palau Moja hoy alberga las oficinas de la Direcció General d'Arxius, Biblioteques, Museus i Patrimoni, después de la adquisición, en 1982, por el Departament de Cultura por 100 millones de pesetas.
En los próximos meses, las puertas del Palau Moja se abrirán aún más a la cultura catalana, con una oferta de productos gastronómicos y enológicos, contenidos audiovisuales e interactivos y actividades para los visitantes.

Divendres, 3 d'octubre de 2014
El País

La juez indaga si el Ayuntamiento favoreció a la trama de los burdeles

Uno de los empresarios detenidos está tramitando una licencia para una discoteca

Detenidos dos ‘guardias urbanos’ en una gran redada contra la protistución

La investigación sobre la presunta trama de los prostíbulos, en la que están involucrados policías locales y empresarios, apunta en una nueva dirección: el Ayuntamiento de Barcelona. La titular del Juzgado de Instrucción número 10 de la ciudad, Míriam de Rosa, va a indagar si existió trato de favor por parte de responsables municipales hacia los empresarios y sus negocios de ocio nocturno. Así se desprende, al menos, de las conversaciones telefónicas intervenidas por los Mossos d’Esquadra, que deben ser examinadas ahora por la fiscalía.
Las conversaciones más relevantes fueron mantenidas por uno de los 25 detenidos la semana pasada en la operación policial. Se trata de una suerte de “conseguidor”, según fuentes judiciales, que presumía de contactos en distintos ámbitos de poder. En algunas llamadas, ese conseguidor da a entender que puede lograr que el Consistorio agilice trámites o dé trato preferente a los intereses de los empresarios. Las pesquisas, señalaron las mismas fuentes, apuntan al distrito de Ciutat Vella, responsable de las licencias y las inspecciones a los locales.
La causa comenzó hace un año a raíz de la denuncia de una trabajadora, quien afirmó que los locales narcotizaban a los clientes para desvalijarles. Está dividida en dos partes. La primera analiza si los detenidos blanquearon dinero procedente de la prostitución ejercida en torno a dos locales de striptease de Barcelona: Night Club y Fuego, ambos precintados por orden judicial. Entre los detenidos hay un cabo y tres agentes de la Guardia Urbana que, presuntamente, actuaban en connivencia de los locales a cambio de dinero. También fueron arrestados dos empresarios: Juan Balcells —propietario de esos negocios— y Carlos Caballero, promotor negocios de la noche y director del Teatro Principal de la Rambla, propiedad de la familia Balañá y reconvertido ahora en discoteca. Los investigadores sospechan que en todos esos locales se ha blanqueado dinero de la prostitución. La segunda parte —en la que está involucrado Caballero, aunque no Balcells— tiene que ver con los presuntos tratos de favor de responsables municipales. La juez ha pedido, en ese sentido, una serie de expedientes administrativos.
En octubre de 2013, cuando se reabrió el Teatro Principal, Caballero no solicitó ninguna licencia nueva para gestionarlo. Desde entonces, opera con las mismas licencias de actividades que ya había tenido en su última etapa: la sala grande —con una capacidad para 600 personas— como teatro y la sala Latino —para 300— con licencia de sala de fiestas, según aseguran portavoces del distrito de Ciutat Vella. En la práctica, sin embargo, la sala en la que sí se hacen espectáculos de teatro y artes escénicas es la Latino, en funciones que se programan a primera hora de la noche; posteriormente, se reconvierte en sala de fiestas y bar de copas. En la sala mayor, las butacas del teatro duraron poco tiempo y su actividad real es de sala de fiestas, según anuncia la propia página web del Teatre Principal que anuncia dj's para las noches de jueves y sábados durante el mes de octubre.
Hace unos meses, la empresa que gestiona Caballero pidió una licencia más como sala polivalente (discoteca) para el frontón Jai Alai. Se trata de una gran pieza —situada encima del teatro— de 50 metros de longitud. Los portavoces de Ciutat Vella solo precisan, a preguntas de este diario, que esa licencia “sigue en trámite”. Tampoco concretan si se han hecho inspecciones en el Principal para comprobar si su actividad se ciñe a las licencias que ya tiene: “Solo recibimos una denuncia por ruido en una ocasión de un vecino”.
El presidente de la asociación Eixample Sostenible, Alex Broch, afirma que habían denunciado las irregularidades en el distrito: exceso de aforo, ruido o existencia de pisos “interconectados con los prostíbulos donde se realizaban los servicios”. “En las asambleas del barrio se manifestaron estas quejas y desde el Ayuntamiento se nos han contestado que los agentes de la Guardia Urbana de Barcelona no han encontrado ninguna irregularidad”, detalla Broch.

http://ccaa.elpais.com/ccaa/2014/10/02/catalunya/1412280638_136146.html

Divendres, 3 d'octubre de 2014
BTV notícies.cat

La intervenció policial impedeix allargar l’acampada pel 9-N a la plaça de Catalunya

Guàrdia Urbana i Mossos d'Esquadra han retirat poc després de la una de la matinada d'aquest divendres una vintena de tendes de campanya que s'havien instal·lat a la plaça de Catalunya passades les 21 h. Abans, participants en la manifestació d'estudiants convocada a la tarda havien acordat en assemblea mantenir l'acampada fins diumenge, tot i que en un primer moment volien allargar-la fins el dia de la consulta. Una cinquantena de joves han acabat dormint-hi al ras.
Convocats pel col·lectiu Desobeïm Barcelona, uns quants participants en la manifestació d’estudiants en favor del 9-N van decidir, després d’acordar-ho en una assemblea improvisada, plantar tendes a la plaça de Catalunya. Una acció que alguns dels organitzadors de la protesta ja havien anunciat en les hores prèvies, i que ja havia tingut el consentiment de l’alcalde, Xavier Trias, sempre que l’ocupació de l’espai públic no s’allargués més del compte. Finalment, mig centenar de persones han acabat dormint-hi al ras. Aquest migdia anunciaran en roda de premsa què faran a partir d’ara.
En una entrevista a Barcelona FM, el portaveu de Desobeïm Joan Sebastià ha explicat que han passat bastant tranquils la nit, tot i que afirma que hi ha hagut molt moviment de furgonetes policials a partir de les cinc del matí que els han fet témer que els desallotgessin, cosa que no ha succeït. Sebastià ha afegit que no han tingut mai la intenció d’eternitzar-se, ja que la idea era “arribar a diumenge”. Més enllà que la plaça de Catalunya s’hagi convertit ja en un indret simbòlic arran dels fets de l’11-M, l’activista creu que haver triat aquest emplaçament té una explicació: es buscava una ubicació estable on es pogués centralitzar “tota la dinàmica d’accions”, i aquest, ha dit, era “el millor lloc per fer-ho”.

http://www.btv.cat/btvnoticies/2014/10/03/la-intervencio-policial-impedeix-allargar-lacampada-pel-9-n-a-la-placa-de-catalunya/

Dijous, 2 d'octubre de 2014
Va de Barcelona

La Rambla de Barcelona se viste de fiesta. Del 4 al 7 de octubre Festes del Roser

La Rambla es uno de los lugares más emblematicos de Barcelona donde mayor actividad se desarrolla. Es sin duda alguna una de las calles, por no decir la más conocida y transitada de Barcelona, no sólo por los que vivimos en la ciudad sino por los millones de turistas que cada año nos visitan. Está despierta las veinticuatro horas del día, nunca duerme, siempre hay gente paseando por ella lo que hace que sea un lugar singular y único en el mundo.

Conecta el centro de la ciudad con el puerto, va de Plaza Catalunya al Monumento a Colón, y se divide en cinco tramos que cada unos de ellos se conoce con un nombre diferente.

La Rambla, en su origen, era una riera por donde bajaban las aguas hacia el mar, flanqueándo la muralla medieval del siglo XIII. Entre los siglos XVI-XVII la riera se fue configurando como calle con la construcción de una serie de edificios conventuales, centros de enseñanza y un teatro, todos ellos de grandes dimensiones. A finales del siglo XVII, con el derrumbe progresivo de la muralla, se ordenó la Rambla, potenciando su carácter de paseo, hecho que motivó la construcción de importantes edificios señoriales. La desamortización de bienes eclesiásticos del siglo XIX comportó el cambio definitivo de la Rambla. Los viejos conventos fueron substituidos por una plaza pública, un mercado, un teatro y otros edificios. Además el paseo se iba dotando de pequeños equipamientos, como las paradas de flores y de pájaros, el quiosco, las sillas, las fuentes y las farolas que, con el paso del tiempo, se han convertido con sus elementos más característicos y populares. Actualmente, la Rambla está dividida en cinco tramos: la de Canaletas, la de los Estudios, la de las Flores, la de los Capuchinos y la de Santa Mónica. 

Este fin de semana la Rambla se viste de fiesta, un año más se celebran las Festes del Roser, la Fiesta Mayor de la Rambla, organizada por la Asociación de Amics de la Rambla nos permiten no sólo disfrutar paseando por ella sino también descubrir los edificios y museos llenos de historia que forman parte de ella ya que abren sus puertas de forma gratuita para que podamos conocerlos mejor y además, destacar dentro de los actos programados varias exposiciones y actuaciones musicales y la ofrenda floral que el domingo se realizará a la patrona de la Rambla la Virgen María de Roser situada delante del palacio de la Virreina.

http://www.vadebarcelona.com/2014/10/la-rambla-de-barcelona-se-viste-de.html

Divendres, 3 d'octubre de 2014
Zabarcelona.com

Празник на La Rambla, 4 - 7 oктомври

Частта от Rambla, която е осеяна с цветя, ще почете патрона си с празник между 4 и 7 октомври. През тези дни Amics de la Rambla организират безплатни посещения на музеи, концерти, както и т.нар. Xocolatada, където ще се раздава горещ шоколад.
Избрахме някои интересни места за посещение. Това са:

4 октомври:
18 h. Xocolatada popular. пред Cafè de l'Òpera. La Rambla, 74.
5 октомври:
12 h. “Una flor un desig”.  " Едно цвете, едно желание" е името на инициативата, където всеки ще може да постави цвете на специална стена и да си намисли нещо. La Rambla 99, Пред Palau de la Virreina.
4 и 5 октомври: 
Отворени врати на Museu de Cera de Barcelona
Passatge de la Banca, 7
Става чрез предварително записване на тел. 93 317 29 40, местата са ограничени
Отворени врати на Palau de la Virreina
La Rambla, 99. 
Отворени врати на Museu de l’Eròtica, La Rambla, 96 bis
4 октомври от 10 ч до 12 ч
5 октомври от 22 ч до  24 ч

Пълната програма може да видите тук.

http://www.zabarcelona.com/105310861074108010851080/-la-rambla-4-7-o#sthash.sPPtKCBl.dpuf

Divendres, 3 d'octubre de 2014
Web del Districte de Ciutat Vella

Les Festes del Roser omplen La Rambla d'actes festius i cultura

Les Festes del Roser, organitzades per l’Associació d’Amics, veïns i comerciants de la Rambla animen als barcelonins a redescobrir La Rambla. Concerts, exposicions, visites i la tradicional xocolatada són algunes de les activitats gratuïtes a les que estem tots convidats.

Dissabte, 4 d’Octubre
13 h. Inauguració exposició “Òpera Floral”. Projectes de final d’estudis dels alumnes de Cicle Formatiu d’Art Floral. Gran Teatre del Liceu. La Rambla, 51-59.
18 h. Xocolatada popular. La Rambla, davant del Cafè de l’Òpera. La Rambla, 74.
19 h. Concert. “Maika Makovsky” . Teatrino del Conservatori del Liceu. La Rambla, 51. Aforament limitat. Cal reservar entrada prèviament a info@amicsdelarambla.cat o al 933172940.
Diumenge, 5 d’Octubre
12 h. “Una flor un desig”. Acció Floral. La Rambla 99, Davant del Palau de la Virreina.
18 h. Swing amb “Shakin’ All”. Plaça Reial. Entrada lliure
Dilluns, 6 d’0ctubre
18 h Inauguració Exposició “Barcelona, un producte”
Museu Marítim de Barcelona.
Av. de les Drassanes, s/n
Entrada lliure
Dijous, 23 d’Octubre
19 h. Lliurament dels guardons de Ramblista d’Honor.
Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona.

http://w110.bcn.cat/portal/site/CiutatVella/menuitem.6806019324b2f1d826062606a2ef8a0c/?vgnextoid=6f8a6526f9705410VgnVCM1000001947900aRCRD&vgnextchannel=6f8a6526f9705410VgnVCM1000001947900aRCRD&id=91110&lang=es_ES

Diumenge, 5 d'octubre de 2014
La Vanguardia

Carta al Director
Sí al Turismo. Joan Esquirol

A una buena parte de barceloneses les ha dado por criticar el turismo masivo de nuestra ciudad. En la Barceloneta puede resultar molesto por la configuración del barrio, pero quejarse de la cantidad de turistas en otros puntos como la Rambla, Sagrada Família, Catedral... es, hoy por hoy, totalmente inadecuado. 

Cuando por la mañana voy a buscar La Vanguardia al quiosco de la Rambla tengo que esperar porque hay japoneses, italianos etcétera, que están comprando y esto requiere que en mi quiosco haya entre cuatro o cinco dependientes. ¿Cuántos trabajarían sin turistas? Uno o dos a lo sumo. Y esto sirve para comercios en general, restaurantes, hoteles... ¿cuántos parados más tendríamos que contabilizar?

Así es que, a mi modesto entender, dejemos de quejarnos tanto, aceptemos las molestias y que vengan cuantos más turistas mejor en pro de la mayor actividad económica que generan. 

Ahora bien, intentemos, entre todos, dignificarlo en lo posible.

http://www.lavanguardia.com/participacion/cartas/20141005/54416772420/si-al-turismo.html#ixzz3FLognZzWLeer más:  

Dimecres, 16 d'octubre de 2014
Dudusound

Maika Makovski-Teatrino Del Conservatori Del Liceu (4/10/2014)

Desde hace más de medio siglo, a principios del mes de Octubre y coincidiendo con la festividad de la Mare de Déu del Roser, las archifamosas  Rambles de Barcelona celebran su fiesta mayor con diferentes actos.
Este año 2014, uno de los puntales de esta fiesta (promovida por “Els Amics de La Rambla”), tuvo lugar en el Teatrino del Conservatori del Liceu ubicado en la cuarta planta de este famoso santuario operístico. Ante el  centenar de afortunados espectadores  que colmaban esta sala, la polifacética mallorquina Maika Makovski hizo un particular repaso en formato acústico(piano o guitarra eléctrica) de su carrera. Actualmente, Makovski está alternando estos conciertos en solitario conjuntamente con los eléctricos con toda su banda.
Con un ligero retraso y enfundada en un elegante vestido rojo apareció sobre el escenario Maika Makovski.
Saludos de rigor y al piano escogió “You Make Me Feel” como tema inicial de la velada.
Con un formato y un repertorio parecido al ofrecido el pasado Marzo en el Petit Palau ( sala pequeña del Palau de la Música Catalana) , a lo largo de 18 temas y 90 minutos de concierto, Maika Makovski deleitó a los asistentes con un directo fascinante. Ella misma, en más de una ocasión ha manifestado que encima de un escenario se encuentra como pez en el agua y este hecho hace que se transforme sacando sus mejores dotes como intérprete/artista. Y la verdad es que el espectador no necesita mucho tiempo para corroborar este hecho.
Las principales virtudes de su éxito son esta mezcla entre dulzura y punto salvaje típico del rock , proximidad con el público, unas buenas calidades vocales así como técnicas en especial con el piano(aunque bromee se nota sus estudios de solfeo con una estricta profesora suiza).
Por lo que se refiere al setlist, Makovski hizo un generoso repaso a su carrera tanto de sus cuatro discos  así como su colaboración teatral con el prestigioso y a la vez polémico director Calixto Bieito en sus dos obras “Desaparecer” y “Forests”. Asimismo sorprendió a los asistentes  con dos temas inéditos hasta la fecha. El primero por título “Pece” dedicado a sus raíces paternas macedonias y el segundo“Barcelona” compuesto el mismo día dedicada obviamente a la Ciudad Condal  Aunque, quizás les falten un poco de retoque, la verdad es que tienen muy buena pinta.
Asimismo, en la parte final de la velada, y como es costumbre en sus directos, nos regaló una hermosa versión al piano ( con ayuda de una enorme chuleta) del “House With No Door” de Peter Hamill.
Finalmente como apuntes anecdóticos al concierto, resaltaríamos dos:
En primer lugar durante unos instantes de la velada, en concreto con los temas “Body” y  con “Language”, Maika Makovski fue “asaltada” por “Les Skeletas”, dos bailarinas disfrazadas de esqueletos que acompañaron la interpretación con unas particulares coreografías.
Y por último, Maika invitó a subir al escenario a una muy joven asistente. Pese a la cordialidad y savoir faire de la artista, la timidez impidió el éxito del ensayo.
El setlist fue el siguiente: You Make Me Feel/ Friends/When The Dust Clears/Lava Love-Iron Bells(impresionante dueto, quizás el momento cumbre del concierto)/Pece (tema nuevo)/Barcelona (2on tema nuevo)/Play/Frozen Landscape /Body (con Les Skeletes)/Cool Cat/Avoidin´ You/Father /Ruled By Mars/The Need/Downtown/House With No Door (Peter Hammill cover) y finalmente Language(con Les Skeletes de nuevo)
En definitiva, una gran apuesta realizada por Els Amics de La Rambla de programar Maika Makovski en el Teatrino del Conservatori del Liceu ya que seguro permitió a muchos de los asistentes no sólo descubrir esta artista,todavía infravalorada, si no asimismo también este lujoso escenario más habituado a otro tipo de recitales.

https://dudusound.wordpress.com/2014/10/10/maika-makovski-teatrino-del-conservatori-del-liceu-4102014/

Divendres, 17 d'octubre de 2014
ABC

Joan Colom, Nazario y el Ateneu Barcelonés son los Ramblistas d'Honor del 2014

El fotógrafo Joan Colom, el pintor y escritor Nazario y el Ateneu Barcelonés son los Ramblistas de Honor 2014, unos galardones que otorga desde 1962 la Asociación de Amigos de La Rambla.
La asociación ha distinguido a Joan Colom (Barcelona, 1921) en reconocimiento a su obra y a su decisión al vincular estrechamente su trayectoria artística con La Rambla, el Raval y Barcelona.
A Nazario (Castilleja del Campo (Sevilla), 1944), la asociación le reconoce su trayectoria artística y su vinculación vital con La Rambla y, sobre todo, con la Plaza Real.
A la centenaria institución del Ateneu Barcelonés se le nombra Ramblista de Honor por su larga trayectoria histórica de servicio a la cultura de la ciudad.
Los galardonados recibirán la distinción el próximo jueves 23 de octubre, en un acto que se celebrará en el Saló de Cent del Ayuntamiento de Barcelona y que presidirá el alcalde de la ciudad, Xavier Trias.
El jurado que ha escogido a los Ramblistas de Honor de este año ha estado está formado por Ángel Casas, Carles Duarte, Xavier Marcé, Isabel Martí, Joan Oliveras Bagués, Enric Pantaleoni, Lluís Pascual, Eva Rexach, Catalina Serra, Claret Serrahima y Roser Tiana.

Divendres, 17 d'octubre de 2014
LA VANGUARDIA

Joan Colom, Nazario y el Ateneu Barcelonès son los Ramblistas de Honor 2014

El fotógrafo Joan Colom, el pintor y escritor Nazario y el Ateneu Barcelonés son los Ramblistas de Honor 2014, unos galardones que otorga desde 1962 la asociación Amics de La Rambla.
La asociación ha distinguido a Joan Colom (Barcelona, 1921) en reconocimiento a su obra y a su decisión al vincular estrechamente su trayectoria artística con La Rambla, el Raval y Barcelona. A Nazario (Castilleja del Campo (Sevilla), 1944), la asociación le reconoce su trayectoria artística y su vinculación vital con La Rambla y, sobre todo, con la Plaza Real. A la centenaria institución del Ateneu Barcelonés se le nombra Ramblista de Honor por su larga trayectoria histórica de servicio a la cultura de la ciudad.
Los galardonados recibirán la distinción el próximo jueves 23 de octubre, en un acto que se celebrará en el Saló de Cent del Ayuntamiento de Barcelona y que presidirá el alcalde de la ciudad, Xavier Trias. El jurado que ha escogido a los Ramblistas de Honor de este año ha estado está formado por Ángel Casas, Carles Duarte, Xavier Marcé, Isabel Martí, Joan Oliveras Bagués, Enric Pantaleoni, Lluís Pascual, Eva Rexach, Catalina Serra, Claret Serrahima y Roser Tiana.

http://www.lavanguardia.com/vida/20141017/54418001422/joan-colom-nazario-y-el-ateneu-barcelones-son-los-ramblistas-de-honor-2014.html#ixzz3GfcWEYqP

Dimarts, 21 d'octubre de 2014
El Periódico

Cartes al Director
Barceloneses que huyen de la Rambla

Ya tengo una edad para recordar aquellas Ramblas de Barcelona en las que muchos barceloneses solíamos dar una vuelta, desde la plaza de Catalunya hasta el monumento a Cristóbal Colón y a la inversa. A medio camino, solíamos sentarnos en una de sus terrazas y, ¿por qué no?, disfrutábamos de la  variopinta amalgama de gente que circulaba por esa avenida tan barcelonesa.
Estos recuerdos vienen a cuento de lo que me sucedió el otro día. Había quedado con un amigo en la puerta del Liceu  y, como llegué con bastante tiempo,  decidí esperarle sentado en una de esas terrazas nombradas anteriormente. Fue curioso, pedí de entrada una cerveza sin alcohol y muy amablemente me la denegaron con la excusa peregrina de que en la terraza solo se servía cerveza "normal". Ante esa afirmación tan rotunda, le pedí que me trajera una caña. Craso error, tampoco se servían cañas en la terraza, solo había una medida que creo recordar era algo así como tubo inglés o algo parecido. La pedí y, por supuesto, me trajo algo parecido a un pequeño barril de cerveza que imagino que es muy apreciado y demandado por los turistas. El resultado final era el que se podía esperar: seis euros y medio por una cerveza. Tengo realmente que felicitar al Ayuntamiento de Barcelona en lo que le corresponda por haber logrado algo realmente peculiar: alejar a los barceloneses de sus bares de siempre aunque, eso sí, aún nos permiten pasearnos por las Ramblas sin tener que pagar. Algo es algo.

http://www.elperiodico.com/es/cartas/entre-todos/barceloneses-que-huyen-rambla/117899.shtml

Dimecres, 22 d'octubre de 2014
El Mundo

La Boquería alimenta los tópicos

La Boqueria pretende asumir en el tramo central de la arteria un rol gastronómico nuevo

El Paella Bar de Quim Marqués, del Suquet de l'Almirall, ha sido el primero en estrenar este preciado reducto de La Boqueria

Con La Rambla asediada de tópicos y tipismos de esos que tan flaco favor hacen a la imagen exportada de Barcelona para quienes la conocen de verdad, pretende ahora La Boqueria asumir en el tramo central de la arteria un rol gastronómico que aleje al mercado de esos trampantojos culinarios que lo circundan.

Las nuevas aperturas -por el momento sólo una- en los porches laterales de la admirada y admirable concentración de paradas en el meollo de la ciudad buscan atraer con platos por palabras a un público de inicio tan fluctuante como experimental. Porque el cliente será mayoritariamente de paso y su elección servirá para tomar el pulso a una oferta básica pero reformulada con gracia.

Paellas, biquinis (o boquinis, por buscar el guiño fácil) y hot dogs (aquí de butifarras) concentrarán en cuestión de semanas el atractivo complementario al producto que los paradistas desparraman y exhiben cual alhajas en sus respectivos puestos. Vuelta al tópico culinario, pero bajo oportunos reclamos. El Paella Bar de Quim Marqués, del Suquet de l'Almirall, ha sido el primero -incluso tras meses de retraso en las obras- en estrenar este preciado reducto de La Boqueria dedicado a los buenos alimentos cocinados al momento.

Ni el mejor producto ni el turismo pueden estar más cerca. Y al contrario de lo que puedan pensar muchos, nada más lejos de las intenciones de los locales de estos porches que cobrar los precios abusivos que mantienen sin rubor muchos puntos de la vecinísima La Rambla. Paella para llevar (con packaging de calidad): 9 euros. Precio medio de una comida o cena in situ: 25 euros. Y todo ello en un ambiente bullicioso pero vitalista.

La fuerza emprendedora de la gastronomía vuelve a generar en Barcelona dinámicas que motiven el cambio en las costumbres y en las rutinas de quienes la pueblan. Que consigan, por ejemplo, que alguien de Sarrià o de Horta quiera venir a comer o a cenar a La Boqueria. Al final entre cuatro cocineros lograrán mucho más que los últimos gobiernos municipales...

http://www.elmundo.es/cultura/2014/10/22/5447773ce2704eed6f8b4576.html

Divendres, 24 d'octubre de 2014
Web de l'Ajuntament de Barcelona

Trias destaca la importància de la Rambla com a aparador internacional de la cultura barcelonina i catalana

L’alcalde de Barcelona, Xavier Trias, ha presidit aquesta tarda l’acte de lliurament dels guardons dels Ramblistes d’Honor 2014, que enguany reconeixen Joan Colom, Nazario i l’Ateneu Barcelonès. A l’acte, organitzat per l’Associació d’Amics de La Rambla, també hi ha assistit, entre d’altres, la regidora de Ciutat Vella, Mercè Homs.

L’alcalde ha destacat que els guardons reconeixen l’estimació i el compromís dels guardonats per la Rambla, “un dels nostres símbols que projecten Barcelona amb força a tot el món i els ha felicitat per ajudar-nos a estimar i acostar el ciutadà i el visitant a aquest passeig, i per tenir-la sempre present a través de la seva activitat professional i artística”. L’alcalde ha destacat el gran llegat del fotoperiodista Joan Colom, “que ens ha mostrat a través del seu objectiu la vida de la Rambla en el seu estat pur”; de Nazario “la seva trajectòria artística i la seva especial vinculació amb la Rambla i la Plaça Reial, que amb un estil, sovint transgressor, ens ha mostrat la realitat quotidiana de la Rambla”; i de l’Ateneu, ser “una institució cultural més que centenària, que no ha quedat ancorada al passat, sinó que ha sabut modernitzar-se”. L’alcalde també ha volgut felicitar l’Associació d’Amics, Veïns i Comerciants de la Rambla.

Xavier Trias ha expressat el seu “compromís ferm i clar amb La Rambla”. Ha demanat “fe i moral” a tothom per tirar endavant transformacions positives en un passeig que d’altra banda, com ha recordat l’alcalde, és molt millor ara que passeig de fa uns anys, “que era el passeig dels mariners, el passeig en el qual es vivien situacions molt dures en una Barcelona trista i grisa”. “No ens equivoquem”, ha dit Trias, “avui ni la Rambla ni la ciutat no és així, perquè tenen futur.” L’alcalde ha recordat que “no hi ha cap visitant que ve a Barcelona que no vulgui passar per la Rambla”, i ha insistit que això “no és dolent”, però també ha mostrat el compromís municipal per treballar per “generar convivència” i l’equilibri necessari per transformar d’una forma positiva la Rambla, atesa la importància d’aquest aparador internacional de la cultura barcelonina i catalana.
El jurat format per Àngel Casas, Carles Duarte, Xavier Marcé, Isabel Martí, Joan Oliveras Bagués, Enric Pantaleoni, Lluís Pasqual, Eva Rexach, Catalina Serra, Claret Serrahima i Roser Tiana, ha decidit que els Ramblistes d’Honor del 2014 siguin: Joan Colom, Nazario i l’Ateneu Barcelonès. L’Associació d’Amics, Veïns i Comerciants de La Rambla distingeix cada any amb el títol de Ramblista d’Honor a les persones o entitats que s’han significat per la seva estimació per la Rambla ja sigui en el camp cultural, empresarial o social. Els Premis Ramblista d’honor es lliuren des de l’any 1962.

http://premsa.bcn.cat/2014/10/23/trias-destaca-la-importancia-de-la-rambla-com-a-aparador-internacional-de-la-cultura-barcelonina-i-catalana/

Divendres, 24 d'octubre de 2014
Diari Ara

Colom, Nazario i l’Ateneu, tres Ramblistes d’Honor

L’Associació d’Amics de la Rambla va lliurar ahir els guardons de Ramblista d’Honor en una cerimònia presidida per l’alcalde de Barcelona, Xavier Trias. Un esdeveniment que celebren des del 1962, quan van crear aquests premis amb la intenció de distingir tots els que contribueixen a millorar el prestigi de la Rambla. Un objectiu fundacional que van posar de manifest ahir amb les distincions que van donar: tres guardons íntimament lligats a aquesta artèria de la ciutat.
Un dels premiats va ser el veterà fotògrafJoan Colom (01), un professional de la comunicació que, en paraules del jurat, ha “vinculat estretament la seva trajectòria artística a la Rambla, al Raval i a Barcelona”. D’aquests tres espais Colom n’ha deixat un llegat de 9.000 fotografies. L’altre premiat és el dibuixant Nazario (02). D’origen sevillà, és un gran cronista dels baixos fons que ha sigut distingit pel jurat per la seva obra i per “la seva vinculació vital a la Rambla i, sobretot, a la plaça Reial”. El tercer premiat de la vetllada va ser l’ Ateneu Barcelonès (03), fundat l’any 1872. La institució va merèixer la distinció “per la seva llarga trajectòria històrica de servei a la cultura de la ciutat”.

http://www.ara.cat/premium/media/Colom-Nazario-lAteneu-Ramblistes-dHonor_0_1235876460.html

Divendres, 24 d'octubre de 2014
El País

La Rambla més canalla

Joan Colom, Nazario Luque i l'Ateneu Barcelonès, Ramblistes d'honor 2014

El fotògraf Joan Colom (Barcelona, 1921), el dibuixant i escriptor Nazario Luque (Castilleja del Campo, 1944) i una institució cultural que fa més d'un segle i mig que existeix com és l'Ateneu Barcelonès han rebut aquesta tarda una placa al Saló de Cent de l'Ajuntament de Barcelona per haver format part del que ells mateixos han explicat amb les seves obres entorn de l'emblemàtica via: un carrer que agitava la moral dels seus espectadors per la seva diversitat i riquesa sociocultural i per la seva olor de prohibit, allunyat del costum burgès. “La Rambla està viva, és entranyable i sempre una mica canalla”, ha dit en el seu discurs el periodista Vicenç Villatoro, convidat a l'acte.
Aquest és el segon any consecutiu en què el lliurament dels guardons als Ramblistes d'honor se celebra a l'Ajuntament de Barcelona i no a la mateixa Rambla. L'alcalde Xavier Trias ha rebut les filles de Joan Colom per donar-los el premi (l'artista no hi ha pogut acudir a causa de problemes de salut), per haver captat amb la seva càmera una part de la història del Raval i la Rambla que sense ell s'hauria mantingut oculta i per ser un dels inventors del reportatge social. Nazario, que ha vingut directament de la plaça Reial, on resideix des de fa anys, ha recollit el premi i l'ha dedicat a la seva parella sentimental morta fa poc i al seu amic, pintor i actor José Pérez Ocaña, a qui ha descrit com un personatge típic dels carrers del Raval. El dibuixant és recordat com a pioner en la creació i publicació de còmic brut i provocador dins del panoramaunderground de l'Espanya dels anys setanta i vuitanta, a l'estil de Robert Crumb o Clay Wilson. Tots dos són artistes que van viure la seva passió al carrer, que van saber difuminar la barrera entre els seus temes i la seva vida, i que van fer de la seva mirada arran de terra un etern homenatge als seus models, als seus companys de vagareig pels carrers, als seus ramblistes. Per la seva banda, l'Ateneu Barcelonès, amb més de 150 anys darrere seu, és considerat com un dels principals centres d'exposició i producció cultural de la ciutat.
Entre els discursos pronunciats en la cerimònia s'han sentit crítiques cap al turisme i el col·lapse que produeix no només a la Rambla, sinó en tot el centre de Barcelona. Nazario ha parlat d'un “premi al turisme”, referint-se a la seva placa de ramblista honorífic. També Joan Oliveras Bagués, president de l'associació Amics de la Rambla, ha fet referència a l'estrès urbà que es viu al passeig, qualificant-lo de “gran basar turístic”. Trias, no obstant això, ha defensat la importància que suposa l'afluència de persones que trien com a destinació la ciutat de Barcelona, perquè genera llocs de treball i ajuda a pal·liar els efectes de la crisi econòmica, encara que ha subratllat la necessitat de civisme per part de tots.

http://cat.elpais.com/cat/2014/10/24/cultura/1414102531_963117.html

Divendres, 24 d'octubre de 2014
BTV Notícies.cat

Joan Colom, Nazario i l’Ateneu Barcelonès, distingits com a ramblistes d’honor

Amics de la Rambla ha lliurat els premis Ramblistes d'Honor al fotògraf Joan Colom, a l'escriptor Nazario i a l'Ateneu Barcelonès. L'acte, que s'ha fet al Saló de Cent, distingeix les persones o entitats que han contribuït a difondre el prestigi de la Rambla. El president de l'entitat organitzadora ha demanat la implicació de tothom per "aconseguir el passeig que els barcelonins volem".

L’associació Amics de la Rambla ha entregat el guardó a Joan Colom (1921), considerat un pioner en les sèries fotogràfiques i els reportatges socials. L’entitat l’ha premiat en reconeixement a la seva obra i per vincular la seva trajectòria artística a la Rambla, al Raval i a la ciutat. L’artista, però, no ha pogut acudir per problemes de salut i han estat les filles de Colom les que han assistit en representació del seu pare. També ha estat reconegut l’escriptor i dibuixant Nazario Luque per la vinculació amb aquest passeig i també amb la plaça Reial. El tercer premiat ha estat per la institució Ateneu Barcelonès, que, amb 150 anys, reconeix la trajectòria històrica cultural a la ciutat. Tots tres guardons s’havien anunciat a finals de setembre.

L’alcalde, Xavier Trias, que ha presidit l’acte, ha demanat “fe i moral” a tothom per tirar endavant transformacions a la Rambla. Trias ha assegurat que el passeig és molt millor ara que fa uns anys, perquè abans “era el passeig dels mariners, el passeig en el qual es vivien situacions molt dures en una Barcelona trista i grisa”. També s’ha referit al turisme. Ha dit que “no hi ha cap visitant que ve a la ciutat que no vulgui passar per la Rambla” i que “això no és dolent”. L’alcalde ha aprofitat també per mostrar el compromís municipal per treballar per “generar convivència” i l’equilibri necessari per transformar positivament el carrer més emblemàtic.

http://www.btv.cat/btvnoticies/2014/10/24/ramblistes-dhonor-joan-colom-nazario-ateneu-barcelones/

Dilluns, 27 d'octubre de 2014
Btv Ciutat Vella

Ramblistes d'Honor 2014

El Saló de Cent ha acollit per segon any consecutiu l’entrega de guardons dels Ramblistes d’Honor. Aquest any els premiats han estat el fotoperiodista Joan Colom, l’artista polifacètic Nazario i l’entitat Ateneu Barcelonès.
Tots van agrair personalment aquest reconeixement, a excepció de Joan Colom que no va assistir per motius de salut. 
Nazario, considerat per molts el notari visual de la Rambla, tenia clar a qui li volia dedicar el guardó.  
El president de l’Ateneu Barcelonés, Jordi Casassas, assegurava que l’entitat continuarà treballant per recollir el pols de la ciutat.
El president d’Amics de la Rambla, Joan Oliveras, va aprofitar l’acte per fer una crida a tots els polítics. Creu que han de prendre mesures per evitar que la Rambla es degradi.
L’alcalde Xavier Trias va reconèixer que aquesta via necessita actuacions que facin compatible la vida dels veïns, el comerç i el turisme.
L’Associació  Amics de la Rambla aquest any ha renovat el guardó que es lliura als premiats. Es tracta de la nova imatge de l’entitat feta en coure i esmalt de foc, per Bagués Masriera joiers.

http://www.tvciutatvella.com/component/jtvcontent/article/4940-ramblistes-dhonor-2014

LA RAMBLA DE BARCELONA
La Rambla és un dels indrets de Barcelona on bull més activitat, una ciutat dins d'una altra ciutat.
Carregant...
x
X